Ingefær – Hvad er ingefær godt for/mod? Hvor meget skal du spise? Få svarene her

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Ingefær – zingiber officinale, er velkendt i traditionel medicin og den kulinariske verden. Ingefærs sundhedsmæssige fordele har været i fokus i mange år nu, og der er mange undersøgelser som forsøger at finde alle mulige anvendelser for ingefær til sundhedsmæssig forbedring. Ingefær er også meget populært som supplement. Kulinarisk bruges ingefær (rodstok), i medicin (forskning) anvendes andre dele også.

ingefaer-virkningIngefær hvad er det godt for/mod?

Når vi taler om urter, der er i brug som krydderier eller urtemedicin, som ingefær er, kan vi ikke tale om nogen makronæringsstoffer som kulhydrater, fedt eller proteiner, fordi mængder der brugs (af ingefær) er meget små, bare et par gram. Selv mængder af vitaminer er meget lave, så når vi taler om ingefær, taler vi om helt forskellige typer af molekyler, der er meget aktive og potente i meget små mængder, ligesom fytokemikalier. De fleste af fytokemikalierne er gode og stærke antioxidanter, blandt flere forskellige funktioner de har.

Studie af urten

Før vi præsenterer alle resultater fra de mange forskellige undersøgelser om sundhedsmæssige fordele af ingefær, er det vigtigt at forstå, at undersøgelser af naturlægemidler er meget komplicerede, fordi planter har enorme mængder af kemikalier, og nogle gange, eller måske det er bedre at sige, det meste af tiden har kroppen forskellige reaktioner på dem, når de alle er sammen (ekstrakt fra planten uden at udtage kun et eller få kemikalier) end når de er isolerede. Dette er kendt som synergisme af kemikalier i urter, hvilket betyder, at nogle kemikalier har brug for andre kemikalier for at være aktiv, og at finde ud af hvilken man har brug for, er den største udfordring for forskerne. Dette er grunden til, at en stor del af ingefærs stofskifte stadig er ukendt for forskere og uden at kende det komplette stofskifte, kan videnskabsmænd ikke give svar på alle de mulige fordele for menneskers sundhed. Der er stadig en masse allerede videnskabeligt dokumenterede fordele, selv om nogle af dem indtil videre, kun er blevet undersøgt på dyr.

Ingefær som en antioxidant

Frie radikaler

Antioxidanter er kemikalier som er i stand til at “bekæmpe” frie radikaler eller er i stand til at reducere skader fra frie radikaler. Frie radikaler er kemikalier (molekyler, atomer) uden en elektron i det sidste atomare kredsløb, hvilket gør dem meget reaktive for at få det ene manglende elektron. For at blive stabilt igen behøver de én elektron, og ved at tage det fra andre molekyler i levende organismer, hvilket forårsager skader. Frie radikaler kan produceres i kroppen, under normale metaboliske processer eller de kan indtræde i kroppen på forskellige måder – gennem mad, vand, luft, og så videre.

Frie radikaler er ansvarlige for mange forskellige typer af helbredsproblemer, og det er hovedårsagen til, at antioxidanter er så vigtige for menneskers sundhed.

Det er også vigtigt at nævne, at antioxidanter (kunstige) er vigtige i fødevareproduktion, beskyttelse af fødevarer fra oxidation, men for nylig forsøgte forskere at finde en løsning ved kun naturlægemiddel (naturlige) antioxidanter, som de mener har færre eller ingen bivirkninger, når de anvendes hos mennesker.

Koncentrationen af antioxidanter i ingefær kan variere afhængigt af miljø, men i den friske rod, er det ca. 3,85 mmol / 100 g, hvilket er højt i forhold til andre krydderurter. * Andre urter kan have højere koncentration, når de er tørrede, men mindre, når de er friske.

Leverbeskyttelse

Kun få undersøgelser viste beskyttende effekt af ingefær på leverskade forårsaget af ætanol. Denne undersøgelse blev kun udført på dyr, men resultaterne er lovende for yderligere undersøgelser, fordi samme skadelig virkning ætanol har på leveren hos mennesker (storforbrug) skete på rotter – skrumpelever, alkohol hepatitis, steatose (”fedtlever”).

ingefaerIngefær er godt mod betændelse

I en dyreundersøgelse, var én injektion af ingefærekstrakt nok for hurtigt fald i kropstemperatur og fald i stofskiftet.

Slidgigt og leddegigt

Få studier på mennesker er gennemført, og selv om det ikke viste nogen forbedring i smertelindring eller hævelse af led (knæ og hofte), viser andre undersøgelser forbedring hos patienter med knæ slidgigt. Hos patienter med leddegigt, var der konstant forbedring – smertelindring og nedsat hævelse.

Dysmenorré

Dobbeltblind klinisk undersøgelse foretaget på kvinder med Dysmenorré (smertefuld menstruation inkluderet kramper) viste samme positive effekt af ingefær 250 mg kapsler som smertelindring, som ibuprofen og mefenamsyre.

Antiemetisk – mod opkastning og kvalme

Selvom undersøgelser viste at der under graviditeten, er ikke mange kosttilskud, bruges ingefær mod kvalme og opkast. Få kliniske forsøg viste, at anvendelse af ingefær kosttilskud under graviditet er effektiv til behandling opkastning og kvalme, med meget få og milde bivirkninger.

Ingefær kosttilskud blev sammenlignet med dimenhydrinat, antiemetisk håndkøbsmedicin, og viste samme effektivitet med færre bivirkninger.

Da vitamin B6 også kan være effektiv til at reducere opkastning under graviditet, blev ingefærs effektivitet sammenlignet i kliniske forsøg med vitamin B6 og resultaterne var ens for ingefær og vitamin B6 i reduktion af opkast. Yderligere undersøgelser, der brugte større mængde af ingefær fra 650 mg op til 1g viste bedre resultater af ingefær end vitamin B6, uden nogen effekt på babyerne.

I nogle tilfælde af kvalme og opkastning hos patienter under kemoterapi, viste ingefær tilsat til en højprotein diæt, reduktion af opkast og nedsat anvendelse af andet antiemetisk medicin.

Der er forskellige resultater, når ingefær blev anvendt til at reducere postoperativ kvalme, konklusionen er stadig, at brug af ingefær vil bestemt ikke gøre symptomerne værre, selv i tilfælde, hvis det ikke reducerer symptomerne.

Ingefær og cancer

Som nævnt ovenfor, har ingefær stærke antioxidante aktiviteter, som nok er en mekanisme til forebyggelse af kræft. To kemikalier betragtes som de vigtigste antioxidanter i ingefær – [6] -gingerol og zerumbone. Mekanismerne hvordan disse kemikalier fungerer, i forebyggelse og reduktion af kræftvækst, er meget kompliceret, men flere og flere undersøgelser har vist, at disse kemikalier er i stand til at undertrykke væksten af nogle kræftceller som hud, lunge, bugspytkirtel og nyrer, ved at undertrykke nogle af geners ekspression. Alle disse undersøgelser blev udført på dyr. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775/#ch7_sec5

Ingefær og hjerte-kar-sundhed

Mange undersøgelser har vist, at ingefærekstrakt kan reducere niveauet af triglycerider, LDL – “dårlige” kolesterol og kolesterol.

Nogle forskere mener, at ingefærekstrakt kan anvendes til behandling af blodkoagulationsproblemer – trombocythæmmende behandling, og som kan anvendes i stedet for aspirin, der ofte anvendes i denne form for terapi, fordi de tror ingefær har færre bivirkninger end aspirin.

I synergisme med et andet stof, viste ingefær gode resultater ved antitrombotisk aggregation hos mennesker. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16883626

Ingefær som forebyggelse antimikrobiel vækst

Undersøgelser in vitro (in vitro betyder uden for kroppen og dens modsatte end in vivo – indersiden af levende væsener) viste, at 10% ætanol ingefærekstrakt har antimikrobiel aktivitet mod nogle forskellige typer af bakterier, og samme virkning ved undertrykkelse af vækster som nogle antibiotika. Ingefær kan også undertrykke dyrkning af nogle svampe, såsom candida albicans.

Det er interessant, at den traditionelle sushi altid serveres med ingefær, og som det er kendt, er fisk og skaldyr i sushi rå, så den kan indeholde en masse mikroorganismer, ingefær kan formentlig dræbe og forebygge sygdomme.

Andre ofte stillede spørgsmål om ingefær

Hvor meget ingefær må man spise om dagen?

Food and Drug Administration i USA, anbefaler at du max tager 2 gram pr kilo du vejer.

Er ingefær te sundt?

Ja, som beskrevet ovenfor er ingefær i de rigtige mængder sundt.

Hvad koster ingefær(Ingefær pris)?

100 g ingefær koster cirka 8 kr.

Konklusion

Selv i brug som en medicinsk urt i tusinder af år, og som fokus for mange undersøgelser, er der en generel anbefaling af brug, ikke at overstige 4 g per dag hos voksne, og ikke gives til børn under 2, og 1 g per dag for gravide kvinder. http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/ginger

Hvis du tager det dagligt, betragtes de anbefalede mængder som en fordel for sundheden på så mange måder.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Del artiklen:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *