Øvelser - svag ryg ?


HeavyDuty
 Share

Recommended Posts

Jeg har trænet i 3 månedet nu, for ligesom at lige lure nogle øvelser og blive lidt vandt i centeret. Nu ville jeg gerne have et ordenligt program kombineret med kostplan, og dermed er jeg begyndt at lure lidt omkring.

Der er mange gode threads herinde, uheldigvis er der også mange forkortelser, og dem fatter jeg bare ikke noget af :-/

Men jeg ville lige høre om i har nogle forslag til hvordan jeg fortsætter med at træne (kommer et mere strukturet program senere som jeg meget gerne ville have hjælp til at udarbejde) selvom jeg har den svage ryg jeg har. Nogle gange efter træning har jeg enormt ondt i min nedre ryg, selvom jeg kun har kort sådan noget som tricips biceps og bryst.

Alle de ryg øvelser der er nævnt på bodybuilder.dk under ryg, ser ud til at være ret belastende for ryggen så kan man så træne med meget lidt vægt, men hvis man har meget ondt i ryggen er det vel bare mere skade end gavn ? eller hvad?

Tak for eventuelle råd/hints

Link to comment
Share on other sites

Med mindre din ryg er direkte "forkert konstrueret" (tjeck eventuelt hos læge), så er ingen af de øvelser du linkede til skadelige - ja, faktisk er derimod supergode for ryggen.

Har du ondt (og dette ikke har noget med skelet, led mm. at gøre), så skyldes det sikkert bare, at du har en svag rygmuskulatur. Men dette hindre ikke, at du sagtens kan køre de angivne - blot skal belastningen svare til det du kan klare (så teknikken ikke bliver forkert - det er nemlig skadeligt).

Som sagt alle nævnte øvelser er superrygøvelser. Mine egne farvoritter er:

Nedre ryg: Dødløft

Hele ryggen: Bent over rows

Øvre ryg: Chinnups eller pulldowns

Med disse i bagagen skulle ryggen blive så fin som ny. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share