energiudregning


kkkkk
 Share

Recommended Posts

Kan nogen mon give mig formlen for udregning af daglig energibehov? Jeg bruger p.t. en formel som er baseret på gennemsnitsalder. Jeg ved at der findes en som tager højde for både alder, vægt og højde! Kan bare ikke finde den!

Jeg er en 27 årig kvinde på 183 cm og 82 kg. Vil gerne tabe 5-10 kg. Jeg indtager på baggrund af ovennævnte gennemsnitsberegning 1700 kcal om dagen. Den siger nemlig 2200 kcal om dagen for at bibeholde vægten. Lyder det helt ved siden af?

Link to comment
Share on other sites

Dit indtag skal være så stort/lille at du taber dig med den ønskede hastighed, f.eks. 500g/uge.

Du kan ikke bruge de tal sådan en formel spytter ud til ret meget.

Jeg mener jeg har posted den i en anden tråd for nylig, altså formlen med alder, vægt og højde, hvis du meget gerne vil prøve den.

Se om du kan finde den, for jeg har ikke lige formlen ved hånden pt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at bare fordi en formel siger dit ligevægtsindtag er 2200kcal så passer det højst sandsynligt ikke. Det er blot et "kvalificeret" gæt.

En så simpel formel vil andre kunne beskrive alle menneskers kalorieforbrænding, så der er en del usikkerhed på. Vægtparametren siger f.eks. intet om hvor stor en del der muskler og hvor meget der er fedt. Muskler forbrænder nemlig meget mere energi end fedtvæv gør.

Dit stofskifte ved formlen heller intet om.

Det eneste du kan bruge sådan et tal til er som udgangspunkt for din diæt, dvs. du starter nogle hundrede kcal under det "estimerede" ligevægtsindtag og holder det en uge eller to med uændret motionsmængde. Efter de to uger kan du vurdere på vægten om de 1700kcal var passende, om vægttabet er gået for langsom eller måske for hurtigt med det resultat er du mister for meget muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share