Løb efter lyskenskade


nrode
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg håber, at jeg kan få lidt vejledning herinde.

Sidste år begyndte jeg at løbe efter 5 års inaktivitet. Jeg startede op vha. en af begynderprogrammerne fra motion-omline. Det hele gik fint indtil, jeg begyndte at give den mere gas end programmet foreskrev. Efter at været kommet godt i form og 5 KM'eren lå på en OK tid, så begyndte jeg at få lette smerter i lysken.

Jeg læste om overbelastningsskader og kom frem til, at jeg nok hellere måtte holde en pause. Det giok dog ikke væk. Jeg har derfor været ved fys, som gav mig et træninsgprogram samt en besked om at jeg gerne skulle værre klar igen efter en måneds tid. Nu er der gået over 6 måneder og jeg har stadig en form for trækken i lysken.

Jeg er begyndt at løbe igen, hvor jeg har taget endnu et begynderprogram og følger det mere stringent. Jeg kan dog mærke at det trækker en smule i lysken samt at jeg ind i mellem har en svigende fornemmelse. Dette er både når jeg løber og når jeg ikke løber.

Hvad skal jeg gøre? Kan jeg fortsætte så længde det ikke er decideret smerte?

Tak for hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Hej Nrode...

Trist at det ikke lige går så hurtigt, som man forventer det nogen gange vil gå.

Når man får overbelastningsskader, i dit tilfælde i lysken. Skyldes det som regel en kombination af muskulatur som laver for meget og noget andre muskulatur som laver for lidt. Der er på et tidspunkt sket en forskydning i arbejdsbalancen mellem de to muskler og den skal genoprettet, hvilket kan tage noget tid.

Det er lidt svært at forstå ud fra din beskrivelse, hvor præcis dine smerter sidder i lysken, da det har betydning for din træningsprogram.

Hvis det er musklerne på indersiden, som er overbelastet, er det som regel baldemuskulaturen der arbejder for lidt i dit løb.

Hvorimod hvis det er hoftebøjerne, skal vi arbejde mere med dine mavemuskler.

Et behandlingsforløb kan have en lang varighed, og jo længere tid skaden har været der, jo længere tid er genoptræningsperioden.

I første omgang skal du have kontrol over dine hvilesmerter. Dvs. du skal behandles, så der ingen smerter er når du går rundt, sidder, sover osv. Det kan være i form af tværmassage og udspændning.

Bagefter skal du igang med at træne. Både de musklerne hvor smerterne sidder nu, men også de andre muskelgrupper som kunne forventes at arbejde for lidt. Det betyder let daglig træning i 3 uger.

I løbet af de første 3 uger, skal de aktivitetniveau øges i form af konditionstræning hvor smerterne ikke provokeres. Dvs. cykel, crosstrainer evt. svømning. Men aktiviteter som ikke giver smerter.

Efter 3 uger skal den daglig træning progredieres op på et højere intensitet niveau, og der begynder at komme et løbetræningspas om ugen af kort varighed (MAX 1-2 km).

Med tiden øger man i første omgang den ene ugentlig løbetur længde og når man når op omkring 5 km. Kan man begynde at sætte flere løbepas på om ugen.

Det ville være mit bud på behandling, hvis du stod i min klinik.

Håber du kunne bruge de her informationer.

Med venlig hilsen

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Link to comment
Share on other sites

Sportsfys

Mange tak for der udførlige svar.

Jeg har natuligvis et par tillægsspørgsmål, som jeg håber du vil svare på.

Når du skriver smerte, er det så også bare hvad jeg vil kalde let irritation, strækninger eller svien. Jeg har på intet tidspunkt haft smerter, som har været så stærke, at jeg har haft lyst til at stoppe med at løbe eller haft ubehag i hverdagen.

Forstå mig ret jeg vil gerne sikre at jeg bliver trænet ordentligt op igen, men jeg vil heller ikke ødelægge min nuværende træning, hvis dette bare er normale reaktioner på at man er begyndt at bevæge sig lidt mere end normalt.

Til sidt kan jeg informere, at det er forsiden af lysken at irritationen sidder.

Jeg håber på svar.

Tak

Link to comment
Share on other sites

Hej Nrode

Som udgangspunkt skal sport og træning udføres uden irritation og smerter. Selvfølgelig gør det ondt i musklerne når man træner hårdt. Men ved let træning skal der ingen symptomer være.

Det er lidt svært at sige præcis hvad du skal gøre, da jeg ikke har mærket eller set problemet. Men kunne forestille mig at du i en periode skal træne dine mavemuskler (Isometrisk, eccentrisk og koncentrisk), især isometrisk. For at få den kæde af muskler til at arbejde mere optimalt. Derudover skal dine hoftebøjer og forlåb strækkes ofte 3-4x dagligt, gerne lidt aggressivt af en varighed på 2 x 30 sek med en lille pause imellem. Strække skal føles stramt og værer ubehagligt, ingen lyst til at blive i positionen mere end 30 sek.

Men som sagt, det er svært at komme med en eksakt opskrift på hvad du gør uden at du har været i klinikken.

En helt anden vinkel kunne være selve hofteleddet som er stramt. Det kan give lignende symptomer. Hvis det skulle være tilfældet ville det kræve mellem 3-5 manuelle behandlinger for at løsne det op.

Håber du kunne bruge svarene.

Med venlig hilsen

SportsFys

www.sportsfysioterapeut.dk

Edited by SportsFys
Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Og igen tak for et meget godt svar.

Jeg vil begynde at lave nogle af de øvelser, som du anbefaler.

Hvis jeg ikke har smerter mens jeg løber vil jeg forsøge at fortsætte med let træning. Dvs. løb 4-5 min og gang i 1-2 min, så jeg ikke falder helt bagud. Hvis der dog er smerter, kan jeg forstå at jeg skal holde helt med løb.

Hvade ellers lige sat næsen op efter en halvmarathon til september.....øv

Det kunne sku være fedt at blive klar så jeg kan træne mere målrettet og også gerne mere krævende.

Igen tak for svaret.

Vh

Nrode

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share