Natmad/lækkersult


Athletic-monkey
 Share

Recommended Posts

Er der nogen der har samme problem som jeg, og ved hva der ville være det optimale?

Hver aften når det er et par timer siden at aftensmaden er blevet konsumeret, bliver jeg vældig lækkersulten/sulten.. er der nogen der har gode ideer til hvad man kan komme indenbords en times tid inden sengetid, som er forsvarligt i forhold til træning og vægt på dette kritiske tidspunkt? Styrketræner 3 gange ugentligt og svømmer 2 gange ved siden af...I noget tid har jeg indtaget en proteinshake, men det er jeg ved at være ret træt af, og det virker heller ikke tilfredstillende på sult/lækkersult.

Håber i ligger inde med gode fif...

AM

Link to comment
Share on other sites

Kender det udemærket godt, har det selv på samme måde en gang imellem. Men så prøver jeg at spise noget frugt, eller netop en shake som du selv nævner. Har oz fået at vide at jeg godt kan spise lidt yoghurt hvis det kan hjælpe på sulten, har dog ikke prøvet det endnu da jeg mest bare har holdt mig til frugten.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har samme problem som jeg, og ved hva der ville være det optimale?

Hver aften når det er et par timer siden at aftensmaden er blevet konsumeret, bliver jeg vældig lækkersulten/sulten.. er der nogen der har gode ideer til hvad man kan komme indenbords en times tid inden sengetid, som er forsvarligt i forhold til træning og vægt på dette kritiske tidspunkt? Styrketræner 3 gange ugentligt og svømmer 2 gange ved siden af...I noget tid har jeg indtaget en proteinshake, men det er jeg ved at være ret træt af, og det virker heller ikke tilfredstillende på sult/lækkersult.

Håber i ligger inde med gode fif...

AM

Mangler også selv noget.. men regner med at prøve noget peanutsmør på toast :-D

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen der har samme problem som jeg, og ved hva der ville være det optimale?

Hver aften når det er et par timer siden at aftensmaden er blevet konsumeret, bliver jeg vældig lækkersulten/sulten.. er der nogen der har gode ideer til hvad man kan komme indenbords en times tid inden sengetid, som er forsvarligt i forhold til træning og vægt på dette kritiske tidspunkt? Styrketræner 3 gange ugentligt og svømmer 2 gange ved siden af...I noget tid har jeg indtaget en proteinshake, men det er jeg ved at være ret træt af, og det virker heller ikke tilfredstillende på sult/lækkersult.

Håber i ligger inde med gode fif...

AM

Drik noget vand! Mad efter kl 20 er en uvane og det har i mit tilfælde bare været et spørgsmål om tilvænning. Skal jeg virkelig flotte mig, er et glas Faxe Kondi Light fint for mig. I en tilvænningsperiode snuppede jeg mig en banan når det blev uudholdeligt :-)

Edited by creole
Link to comment
Share on other sites

Drik noget vand! Mad efter kl 20 er en uvane og det har i mit tilfælde bare været et spørgsmål tilvænning. Skal jeg virkelig flotte mig, er et glas Faxe Kondi Light fint for mig. I en tilvænningsperiode snuppede jeg mig en banan når det blev uudholdeligt :-)

Hvorfor det?

Det kan virker forstyrrende på søvn og fordøjelse at spise et kæmpe måltid lige inden man går i seng, men bortset fra det er der intet i vejen med mindre måktider om aftenen - når bare det samlede energiforbrug er under kontrol.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det en uvane at spise efter kl. 20 ?

Normalt hvis jeg er sulten så spiser jeg en pakke pålæg (skinke) eller en dåse tun, sku ingen grund til at mangle proteiner når man sover men som med alting så gør man det med måde.

Ja, du har ret.. det afhænger selvfølgelig af, hvad det er man ønsker at opnå. I mit tilfælde er jeg mere fokuseret på udholdenhedssport end styrketræning etc. Jeg skal altså hellere ned i vægt end op i muskelmasse.

Derfor vil jeg gerne bruge den energi jeg indtager, fornuftigt - dvs. som byggesten til at restituere mine muskler med og i øvrigt holde kroppen i gang, frem for at oplagre som fx fedtdepoter til senere anvendelse (dem har jeg nemlig pt. nok af :bigsmile: ).

Dét jeg tænkte på, da jeg skrev at det er en uvane, var at stofskiftet daler når man sover, og natmad når ikke at blive fuldt omsat inden man (normalt) lægger sig til at sove. Ved et lavere stofskifte er energien bare ikke så effektivt omsat. Det ville være bedre at indtage den "nødvendige" mad tidligere end kl. 20.. Så kan man efterfølgende restituere igennem natten, og flytte byggestenene derud hvor de gør nytte :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja så meget er jeg med. Men vi taler ikke om et kæmpe måltid. Vi taler om at være lækkersulten og det kan også gå ud over ens søvn, hvis man er sulten.

Det er dét med søvnen jeg har erfaret, er en tilvænningssag. Men jeg sikrer mig selvfølgelig at jeg har fået nok at spise til aftensmad... som du siger; ingen grund til at mangle proteiner/byggesten når man sover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share