Forskellig oplevelse af puls i hhv løb og cykling


rahan
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg cykler (både spinning og landevej) og supplerer med løb, pt mest på løbebånd.

Når jeg cykler synes jeg det er betydeligt hårdere at køre med høj puls (90%+) end når jeg løber. Jeg opnår også en både højere gennemsnitpuls og maxpuls på mine løbeture, selv om de egentlig ikke føles hårdere end en cykeltur...

Er det er fysiologisk forklaring eller er det bare mig?

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det er bare dig laugh.gif

Nej, alvorlig talt, så gør det vel hele forskellen, at løb er en såkaldt vægtbærende sport. Når du sætter dig ned i cykelsadlen og triller afsted, måske endda ned ad bakke, så "bliver du jo transporteret". Den mulighed er der jo ikke i løb, hvor du skal holde kroppen i luften hele tiden. Du kan jogge meget langsomt og få pulsen et stykke ned, men den vil aldrig komme helt derned, hvor du kan komme, når du bare triller på cyklen.

Pulsen kan nu sagtens presses i cykling, men det kræver mere arbejde, fordi du ikke skal løfte kroppen fra jorden konstant. Det er vel også derfor, at mange kan cykle i 2, 3, 4 timer eller længere, mens det alligevel kræver noget løbetræning at være afsted 1 time, hvor man løber konstant.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare dig laugh.gif

Nej, alvorlig talt, så gør det vel hele forskellen, at løb er en såkaldt vægtbærende sport. Når du sætter dig ned i cykelsadlen og triller afsted, måske endda ned ad bakke, så "bliver du jo transporteret". Den mulighed er der jo ikke i løb, hvor du skal holde kroppen i luften hele tiden. Du kan jogge meget langsomt og få pulsen et stykke ned, men den vil aldrig komme helt derned, hvor du kan komme, når du bare triller på cyklen.

Pulsen kan nu sagtens presses i cykling, men det kræver mere arbejde, fordi du ikke skal løfte kroppen fra jorden konstant. Det er vel også derfor, at mange kan cykle i 2, 3, 4 timer eller længere, mens det alligevel kræver noget løbetræning at være afsted 1 time, hvor man løber konstant.

Ja - for mig opleves det i hvert fald som to meget forskellige måder at opleve anstrengelse, og det er nok lige præcis fordi forskellen ligger i det vægtbærende, som du siger.

Lidt filosofisk kan man jo reflektere over om det er fordi at vi fysiologisk set er stenaldermennesker, der gennem evolution er optimeret til løb, mens cykling stadig er "unaturligt" da det nok vil tage et par hundrede generationer, før cykelmennesket er færdigudviklet.... :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Mange, der er vant til at cykeltræne, undrer sig, når de ser fx et maraton. For nogle gange kan der være ret kort afstand mellem løberne. Så hvorfor rykker han ikke bare op til ham 30 meter længere fremme? Det er simpelthen fordi, pulsen ryger helt op det røde felt med det samme, hvis man gør det som løber. Modsat cykelsport, hvor der bliver rykket meget ofte. Her har man indimellem perioder, hvor man kan rulle lidt og få pulsen – forholdvis – langt ned.

Man kan "simulere" det samme i cykling ved at køre på meget stejle og meget lange opkørsler i bjergene. Der kan man opleve præcis det samme fænomen, at der kan ligge en makker kun ét hårnålesving længere fremme. Men hvis man lige rejser sig op og træder op til ham, så straffes det med et ordentligt pulshop og en god omgang syre lige med det samme. Medmindre, naturligvis, at man er en bjergged, der vejer mindre end en fjer …

Fysiologisk set er vi på mange måder stadig stenaldermennesker, men der er rigtig, rigtig mange af os i den vestlige verden, der ved at løbe fra evolutionens resultater ved netop ikke at løbe. Stillesiddende arbejde, mangel på motion mm. betyder, at flere får svært ved bare at bevæge sig naturligt over lange distancer. Nymodens hightech løbesko, gør det ikke bedre. Det er så en historie, jeg kunne brygge længe på, så det gør i min logbog i stedet for.

Link to comment
Share on other sites

Pulsforskelle i løb og cykling har 2 primære årsager.

1: Lavere aktiv muskelmasse i cykling og lavere anaerob tærskel gør det sværere at arbejde med en høj aerob belastning.

2: Ved løb ses der en reduktion af centralt blodvolumen, hvilket medfører en lettere forhøjet puls i forhold til cykling hvor centralt blodvolumen er større.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

1'eren er jeg helt med på. Cykeltræning er meget, meget ensformigt arbejde, hvor hele kroppen derimod er i sving ved løb. Så det virker logisk.

2'eren er ny for mig. Skal det forstås sådan, at blodet ved løbe bliver "slynget" mere ud i kroppen væk fra hjertet eller hvordan? Bare nysgerrig …

Jeg tænker, at det måske kunne være grunden til, at svømning sikkert er godt til at banke pulsen op, selv om man jo strengt taget bliver "båret" af vandet.

Link to comment
Share on other sites

1'eren er jeg helt med på. Cykeltræning er meget, meget ensformigt arbejde, hvor hele kroppen derimod er i sving ved løb. Så det virker logisk.

2'eren er ny for mig. Skal det forstås sådan, at blodet ved løbe bliver "slynget" mere ud i kroppen væk fra hjertet eller hvordan? Bare nysgerrig …

Jeg tænker, at det måske kunne være grunden til, at svømning sikkert er godt til at banke pulsen op, selv om man jo strengt taget bliver "båret" af vandet.

Ja det vil vel være den simple udlægning!

Der er sikkert flere involverede faktorer og tyngdeloven har sikkert en del af forklaringen, da hjertet er højere over benene ved løb. Ved løb er der også en mere dynamisk belastning af overkroppen og dette vil også bevirke at mere blod befinder sig i armene.

Ved rent overkropsarbejde ses der i øvrigt også en højere puls end ved tilsvarende belastning ved benarbejde. Dette kan muligvis også være med til at forklare den høje puls ved svømning.

Statisk muskelspænding hæver i øvrigt også pulsen da det mindsker det venøse reflux. Dette er specielt relevant i discipliner der kræver konstant spænding af midter regionen.

Det var i øvrigt lægen Niels Secher, der informerede mig om den reducerede centrale blodvolumen i løb.

Mvh Andreas

Edited by AndreasH
Link to comment
Share on other sites

- gode forklaringer. Forskellen er vi mange der oplever, og de beskrives også i bøger om tritræning. Selv kan jeg cykle enkeltstart med syregrænsepuls 168-170 en times tid, men jeg kan løbe Eremitagen lidt under en time med 174-78 i puls, så forskellen er nok meget almindelig.

Måske er der ogsp foirskel på det aerobe og anaerobe, for under intervaltræning på cyklen kan jeg godt få den op på fx 184, men så går der også hul på tanken. I ergometerroning har jeg på 10 km. presset den til 189, men så var det også et par dage med influenzasymptomer efterfølgende. Så høj puls ha rjeg ikke set på løb...altså lidt det modsatte fortegn?

Claus, 47 år.

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre at andre også har denne oplevelse.

Gav den gas på løbebåndet i dag og kom op på 97% af maxpuls :w00t: . Det højeste jeg kan nå på spinningcyklen er 3-4% lavere, og det føles langt hårdere.

Apropos hjertes placering i kroppen og tyngdekraft - så gad vide om der ikke er lavet eksperimenter med astronauter der træner i vægtløs tilstand?

Link to comment
Share on other sites

Reduceret tyngdekraft såsom ekstrem højde og ophold i rummet bevirker vist et fald i den maksimale puls.

Den højere puls ved roning end ved cykling og løb, skyldes sikkert en kombination af stort statisk muskelarbejde i midterregionen og meget dynamisk arbejde for både arme og ben.

En interessant ting ved roning er at selv de bedste roere i verden opnår en lavere iltoptagelse på et roergometer sammenlignet med cykelergometer og løbebånd.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas, interessant hvad du skriver om roning ift. pulsen og dynamisk/statisk arbejde - kan du forklare lidt nærmere?

Jeg gik som sagt all out i en TT, 10 km., men på trods af fråden om munden følte jeg alligevel at der var stamina tilbage i kroppen efterfølgende, hvilket undrede mig såre. Hvorefter jeg nærmest blev syg et par dage.

Hvorimod intervaller på cyklen hvor jeg bliver presset op på 184-85 får mig til at eksplodere med ét.

Fik målt maxpulsen til 190 i en trappetest for 7 år siden så her er vi altså meget tæt på max (mellem 3 og 0%).

Claus

Link to comment
Share on other sites

Hej Andreas, interessant hvad du skriver om roning ift. pulsen og dynamisk/statisk arbejde - kan du forklare lidt nærmere?

Jeg gik som sagt all out i en TT, 10 km., men på trods af fråden om munden følte jeg alligevel at der var stamina tilbage i kroppen efterfølgende, hvilket undrede mig såre. Hvorefter jeg nærmest blev syg et par dage.

Hvorimod intervaller på cyklen hvor jeg bliver presset op på 184-85 får mig til at eksplodere med ét.

Fik målt maxpulsen til 190 i en trappetest for 7 år siden så her er vi altså meget tæt på max (mellem 3 og 0%).

Claus

Statisk muskelarbejde sender pulsen i vejret da det hæmmer blodstrømningen i vævet, dette selv ved maksimale løft som squats specielt. Når blodet vej gennem kroppen hindres/hæmmes kompenseres der fra centralt hold ved at hæve blodtryk og puls for at overvinde forhindringen.

Dynamisk muskelarbejde kræver stor tilførsel af energi og forlanger derved mere blod fra kredsløbet. Jo mere energi der omsættes i en given muskel desto mere vil den pågældende muskel forlange iltet blod. Dette vil i sig selv sætte pulsen i vejret og samtidigt vil det også aktivere central stimulering af puls og blodtryk.

Ved længerevarende hårdt arbejde vil der opstå et stigende behov for afkøling og dette vil trække blod ud i huden. Dette bevirker at der er mindre blod til rådighed til resten af kroppen og dette bliver derfor sendt rundt i et hurtigere tempo.

Ofte ses det største cardiære output (blod der pumpes gennem hjertet) ved en puls der er lidt under den maksimale. Dette hænger formodentlig sammen med at når pulsen bliver alt for høj, reduceres den mængde blod, der passerer per pulsslag.

Ovenstående er en smule spekulativt og repræsenterer den viden jeg er blevet præsenteret for, samt de ting der kan udledes deraf.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ja, jeg genopliver lige denne tråd.

Jeg har den samme oplevelse som trådstarter. Jeg har prøvet selv at lave en maxtest på løbe bånd, og nåede en puls på 168, tror hvis der havde stået en hysterisk instruktør kunne jeg godt have fået den 10 slag højere. Så jeg gætter på at min maxpuls ligger omkring det 178 ved løb.

Når jeg er til spinning, eller cykler, er jeg ganske enkelt ved at dø når pulsen når 160-164, og jeg kan ikke holde denne puls mere end nogle få sekunder (10-20).

Betyder det at man skal regne med forskellig maxpuls i cykling ifht løb og pulsuret indstilles derefter?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg genopliver lige denne tråd.

Jeg har den samme oplevelse som trådstarter. Jeg har prøvet selv at lave en maxtest på løbe bånd, og nåede en puls på 168, tror hvis der havde stået en hysterisk instruktør kunne jeg godt have fået den 10 slag højere. Så jeg gætter på at min maxpuls ligger omkring det 178 ved løb.

Når jeg er til spinning, eller cykler, er jeg ganske enkelt ved at dø når pulsen når 160-164, og jeg kan ikke holde denne puls mere end nogle få sekunder (10-20).

Betyder det at man skal regne med forskellig maxpuls i cykling ifht løb og pulsuret indstilles derefter?

Hvis du har dine præcise maxværdier i både løb og cykling, er det da bare at bruge dem hvis du har lyst. Ved virkelige maxtester af 15-20 min varighed er der dog sjældent den store forskel i max puls mellem løb og cykling, hos mennesker der er veltrænede i begge discipliner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share