Forbrænder man mindre når man er i god form?


christa2000
 Share

Recommended Posts

Hej Motion-online

Jeg har haft en diskussion med min en af mine venner omkring kalorieforbrug og form.

Min ven siger, at man forbrænder det samme ved at løbe ex fem km uafhængigt af i hvor god form man er.

Jeg har altid haft indtrykket af at man forbrændte mere på den samme distance hvis man var i dårlig form - fordi pulsen som regel kommer højere op, der er højere efterbrænding etc.

Hvad er korrekt? Forbrænder man det samme for den samme distance man løber uafhængigt af form eller bliver man mere energieffektiv?

tak

Christa

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har forstået det har din ven ret - så længe man vejer det samme. Jo mere man vejer desto mere forbrænder man.



Til gengæld vil en person der er i god form have en større "efterforbrænding" når løbeturen er overstået og derfor rent faktisk forbrænde mere som resultat af løbet.



Er der nogen der kan be- eller afkræfte (eller uddybe) mine påstande?

Link to comment
Share on other sites

Det er vist ret teoretisk...

Såfremt vi antager at de løber samme hastighed, vil jeg mene at personen i dårlig form forbrænder mest, eftersom han jo ville løbe i længere tid, og vil løbe med højere intensitet som følge af hans dårlige form.

Men snakker vi 5 km all out - så ville jeg mene at personen i god form kunne forbrænde mest, set over 12 timer, da hans efterforbrænding vil være større (tror jeg...)

Det kommer jo nok også an på i hvor ekstrem ydrepunkter vi snakker om... Er det en person der kun kan løbe de 5 km på 40 min selv ved fuld hammer, så vinder han nok igen...

Tjaaaa.. Jeg ved sku ikke :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tak for svarene

Hvorfor skulle en person i bedre form have en bedre efterbrænding?

Vi taler om 5 km sammenlignet med god og dårlig form. Selvom jeg nok ville løbe de fem km hurtigere i god form end i dårlig form for at besvare samme følelse af intensitet.

Gør det så nogen forskel?

Link to comment
Share on other sites

Indenfor "normale" løbehastigheder gælder at kalorieforbruget på en given distance er stort set uafhængigt af hastigheden der løbes med.

Tommelfingerreglen er 1kcal/kg/km, hvilket betyder at kalorieforbrug på en (flad) løbetur kan beregnes ud fra kropsvægt i kg * antal km, eks. 80kg*5km giver 400kcal i forbrænding på selve turen.

Så i det store billede er der næppe en forskel i forbrænding mellem god form og dårlig form, meeen så er der detaljerne.

Teknik:

En løber i god form vil sandsynligvis have bedre teknik end en løber i dårlig form. Bedre teknik betyder mere effektiv bevægelse, dvs bedre udnyttelse af den brugte energi i musklerne til at komme fremad. En teknisk god løber vil altså kunne bruge måske en smule mindre end 1kcal/kg/km og en dårlig teknisk løber vil bruge lidt mere. Den teknisk gode løber vil derfor kunne løbe samme distance med et lavere energiforbrug end den dårlige løber.

Efterforbrænding:

Efterforbrænding er afhængig af intensitet, dvs forholdet mellem den faktiske gennemsnitlige iltoptagelse og personens maksimale iltoptagelse. Et groft estimat på disse er forholdet mellem pulsgennemsnit og maxpuls.

Personen i dårlig form vil se ud til at løbe med en høj intensitet, blive meget forpustet osv, men lad jer ikke narre. Løberen i god form vil kunne holde en højere relativ intensitet og dermed også højere løbehastighed pga. hans bedre form (mælkesyretærskel, muskulære effektivt og sikkert mange andre effekter jeg ikke kender), og vedkommende vil kende sine grænser bedre og kan dermed ligge tættere på dem. Bedre form giver en hurtigere absolut løbehastighed, men også evnen til at ligge højt i intensitet i længere tid.

Så hvis personen i god form løber til, så vil denne kunne opnå en højere efterforbrænding end personen i dårlig form.

Hvis de derimod løber lige hurtigt vil den gode løber ligge på meget lavere intensitet, og dermed lavere efterforbrænding.

Og nej, jeg kan ikke sætte tal på ovenstående.

Så svaret på dit oprindelige spørgsmål må være at hvilket scenarie der giver mest forbrænding afhænger af de nærmere detaljer, men der er nok ikke den store forskel. Og det er så godt som 100% sikkert den enkelte motionist ikke kan bruge dette skriveri til noget som helst ift at komme i bedre form. :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share