indirekte/direkte test


master
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har brug for at vide hvad forskellen på en direkte og en indirekte test er. Og hvilke fordele er der typisk ved den ene eller anden form for test.

på forhånd tak

Test...? :blink:

Cykeltest? Dopingtest? Coopertest? Alkoholtest?

Specificer dit spørgsmål :smile:

Link to comment
Share on other sites

det er i forbindelse med en Yo-Yo-test og en cooper-test.

Begge tests er direkte tests, fordi de er designet til at du skal nå dit maks /nå op til maks under selve udførslen for derigennem at bestemme dit kondital/iltoptagelse.

Ved en indirekte test (f.eks. en to-punks test) tester man et submaksimalt niveau og estimerer sig frem til hvilket maks/kondital det svarer til.

Link to comment
Share on other sites

Begge tests er direkte tests, fordi de er designet til at du skal nå dit maks /nå op til maks under selve udførslen for derigennem at bestemme dit kondital/iltoptagelse.

Ved en indirekte test (f.eks. en to-punks test) tester man et submaksimalt niveau og estimerer sig frem til hvilket maks/kondital det svarer til.

Ahh - det er da vidst en "ommer" :laugh: Hvis du vil teste dit kondital DIREKTE er du NØD til at kunne måle hvor meget ilt du optager (det er derfor det kaldes den maksimale iltoptagelse) ellers kan det KUN blive en indirekte test hvor du estimerer dit kondital/iltoptagelse ud fra nogle kendte parametere.

Du skal, efter min mening, benytte en test hvor du når til maks for at få et nogenlunde brugbart resultat. Dermed får du en IDE om i hvilket område dit kondital ligger. Jeg har en gang lavet en submaksimal test på en kondicykel der estimerede mit kondital til 89 (og nej - SÅ god form var/er jeg OVERHOVEDET ikke i) :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ahh - det er da vidst en "ommer" :laugh:

Fair nok :laugh::blush:

Troede bare direkte/indirekte definitionen gik på om det var maksimale eller submaksimale tests, men uanset hvad så er både cooper og yoyo da vist submaksimale.

Her står lidt nærmere:

http://www.netdoktor.dk/sport/interaktivt/testprocedurer.htm

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...lse_(kondital)/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share