Knækkelyd i håndled


Stubager
 Share

Recommended Posts

Det er sgu lidt svært at forklare helt præcist, men nå jeg bevæger højre hånd på forskellige måder, f.eks. bagover på bestemte måder, så knækker eller knaser det i håndleddet. Det er ikke noget, der gør ondt, men det er ret irriterende, da det jo ikke er noget jeg har haft altid.

Jeg kan ikke lige huske, hvornår det startede, men pludselig var det der. Jeg tror ikke, det var noget jeg rigtig lagde mærke til, men jeg blev nok bevidst om det, da en bekendt lavede nogle bevægelser med håndleddet og drejede det lidt rundt, hvorefter man kunne høre en masse knaselyde. Så prøvede jeg også, og det problem havde jeg åbenbart også. Det er så blevet lidt af en vane, at jeg lige gør det en gang imellem - ret irriterende.

Som sagt gør det ikke ondt, men jeg frygter lidt, at det kan være brusken der er ved at blive slidt ned og det snart er knoglerne, der er ved at gnave mod hinanden eller sådan noget. Har læst en del om slidgigt, da dette kunne være i min mistanke. Symptomerne på slidgigt er overvejende smerter, ømhed, stive led, knasen og skurren, hævede led. Jeg har sådan set kun ét af disse symptomer, og jeg har læst mig frem til, at et af de klareste symptomer er smerte, hvilket jeg (heldigvis?) ikke har oplevet endnu.

Ja, jeg ved ikke rigtig så meget om det ellers, men jeg ved, at der er flere, der kan lave samme nummer med deres håndled. Jeg skal ikke kunne sige, om andre også har den vane lige at gøre det engang imellem (ligesom mange jeg kender knækker fingre, hvilket jeg dog ikke kan), men jeg er nok ikke ligefrem den eneste, der døjer med det.

Jeg har selvfølgelig læst lidt de øvrige skadestråde her på MOL, og det ser ud til, at fiskeolie skulle "smørre" leddene. Jeg har dog min tvivl omkring dette. Ydermere har jeg forsøgt at læse om glucosamin, der skulle være med til at sikre stimulering af bruskcellerne til at danne forskellige knoglesubstanser. Når man læser om glucosamin, kan man ikke undgå at støde på chondroitin, hvilket skulle bremse de brusknedbrydende enzymer og på den måde hjælpe glucosamin, eller er jeg helt galt på den? Jeg har også forsøgt at give mig i kast med inflammation, men så finder jeg straks ud af, at man kommer til endnu flere grene, og jeg har nu givet op. Derfor har jeg besluttet mig for at spørge jer om, hvad hulen, der kan være galt!

Jeg synes, det er svært at forholde sig til, når man selv skal finde frem til de forskellige ting og jeg ved, at der er en masse behjælpelige mennesker herinde, der sikkert ved en del mere end dét, jeg lige kan støve op rundt omkring. Det er lidt af et detektivarbejde for mig, og jeg ved ikke, hvilke spor, der er de rigtige. Der er garanteret også en del af jer, der har personlig erfaring på præcis det område, jeg nævner her, og måske kan nogen sige, at jeg er på vej ud på et medicinsk sidespor med mit detektivarbejde!

Lad mig høre fra jer, der ved noget!

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke snakke om en gigttilstand når du hverken har smerter eller hævede led. Det er normalt at kunne lave "knækkelyde" i led ved specielle bevægelser, dette kan skyldes små "dampbobler" inde i leddet der dannes ved undertryk, men er i sig selv helt ufarligt. Det er også de "knæk" der høres når man knækker fingre, men har altså reelt ikke noget at gøre med noget der knækker - eller for den sags skyld knogler der furer op af hinanden. De folk der er ved at udvikle ledgigt er som regel ikke i tvivl, i dit tilfælde ville jeg i hvert fald forholde mig helt roligt, medmindre du da begynder at udvikle smerter ved bevægelserne.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke snakke om en gigttilstand når du hverken har smerter eller hævede led. Det er normalt at kunne lave "knækkelyde" i led ved specielle bevægelser, dette kan skyldes små "dampbobler" inde i leddet der dannes ved undertryk, men er i sig selv helt ufarligt. Det er også de "knæk" der høres når man knækker fingre, men har altså reelt ikke noget at gøre med noget der knækker - eller for den sags skyld knogler der furer op af hinanden. De folk der er ved at udvikle ledgigt er som regel ikke i tvivl, i dit tilfælde ville jeg i hvert fald forholde mig helt roligt, medmindre du da begynder at udvikle smerter ved bevægelserne.

Det lyder jo i første omgang meget betryggende. Jeg har faktisk engang hørt, at det skulle være nogle små luftbobler inde i leddene, der skulle skabe disse knækkelyde, men jeg valgte at smide det over i hmm-bunken.

Kan det "laves" ved at man spiser fiskeolie eller andre ting og sager, man ikke behøver recept på? Ja, jeg ved intet på det område, det er derfor, jeg måske spørger lidt dumt, hehe :)

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget der skal laves, det er som sagt helt naturligt - desuden er slidgigt slet ikke noget du skal have i tankerne som ung - i lang de fleste tilfælde rammer det først efter de fyldte 50-60år - og det er sjældent noget der rammer som en hammer men noget der starter med svage smerter - du kan da godt begynde at spise fiskeolie - det skader da helt sikkert ikke - men det at du kan knække i et par led er i hvert fald ikke indikation for det.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget der skal laves, det er som sagt helt naturligt - desuden er slidgigt slet ikke noget du skal have i tankerne som ung - i lang de fleste tilfælde rammer det først efter de fyldte 50-60år - og det er sjældent noget der rammer som en hammer men noget der starter med svage smerter - du kan da godt begynde at spise fiskeolie - det skader da helt sikkert ikke - men det at du kan knække i et par led er i hvert fald ikke indikation for det.

Grunden til, at jeg er lidt nervøs for det er, at min farmor til sidst måtte sidde i kørestol og havde meget svære smerter. Jeg ved ikke noget om, at det skulle være arveligt, men det er det vel ligesom så meget andet. Der findes vel også tilfælde, hvor man allerede har fået det i en ung alder... Det kan jo ramme alle :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share