Hop til indhold

Statusopdateringer

• Foto
      25 aug
    Jbengtsen

Sælger BILLIG Test-booster - se indlæg under køb/salg/bytte

Vis kommentarer (3)
  • Foto
      14 aug
    Nicko9400365

Hej motion online. Jeg er en ung mand på 22 år der har trænet i snart to år jeg er 1.80 høj Er på vej! Vejer 77 kg.. Mit spørgsmål til alle jer med mere viden og erfaring end mig er om mit program i jeres ører lyder fint. Mandag: bryst triceps mave tirsdag: ryg biceps onsdag: skulder mave torsdag: ben fredag: bryst triceps mave lørdag: ryg biceps søndag: pause. Ser der fint nok ud? På forhånd tusind tak for svarene

Vis kommentarer (4)
  • Foto
      12 aug
    SimonHP

er du gal, det' lækkert påskevejr i dag!

Vis kommentarer (2)
  • Foto
      09 jul
    CloudHands

Hvor er PP?

Vis kommentarer (8)
  • Foto
      11 jun
    Camillawilldoit

hvordan laver man indlæg

Vis kommentarer (1)
Se alle updates

Foto

Vand, kartofler og kalorier

• Please log in to reply
4 svar på dette emne

#1 kartoffel

kartoffel

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 3 Indlæg:

Indsendt 10. juli 2008 - 14:46

Hejsa, håber I kan hjælpe. Jeg har talt kalorier i nogle måneder nu med stor success på vægten, men nogle ting har jeg ikke helt regnet ud.

Kartofler

F.eks. kartofler. Jeg laver tit kartofler i ovnen, enten halve eller som pommes frites (uden olie, bare kartoflerne), men de skrumper gevaldigt. 1 kg rå kartofler vejer måske 600 g efter de har været i ovnen. Spørgsmålet er derfor, når jeg ser at kartofler har 82 kcal pr. 100g, er det så før eller efter?

Jeg ved vitaminerne bevares bedst ved ovnstegning af dem, men indtager jeg med pommes fritterne stadigvæk 82 kcal pr. 100g, eller er det alt vandet der er fordampet og dermed har det tilbageværende nu lavet mine kartofler til 150 kcal pr. 100g?

Jeg ved at det meste mad opgives som tørkost kcal, men nogle ting opgives som "færdiglavet" kcal. Ved ikke helt hvordan det er med kartofler dog, da jeg også kan forestille mig at fedtet siver fra dem i ovnen (ligesom med andre madvarer).

Vand i maden

En anden ting er, når jeg tilsætter vand til maden. F.eks. i lasagne, de dér fra Knorr osv., tilsætter jeg gerne dobbelt så meget vand som der står man skal. Min logik siger mig at dette naturligvis øger massefylden, så hvis jeg havde 800g færdig lasagne før, har jeg nu f.eks. 1200g færdig lasagne, men med færre kcal pr. 100g end 800g versionen.

Min (simplificerede) beregning er (med fuldstændig opdigtede kcal tal):

Lasagne
600g af 200 kcal pr. 100g

Vand
200g af 0 kcal pr. 100g

Færdig lasagne
800g af 150 kcal pr. 100g

Er dette generelt den korrekte måde at udregne den færdige mads kcal værdier?

Dette indlæg er blevet redigeret af kartoffel: 10. juli 2008 - 14:47

#2 Stephan Bak

Stephan Bak

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 124 Indlæg:
  • Sted:København / Islands Brygge

Indsendt 10. juli 2008 - 14:54

Ja, om du tilsætter vand eller fjerner vand påvirker ikke det samlede energiindhold. Jeg vil også mene at det gælder når du fjerner vand ved bagning af kartoflerne (uden olie eller andre tilsætninger).

Godt at høre at tricket virker for dig.

Dette indlæg er blevet redigeret af Stephan Bak: 10. juli 2008 - 14:55

#3 kartoffel

kartoffel

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 3 Indlæg:

Indsendt 10. juli 2008 - 15:21

Ja, om du tilsætter vand eller fjerner vand påvirker ikke det samlede energiindhold. Jeg vil også mene at det gælder når du fjerner vand ved bagning af kartoflerne (uden olie eller andre tilsætninger).

Dvs. min lasagne's kcal bliver "spredt ud" over flere gram, ligesom i mit eksempel, og kartoflerne's kcal stiger med massefylden?

Beklager hvis jeg er tungnem, og tak for svaret.

#4 linis

linis

Medlem

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3.120 Indlæg:
  • Logbog
  • Køn:Kvinde
  • Sted:Kbh

Indsendt 11. juli 2008 - 08:08

Dvs. min lasagne's kcal bliver "spredt ud" over flere gram, ligesom i mit eksempel, og kartoflerne's kcal stiger med massefylden?

Beklager hvis jeg er tungnem, og tak for svaret.

Ja, de fleste vandholdige madvarer bliver mere energitætte ved opvarmning, p g a at vandet fordamper. Men som Stephan Bak skrev, det samlede energiindhold ændres ikke :smile:
Jeg vil gå ud og spise new school, altså the basics, men newschool style og derefter vil jeg restituere hybrid.
Det virker godt for mine kunder, når de transplantere plateu og legitimt.

www.linneaisaksson.dk

Blog: www.linneaisaksson.dk/wordpress

#5 kartoffel

kartoffel

Nyt medlem

• Medlemmer
  • Pip
  • 3 Indlæg:

Indsendt 11. juli 2008 - 11:04

Ja, de fleste vandholdige madvarer bliver mere energitætte ved opvarmning, p g a at vandet fordamper. Men som Stephan Bak skrev, det samlede energiindhold ændres ikke :smile:

Godt godt, det er jo dejligt at jeg har regnet rigtigt så :)

Tak for svarene.

0 Bruger(e) læser dette emne

0 medlemmer, 0 gæster, 0 anonyme brugere