BundFang

Iskias og piriformis

Recommended Posts

Hej motionister

For cirka 2 år siden fik jeg en kæmpe overbelastning i min iskiasnerve ned langs venstre ben, grundet en forkert bevægelse. Den er jeg heldigvis kommet mig over.

Mit problem er nu, at når jeg laver squat, dødløft og lignende, går min piriformis ind og kompenserer for min ballemuskel. Det vil sige, at når jeg laver bentræning, får jeg ikke det maksimale udbytte og min piriformis er øm dagen efter i stedet for min balle. Dette kan jeg dog afhjælpe ved hjælp af diverse udstrækningsøvelser.

Mit spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for at få aktiveret min balle igen, så det er den jeg løfter med og ikke den forholdsvis lille piriformis?

 

På forhånd mange tak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk lige skrevet en artikel om iskiassmerter, som jeg tror vil kunne gavne dig:

http://fhecht.dk/iskiassmerter/

 

Din piriformis kan ikke gå ind og decideret kompensere for din ballemuskulatur, går ud fra at du mener gluteus.

For mig lyder det mere som om, at din piriformis stadig er påvirket af din overbelastning, eller og at den ikke har tilpasset sig en mere krævende belastning endnu.

Hvor lang tid har det stået på? Og hvorfor tænker du, at du ikke får maksimalt udbytte af din bentræning, er det "kun" fordi piriformis er øm dagen efter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now