Tungmetaller (heriblandt fx. kviksølv osv...)


notentered
 Share

Recommended Posts

http://www.langkaer.dk/ocean98/text/02bog/...r-Dioxiner-3800

Direkte link til:

Forurening i fisk og skaldyr!:

-Klorholdige pesticider

-Poluklorerede bifenyler (PCB)

-Klorerede fedtsyrer

-Dioxiner

-Toxaphen

-Tungmetaller

Efter en skimming af ovenstående reference nåede jeg frem til et skræmmende resultat!!

Eksemplet lød på udregning af min egen indtagelse af tungmetaller gennem tun, som jeg inkluderer i min kost næsten hver eneste dag... enten med 1 el. 2 dåser!

- Jf. reference, så lyder vores TOLERABLE INDTAGELSE (T.I.) pr. uge på 350mikrogram = 3,5mg

- Der står endvidere, at 2 bøtter tun pr. uge vil dække 50% af vores TI: 3,5mg*0,50 = 1,75mg

- DVS 1 bøtte tun = 1,75/2 = 0,875

- 1 år = 365dage = 52 uger

- Totalt tungmetal-indhold ved indtagelse af 1 bøtter tun pr. dag i 1 år: 365*0,875 = 319,375mg

- Totalt tungmetal-indhold ved indtagelse af 1 bøtter tun pr. dag pr. uge = 319,375mg/52uger = 6,14mg pr. uge!!

- Procentvis overskridelse af anbefalet T.I. af tungmetaller: (6,14/3,5)mg*100 = 75,42%!!

Dette giver MEGET stof til eftertanke!!

Jeg kunne endvidere godt tænke mig at vide, hvorfor der ikke er angivet på konservesdåserne, hvor stort indholdet af tungmetaller er... jeg burde være dummere end en dør med alt det kviksølv, jeg har skubbet ned gennem de sidste par år med min tun...

Kom gerne med kommentarer!! [:0]

Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte en forsker fra Dansk Fødevareinstitut der sagde, at der ikke er så meget tungmetal i tun på dåse, da denne tun hovedsagligt kommer fra mindre og yngre tun. Det er tunsteaks man nok bør intage med omtanke, da de som regel kommer fra de større tunfisk. Der skulle altså ikke være ophobet så meget tungmetal i de mindre tunfisk, som i de større tunfisk. Hvor stor forskellen i virkeligheden er, talte han dog ikke om, men det er på ingen måde noget der forhindrer mig i at knalde 2 - 3 dåser tun ned pr. uge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share