sunek

Medlemmer
  • Content count

    119
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by sunek

  1. Forberedelse til efterårsbulk

    Hmmm - så har jeg misforstået bulking begrebet - sådan er det at være ny inden for den fagre nye motionsverden Men tak for din kommentar - nu hvor begrebsafklaringen er på plads lader det heller ikke til at vi er uenige. sunek
  2. Forberedelse til efterårsbulk

    Som jeg læser artiklen står der ikke at bulking ikke virker blot at man ikke skal have urealistiske forventninger til resultatet. På baggrund at hvad jeg har læst herinde og andre steder er jeg overbevist om at et protein indtag på 1.8-2 gram pr. kg. kropsvægt samt et energiindtag på ca. 500 kalc over ligevægtsindtaget vil give et posetivt resultat over en halvårs periode. Jeg har tænkt mig at tage div. kropsmål inkl. fedt % hver måned så jeg kan få en fornemmelse af om der er fremskridt - og er der ikke det efter et halvt år skal du være velkommen til at skrive "hvad sagde jeg". Jeg vil ikke ligefrem kalde mine ben overdimentionerede men snarre velproportionerede - der er bare det at overkoppen endnu ikke er helt velproportioneret . Jeg regner med at få taget nogle billeder en af de nærmeste dage. Mine lår måler hhv. 62 og 61 cm, mine lægge ca. 41 cm (i afslappet tilstand). Mine overarme måler hhv. 36 og 35 cm når jeg spænder. Hvis der er nogen der har noget indput til det jeg spørger om i tråden fx. udkastes til mit splitprogram vil det blive modtaget med kyshånd. Mvh sunek
  3. suneks træningslog

    Jeg regner med at benytte loggen til at holde styr på min træning samt skrive mine mål og delmål ind. Har tidliger forsøgt mig med fysiske træningsbøger men jeg glemmer at holde dem opdateret - og forøvrigt også at læse i dem. Så nu forsøger jeg mig med en online udgave. Cutter for tiden, jeg har enten cuttet eller været i ligevægt siden januar, så der er endnu ikke så meget vægt på stængerne - men det kommer til efteråret . Mit normale styrketræningsprogram: Trænes som tre cirkler stort set uden pause mellem øvelserne for at spare tid. Alle øvelser trænes består af 3 sæt og et sæt består af 8-10 reps med mindre andet er anført. Cirkel 1: Bænkpres - 1 opvarmningssæt med stangen alene (11 kg), 1 opvarmingssæt med 56 kg, 3xsæt vægt: 71 kg. Mave lige - 3x15-20. Trænes i maskine. Vægt 60 kg. (max). Cirkel 2: Barbell curl (biceps) - ca. 40 kg. jeg ved ikke hvad stangen vejer - men det er ca. 10 kg. http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html Flyers stående, kabel træk. 15 kg. Dødløft: 1 opvarmningssæt med 56 kg og 3 sæt med 86 kg. Cirkel 3: Skulder: en vægt på 12 kg i hver hånd der løftes op til ørehøjde. Sidebøjninger med håndvægt på 20 kg. (der er ikke tungere tilgængelige) Vinge/øvre ryg - træk til brystet i sådan en maskine med et kabel, vægt 60 kg. Triceps - push down 37,5 kg. http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html
  4. Hej Siden slutningen af sidste år har jeg arbejdet på at blive fit til sommer - specielt markerede mavemuskler har været et vigtigt mål. Og det har jeg opnået ikke mindst på grund af gode råd og vejledning fra MOL :4thumbup: Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Jeg træner sidebøjninger som del af mit program (m. en 20 kg. håndvægt) og det har bevirket at mine mavemuskler på siden (der hvor mange mænd på min alder har deller) er vokset ret kraftigt. Det ser sådan set fint ud når jeg går med bar overkrop - men det gør jeg kun en lille del af min tid . Når jeg går med tætsiddende t-shrit ligner det mest en delle og det er jeg træt af (ja jeg er pisse forfængelig ). Så jeg har brug for en øvelse der kan træne mine mavemuskler på siden uden at de vokser for meget - sidebøjninger uden vægt føles fjollet så det må gerne være noget andet - noget der føles hårdt. Nogen forslag? Tak for hjælpen. sunek
  5. kolestorol farligt? - 16 år..

    Der er noget her: http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1318566.ece Udvalgte uddrag: "... man øger risikoen for tidlig død som følge af hjertekarsygdomme med 23 pct., hvis man spiser mindst syv æg om ugen. " "Undersøgelsen er foretaget på baggrund af indsamling af data over en periode på 20 år fra over 20.000 læger." Dog slutter artiklen med: " Ifølge forskerne er det ikke sikkert, at undersøgelsens resultater kan overføres direkte til resten af befolkningen, fordi de ikke har kendt til undersøgelsespersonernes øvrige diæt. De mænd, som spiste flest æg, var samtidig også ældre, federe og havde en tendens til at drikke mere alkohol, ryge og dyrke mindre motion - altsammen faktorer, der kan have betydning for risikoen for hjertekarsygdomme." Så det gamle råd om "alting med måde" kan nok med fordel også benyttes her. . Jeg er selv tilbageholdende med at spise æg - tilgængæld drikker jeg 1-1½ liter mælk om dagen og det er der også nogen der mener kan være skadeligt. sunek
  6. Mavemuskler der ligner deller

    Uden at være et anatonomisk geni vil jeg umiddelbart mene at det er den transverse bugmuskel (Transversus abdominis) som giver udfordringer. http://www.motion-online.dk/styrketraening...erse_bugmuskel/ sunek
  7. Mavemuskler der ligner deller

    Lige præcis. @AndersL Inden jeg trænede mavemusklerne på siden føltes min side sådan lidt blød når jeg spændte mine øvrige mavemuskler. Det føles bare forkert at have panserplader foran og viskelæder på siderne. Men det lyder rimeligt at træne flere reps med lidt eller ingen vægt - men det skal nok være en anden øvelse. sunek
  8. Alm mælk vs Soya mælk

    Er der så heller ikke en blomst der hedder en mælkebøtte? Du kalder det måske for en 'hvidsaftistænglenbøtte'? sunek
  9. Alm mælk vs Soya mælk

    Hvis du drikker mælk for at få protein skal du være opmærksom på at soyamælk kun indeholder 6 af de 9 essentielle aminosyrer (sådan er det ihvertfald for soyabønner), hvor alm. mælk indeholder alle 9. Hvis du får noget protein fra fx brød eller majs er det dog ikke noget problem da de indeholder de aminosyrer som ikke er i soya. sunek
  10. Opvarmningssæt

    Hej Jeg har et styrketræningsspørgsmål. Bør man starte enhver øvelse med et opvarmningssæt? Hvor stor bør belastningen (50%-70%?)? Jeg spørger fordi jeg er begyndt at kører opvarmingssæt i forbindelse med bænkpress og dødløft for at få repeteret den korrekte teknink før jeg begynder på de tungere løft. sunek
  11. Opvarmningssæt

    Tak for jeres råd. Jeg har nok sjoflet opvarmningen lidt for meget. Jeg plejer bare at ro, løbe eller sjippe 3-5 minutter og så kører på - hvis jeg cykler til træning (ca. 5 km) springer jeg ofte yderligere opvarmning over. Men nu kommer der andre boller på suppen. sunek
  12. suneks træningslog

    Træning i maj og juni 27. Maj (kl. ca 20.00): Deltog i Århus 1900's forårsstafet (5x5 km) og gennemførte med en tid på 22 min og 30 sek. min bedste løbetid i mange år. Løb med en puls på omkring 170 hele vejen igennem undtagen de sidste 500 m hvor jeg gav fuld gas - her nåede pulsen op på 193 (kanon for en gammel mand på 33). Havde dog mere energi da jeg kom i mål så jeg skal nok have en puls på 175 når jeg løber DHL stafetten. 28. Maj (kl. ca. 6.45-7.45) : Mit almindelige styrkeprogram. En dåse tun og en mellem banan efterfølgende.
  13. Nintendo Wii Fit (balance board)

    Hej Hvis du gerne vil træne hjemme er konventionel træning som træning med håndvægte, mavebøjninger, armbøjninger (som vist rigtigt hedder armstrækninger) etc. nok et bedre valg. Men hvis du har svært ved at motivere dig til at træne hjemme vi jeg mene at wii fit er et godt valg. Du har mulighed for at se om du laver øvelserne bedre end sidst, du kan dyste mod familiemedlemmer og venner og så holder wii fit øje med din vægt så det bliver påpeget over for dig hvis du har taget på. Poppet - ja absolut, men et fint bud på kombinationen af spil og (let) motion). Jeg regner med at købe en selv i løbet af nogle uger. sunek
  14. Hej Jeg faldt over denne artikel på getbig som fik mig til at overveje om man kan sørge for at ens krop er i konstant anabolsk tilstand: http://forum.getbig.dk/viewtopic.php?f=2&t=19172 Hvornår kommer kroppen i katabolsk tilstand? Hver gang man har udført noget fysisk krævende? Hvordan undgår man eller forkorter den periode, hvor kroppen er i katabolsk tilstand? Henvis gerne til artikler om emnet. Tak for hjælpen Mvh Sune
  15. @elvirus Du skriver: "Så for maksimalt anabolic state, er det vel et spørgsmål om at spise kontinuerligt gennem hele døgnet og holde al aktivitet ud over styrketræning på minimum." Som jeg har forstået det skal man netop indtage større mængder både protein og kulhydrat før og efter styrketræning, for at mindske den katabolske effekt. Men du har ret i at der skal være benzin på tanken hele tiden. Hvorfor skal anden aktivitet end styrketræning holdes på et minimum. Er det ikke tilstrækkeligt at der er energi til stede til de aktiviteter man udfører? For lige at være helt sikker: katabolske processer virker lokalt ikke sandt? Altså hvis jeg løber en marathon så virker den aktivitet kun muskelnedbrydende i benene - korrekt? sunek
  16. Kærestens vægtab

    Start med at udregne din kærestes ligevægtsindtag - der er en beregner et sted på MOL. Din kæreste skal have 500 kalc mindre end sit ligevægtsindtag, hvis hun ønsker at tabe sig. Umiddelbart vil jeg mene at "banditterne" er rugbrødet og kartoflerne/risen samt det du ikke har skrevet fx øl/vin i weekenden, slik eller popcorn når hun ser film osv. En skive alm. rugbrød vejer ca. 50 gram og indeholder ca 125 kalc - så det er ikke ligegyldigt om man spiser 2 eller 4 skiver. 2 skiver rugbrød må være nok. Tilføj nogle grøntsager og evt. et glas skummetmælk (protein giver god mæthedsfornemmelse). Det samme gælder for kartoflerne. Hvis hun gerne vil tabe sig er det nok nødvendigt at tælle ALLE kalc i et par dage og se hvordan det hænger sammen med ligevægtsindtaget. Det er selvfølgeligt kedeligt at veje alt sin mad men det er en lærerrig process. Held og lykke med det. Mvh Sune
  17. @mriber Den graf du har postet ser interessant - kunne du evt. uddybe den lidt. sunek
  18. Hej igen Tak for jeres gode svar. Jeg havde lidt håbet på at kroppen ville nedbryde fedt før muskler - jeg var af den opfattelse at fedt kunne opfattes som kroppens nøddepoter som ville blive nedbrudt når der manglede glukose i depoterne. Nedern - så er det ikke nogen genvej til at smide nogle hundrede gram fedt hurtigt. sunek
  19. Hej Jeg har et par hurtige spørgsmål til dødløft. 1. Jeg nævnte for en kammerat at jeg trænede dødløft for lår og lænd og han sagde at vinklen mellem lår og læg skal være mindst 90 grader ellers er øvelsen for belastende for knæet. Er det korrekt? 2. Jeg er flere gange på MOL støde på ironiske kommentarer om "hyggemotionister der træner dødløft of squat med kondisko" så jeg vil gerne vide, hvad der er det bedste fodtøj til at at træne dødløft med. Pt. træner jeg uden sko da jeg lettere kan holde balance på den måde samt holde hele foden i gulvet under hele øvelse. Mvh sunek
  20. Dødløft - vinkel af knæ samt fodtøj

    Hej Tak for jeres feedback - ikke mindst dine links multisport, jeg kan se at der er noget at arbejde på for mit vedkommende Jeg er i øvrigt enig i at dødløft er en superfed øvelse. Mvh sunek
  21. Frømandstræning... Endnu en debat...

    Hej Mht. løb skal du op og løbe ture på over en time dvs. mindst 12 km (men det behøver ikke være hver tur). Jeg er ikke helt up to date med om de fysiske krav er ændret men, hvis jeg ikke tager meget fejl er det nok nogenlunde det samme som for 10 års tid siden hvor jeg forsøgte mig. Derfor skal du kunne gennemfører 3xbronze cirkel direkte efterfulgt af 12 minutters løb hvor du skal løbe mindst 2800 meter (så vidt jeg husker). Rigtig mange falder dog ikke fra på de fysiske test men på psykologtesten. Det er ufatteligt vigtigt at du hele vejen igennem både med ord og handling viser at du ved præcist, hvad du går ind til. Du skal være 100 % afklaret i forhold til evt. kæreste, familie osv. Jeg blev selv fisket fra fordi psykologen vurderede at jeg ville være frømand for at bevise for mig selv at jeg kunne - det tog mig et halvt års tid at nå frem til at han nok havde ret Sørg for at få så meget information om korpset inden du skal til optagelse, både på nettet men se om du ikke kan komme til at snakke med en gammel frømand. Held og lykke. sunek
  22. Skuffende blillede af Arnold S

    http://ekstrabladet.dk/gallerier/flash/article982227.ece#8
  23. frømandskorpset

    De indledende prøver, hvor der bliver sorteret flest fra er ikke de fysiske men de personlige/psykologiske. Det er meget vigtigt at du er helt afklaret mht. hvad du går ind til og at du ligeledes er afklaret i forhold til familie og evt. kæreste. Mht træning melder jeg pas Held og lykke med det. sunek
  24. triceps/biceps samme dag

    Jeg antager at det er en joke? Kører selv full body 3 gange om ugen og både biceps og triceps vokser på samme tid sunek
  25. Hej Jeg er godt på vej til at have sixpacken klar til sommer, men jeg ville godt gøre min mave lidt fladere. Det skulle kunne lade sig gøre ved at træne Transverse Abdominus. Men hvordan gør man det. Jeg kiggede på ExRx.net og fandt denne øvelse som jeg ikke helt forstår: http://www.exrx.net/WeightExercises/Transv...inalVacuum.html Jeg kunne heller ikke finde noget i MOLs øvelses bibliotek. Har i nogen forslag? Mvh sunek