Energifordeling når man cutter


Eskimo
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er begyndt at cutte.. jeg ønsker at cutte indtil jeg synes jeg er markeret og vil så begynde på noget progressive overload derefter!

Nu hvor jeg cutter der løber jeg 3 gange om uden og styrketræner en smule 2 gange om ugen.

Mit spørgsmål er hvorledes skal energifordelingen være?

Indtil videre for idag ser min kost således ud:

kost9oj.png

Er det fint nok eller mangler der noget?

Mvh

Malik

Link to comment
Share on other sites

uanset om du cutter eller bulker er 1,5-2g per kilo kropsvægt protein optimalt

angående chipsne så skal man jo også nyde livet lidt. så længe det ikke går for meget ud over dit samlede indtag så går det nok!

Okay, tak for hjælpen.

Jeg synes dog det er svært at holde sig under de 500kcal i underskud som der 'anbefales' herinde.. tror jeg har op mod 1000kcal i underskud - mindst. Så jeg overvejer at begynde på noget protein-pulver, vil det være en god idé? Så jeg fx spiser noget kulhydrat og indtager protein-pulver, således at min kcal-indtag stiger lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

Okay, tak for hjælpen.

Jeg synes dog det er svært at holde sig under de 500kcal i underskud som der 'anbefales' herinde.. tror jeg har op mod 1000kcal i underskud - mindst. Så jeg overvejer at begynde på noget protein-pulver, vil det være en god idé? Så jeg fx spiser noget kulhydrat og indtager protein-pulver, således at min kcal-indtag stiger lidt mere.

Personligt har jeg lidt ½svært ved kun at få 2000 kcals, som dit skema viser du får. At finde 500 kcals ekstra burde være en smal sag.: At taget noget proteinpulver+maltodextrin/druesukker efter træning er generelt en meget god ide, og det vil da også lige bidrage med 3-500 kcals.

Ellers blender du bare etellerandet frugt + proteinpulver, og får 500 kcals indenbors på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Okay nu har jeg lige et spørgsmål :bigsmile: !

Når man bulker og skal have energioverskud, hvis man nu indtager 2gr pr kg kropsvægt, dvs i mit tilfælge 182g protein pr dag

dvs ca 728 kcal protein om dagen, hvis vi nu antager jeg min energifordeling ligger på 30% protein så giver det jo 2426kcal om dagen ca...hvilket gør at jeg ikke er i overskud.. så skal jeg vel ivirkeligheden spise mere end de 2gr pr kg kropsvægt?

På forhånd tak for hjælpen..

edit: jeg skal have målt fedt% i dag :)

Edited by Eskimo
Link to comment
Share on other sites

Okay nu har jeg lige et spørgsmål :bigsmile: !

Når man bulker og skal have energioverskud, hvis man nu indtager 2gr pr kg kropsvægt, dvs i mit tilfælge 182g protein pr dag

dvs ca 728 kcal protein om dagen, hvis vi nu antager jeg min energifordeling ligger på 30% protein så giver det jo 2426kcal om dagen ca...hvilket gør at jeg ikke er i overskud.. så skal jeg vel ivirkeligheden spise mere end de 2gr pr kg kropsvægt?

På forhånd tak for hjælpen..

edit: jeg skal have målt fedt% i dag :)

Vil du bulke eller vil du cutte?

At tage på er for det meste en smal sag. Spis noget mere, sørg for du får dine proteiner, og undgå et for voldsomt kcal-overskud. 3-500 er fint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg cutter pt., indtil jeg er tilfreds med min markering af muskler.. derefter holder jeg en uges dekonditionering.. og derefter vil jeg så begynde at bulke - jeg samler dog viden til bulke-perioden, så jeg er bedre forberedt.

Hvis jeg blot indtager de 2g protein pr kg kropsvægt, kan jeg så godt tillade mig at spise flere kulhydrater således at jeg kommer i kcal overskud? eller skal fordelingen stadig være således protein 30-35%, kulhydrat 45-50% og fedt 15-20%? - for så kommer jeg til at spise langt mere end de 2g pr kg kropsvægt protein nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg cutter pt., indtil jeg er tilfreds med min markering af muskler.. derefter holder jeg en uges dekonditionering.. og derefter vil jeg så begynde at bulke - jeg samler dog viden til bulke-perioden, så jeg er bedre forberedt.

Hvis jeg blot indtager de 2g protein pr kg kropsvægt, kan jeg så godt tillade mig at spise flere kulhydrater således at jeg kommer i kcal overskud? eller skal fordelingen stadig være således protein 30-35%, kulhydrat 45-50% og fedt 15-20%? - for så kommer jeg til at spise langt mere end de 2g pr kg kropsvægt protein nemlig.

Tommelfingerreglen er lidt anderledes under bulk/vægtforøgelse. Her er det generelle råd: P 20-25%, K 50-55%%, og F 20-25%. Så længe du får omkring de 2 gram protein pr. kg kropsvægt så er der ikke noget at være bekymret for. Der sker således ikke noget ved at få får mere end de 2 gram protein (alt med måde selvfølgelig).

/MLP

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil droppe energiprocenterne og tage udgangspunkt i mængde i forhold til kropsvægt.

Protein:

Mellem 1,2-1,8 gram pr kg kropsvægt, gående mod 1,8 ved cut, og lidt mindre ved bulk.

Fedt:

ca. 1 gram pr kg kropsvægt, ved både cut og bulk (med ca. 50% fra enkeltumættet, 30 % flerumættet, og max 20 % af mættet fedtsyrer)

Kulhydrat:

Afhængigt af hvor meget energi du ønsker at indtage pr dag, vil jeg fylde på med kulhydrat derudover for at opnå det ønskede energiindtag. Hovedvægten værende på kilder med fibre og mikronæringsstoffer.

Det er en stor fejl at undervudere kulhydraternes betydning for de anabolske processer.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Okay, tak for de behjælpelige svar :smile:

Jeg har fået lavet min fedtmåling en såkaldt "Tanita body composition analyzer tbf-300" :crazy: nogen som ved hvor pålidelig den er?

Nå men her er resultaterne:

Køn: M

Alder: 20kg

Højde: 195cm

Vægt: 90.8kg

bmi: 23.9

fedt%: 12.5%

fedtmasse: 11.4kg

ftm (fat free mass): 79.4kg

tbw (total body water): 58.1kg

Kom gerne med kommentare, kritik, roser, idéer mm. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil droppe energiprocenterne og tage udgangspunkt i mængde i forhold til kropsvægt.

Protein:

Mellem 1,2-1,8 gram pr kg kropsvægt, gående mod 1,8 ved cut, og lidt mindre ved bulk.

Fedt:

ca. 1 gram pr kg kropsvægt, ved både cut og bulk (med ca. 50% fra enkeltumættet, 30 % flerumættet, og max 20 % af mættet fedtsyrer)

Kulhydrat:

Afhængigt af hvor meget energi du ønsker at indtage pr dag, vil jeg fylde på med kulhydrat derudover for at opnå det ønskede energiindtag. Hovedvægten værende på kilder med fibre og mikronæringsstoffer.

Det er en stor fejl at undervudere kulhydraternes betydning for de anabolske processer.

Hvis jeg forstår det rigtigt.. er 1 g. fedt pr. kg. kropsvægt ikke noget i overkanten

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har nu været på 12 dages ferie, uden nogen form for træning og en del druk - har dog gået enkelte vandreture, de længste på 12 og 17km.. jeg har dog ikke ført nogen kostplan disse 12 dage! Jeg føler jeg at blevet federe og mine muskler er forsvundet, det skyldes muligvis hvis jeg har taget på i fedt.

- jeg skal bestille en tid hurtigst muligt til fedtmåling igen, så det mere præcist kan fastslås.

Jeg ønsker at komme igang igen, er der nogle som har nogle idéer til hvordan jeg kommer igang?

Jeg har sommertræning i klubben (spiller badminton) tirsdag og torsdag, hvor der er interval løbetræning og lidt badminton/skadesforbyggende træning efter løb (ca 30min), intervaltræningen er ca 25-35min løb sammenlagt.

Evt dage for ekstra løb eller cykling, hvilke dage jeg skal styrke og mit energi indtag?

Edited by Eskimo
Link to comment
Share on other sites

De sidste 2 døgn har jeg kørt med underskud på ca 1000kcal, er det for meget når det kun er fedt jeg vil smide?

Jeg synes det lyder voldsomt underligt at du har oplevet så stor en forandring på bare 12 dage... -jævnfør forskellige tråde om samme emne, hvor en ferie anses som en ofte brugbar dekonditionering med minimal tab af muskelmasse.

Dog ser dine billeder - som du siger - en del anderledes ud.

Hvis du vil "snige fedtet af", siger de gængse anbefalinger et kcal underskud på 3-500 kcals, så ja; 1000 er for meget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder voldsomt underligt at du har oplevet så stor en forandring på bare 12 dage... -jævnfør forskellige tråde om samme emne, hvor en ferie anses som en ofte brugbar dekonditionering med minimal tab af muskelmasse.

Dog ser dine billeder - som du siger - en del anderledes ud.

Hvis du vil "snige fedtet af", siger de gængse anbefalinger et kcal underskud på 3-500 kcals, så ja; 1000 er for meget.

På de 12dage jeg har spist ret meget chips (set i forhold til normalt, måske 3 poser hvor jeg normalt spiser...NUL) og drukket øl/vin hver dag, så jeg har været ret slem mht indtagelse af kcal :innocent:

Så må jeg hellere spise en skål yoghurt her til aften, så jeg lander på de 500kcal i underskud :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Okay, tak for de behjælpelige svar :smile:

Jeg har fået lavet min fedtmåling en såkaldt "Tanita body composition analyzer tbf-300" :crazy: nogen som ved hvor pålidelig den er?

Hej Eskimo,

Har du fået ny viden omkring, hvor pålidelig Tanita-metoden er??

Jeg har selv fået foretaget 2 målinger i forbindelse med et cut, men ved ikke helt hvor meget man kan stole på dem.

/Miamus

Link to comment
Share on other sites

Hej Eskimo,

Har du fået ny viden omkring, hvor pålidelig Tanita-metoden er??

Jeg har selv fået foretaget 2 målinger i forbindelse med et cut, men ved ikke helt hvor meget man kan stole på dem.

/Miamus

Nej desværre.. altså hende diætisten som lavede testen på mig sagde at den var ret pålidelig, sammenlignet med en eller anden scaningsmetode som bruges på hospitalerne - men det skal hun vel sige? :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Nej desværre.. altså hende diætisten som lavede testen på mig sagde at den var ret pålidelig, sammenlignet med en eller anden scaningsmetode som bruges på hospitalerne - men det skal hun vel sige? :crazy:

Hmm tja. Man kan vel sige, at siden det er den metode de bruger de fleste steder, må man vel formode at den fung'er rimeligt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share