Beriget mad versus vitaminpille


Jan Projekt Smørhul
 Share

Recommended Posts

Hej.

Igår læste jeg i afsnittet om iod i bogen NNR - Nordic Nutrition Recommendations 2004. Der stod lidt om Danmarks iod-berigelse af visse fødeemner. Og forleden læste jeg i en avis, at der er snak om at berige kosten med D-vitamin.

Læge Leif Mosekilde skulle have udtalt: "Obligatorisk berigelse af fødevarer er det eneste, der sikrer, at vitaminet kommer ud til alle i samfundet – her tænker jeg især på dem, der ikke ville have råd til at købe et kosttilskud".

Jeg er uenig med Leif Mosekilde. Nu er D-vitamin eller en multi-vitamin/mineral-pille jo ikke så dyrt. Selv folk i lavindkomstgrupper har råd til en multi-vitamin/mineral-pille.

Jeg er nok imod berigelse af fødevarer med iod, D-vitamin m.m. Jeg mener derimod, at staten skal gå ud og anbefale en multi-vitamin/mineral-pille med D-vitamin, iod, selen og antioxidanter. Ved at vælge en multi-pille fremfor berigelse af D-vitamin, får man jo også antioxidanter og folinsyre med i købet.

Jeg synes, at jeg skal have ret til at købe mad UDEN berigelse. Jeg vil hellere styre mit vitamin/mineral-indtag via almindelig uberiget kost og så mine daglige tilskud. Jeg vil ikke tvinges til at spise vitamin-beriget mad. Hvis jeg skal sætte det på spidsen, må det være en menneskeret at kunne spise ikke-beriget mad.

Derfor bør der være valgfrihed. Der bør fortsat være ikke beriget mælk - måske økologisk - som vi kan købe.

Jeg indtager multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50 +". I denne ved jeg hvor meget D-vitamin, der er i. Og så kan jeg derudover spise min uberigede mad. Hvis staten nu vil ind og berige min mad, kan jeg ikke selv vurdere, hvor meget jeg får af D-vitamin.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Igår læste jeg i afsnittet om iod i bogen NNR - Nordic Nutrition Recommendations 2004. Der stod lidt om Danmarks iod-berigelse af visse fødeemner. Og forleden læste jeg i en avis, at der er snak om at berige kosten med D-vitamin.

Læge Leif Mosekilde skulle have udtalt: "Obligatorisk berigelse af fødevarer er det eneste, der sikrer, at vitaminet kommer ud til alle i samfundet – her tænker jeg især på dem, der ikke ville have råd til at købe et kosttilskud".

Jeg er uenig med Leif Mosekilde. Nu er D-vitamin eller en multi-vitamin/mineral-pille jo ikke så dyrt. Selv folk i lavindkomstgrupper har råd til en multi-vitamin/mineral-pille.

Jeg er nok imod berigelse af fødevarer med iod, D-vitamin m.m. Jeg mener derimod, at staten skal gå ud og anbefale en multi-vitamin/mineral-pille med D-vitamin, iod, selen og antioxidanter. Ved at vælge en multi-pille fremfor berigelse af D-vitamin, får man jo også antioxidanter og folinsyre med i købet.

Jeg synes, at jeg skal have ret til at købe mad UDEN berigelse. Jeg vil hellere styre mit vitamin/mineral-indtag via almindelig uberiget kost og så mine daglige tilskud. Jeg vil ikke tvinges til at spise vitamin-beriget mad. Hvis jeg skal sætte det på spidsen, må det være en menneskeret at kunne spise ikke-beriget mad.

Derfor bør der være valgfrihed. Der bør fortsat være ikke beriget mælk - måske økologisk - som vi kan købe.

Jeg indtager multi-vitamin/mineral-pillen "Livol Multi Total 50 +". I denne ved jeg hvor meget D-vitamin, der er i. Og så kan jeg derudover spise min uberigede mad. Hvis staten nu vil ind og berige min mad, kan jeg ikke selv vurdere, hvor meget jeg får af D-vitamin.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

WHO (mener det var dem) ønsker ikke berigelse af D-vitamin. Det er et hormon og mener ikke sikkerheden er god nok endnu.

De nyeste studier på D-vitamin tyder ellers på at D-vitamin kan tåles i langt højere doser end hidtil troet og måske bør indtaget også være langt højere end hidtil indtaget. Der er kommet en del litteratur om dette på det sidste.

Hvis man ikke beriger så når det ikke ud til folk. Der er almen lærdom i ernæring.

Anbefaling af vitaminpiller osv. batter ikke. Mange når budskabet slet ikke ud til, andre glemmer det, nogle er ikke opmærksomme på det andre er ligeglade osv osv.. Fakta er at man ofte ikke rammer dem man skal ramme, men typisk kun dem som i forvejen er ret opmærksomme på deres kost.

Men ellers kan jeg godt se idéen i at man selv bestemmer hvad man indtager.

Læg endvidere mærke til at de formentllig vil berige og allerede beriger.

Alligevel er budskaberne ofte at man får det man skal have - og andre gange, at hvis man spiser hensigtsmæssigt så får man hvad man skal have så der er ingen grund til at tage tilskud.

Så lever man jo ikke i den virkelige verden. Man burde klart være noget mere nuancerede i stedet for. Det er de næsten aldrig til offentligheden, men er det i videnskabelige artikler - ellers benægtes at man skal indtage vitaminer og mineraler. Den typiske udtalelse er at man evt. kan tage en vitaminpille, hvis man føler sig usikker. Men ofte får man også: at der ingen gavn er af dette, men at det kan være skadeligt.

Lars Ovesen (tidligere leder af Fødevaredirektoratets ernæringsafdeling) er et rigtig godt eksempel på dette.

Næsten hver eneste gang han udtalte sig var budskabet altid, at der er absolut ingen grund til at tage vitaminer og mineraler.

I et større review med andre europæiske eksperter nåede de frem til en lang række grupper, som burde tage tilskud (et skud fra hoften er at disse grupper dækkede 1/3 af Danmarks befolkning).

Nuancering kunne man i den grad savne i stedet for den samme plade, der hives frem hver eneste gang de udtaler sig til pressen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Antaeus. :wink:

Tak for dit svar, som var spændende at læse.

Du skriver: "Hvis man ikke beriger så når det ikke ud til folk. Der er almen lærdom i ernæring. Anbefaling af vitaminpiller osv. batter ikke. Mange når budskabet slet ikke ud til, andre glemmer det, nogle er ikke opmærksomme på det andre er ligeglade osv osv.. Fakta er at man ofte ikke rammer dem man skal ramme, men typisk kun dem som i forvejen er ret opmærksomme på deres kost".

Det har du jo ret i. Det er jo det, som ofte er problemet ved kampagner. Og det må jo være hovedargumentet for at berige maden fremfor at anbefale en multi-vitamin/mineral-pille.

Alligevel går jeg ind for en massiv kampagne, hvor man anbefaler en vitaminpille. Jeg går ikke ind for berigelse af maden. I 8, 9 og 10 klasse i skolen kan man råde folk til en vitaminpille, hvis eleverne lærer om ernæring i skolen. Og i OBS udsendelserne i TV kan man sige "Husk lige vitaminpillen". Man kan også skrive i aviser. Osv.

Jeg er godt klar over, at man ikke kan nå alle med kampagner. F.eks har vi flere alkoholikere som kunder på min arbejdsplads. Jeg arbejder på en Shell - Seven Eleven - station. De har nok mere brug for en vitaminpille end de fleste andre. Men de vil jo nok ikke lytte til kampagner.

I NNR 2004 har jeg lige læst om D-vitamin. Der skulle findes 2 former for D-vitamin. D-3 som dannes ved solskin. Og så D-2. Hvis man beriger maden, vil man måske komme D-2 i. Men jeg ønsker måske D-3. Så jeg vil ikke have D2 fra beriget mad. (Man kan - vist nok - nu købe D-3 som kosttilskud).

Det samme gælder med iod. Jeg ønsker måske ikke den form for iod, som findes i beriget mad. Jeg ønsker måske at få min iod fra de tang-piller, man kunne købe på et tidspunkt. (Om det så er samme slags iod, ved jeg ikke, men forstå mig ret).

M.h.t. Lars Ovesen vil jeg sige, at han er kommet med flere uheldige udtalelser gennem årene.

Til sidst har jeg lige en lille sjov historie. På vores Shell - Seven Eleven - station har vi solgt Coca Cola beriget med vitaminer.

VH Jan, Projekt S og T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share