troels KI

Medlemmer
  • Content count

    353
  • Joined

  • Last visited

Everything posted by troels KI

  1. Styrkeprogram til løber.

    Det var dejligt at du kunne bruge min ide til noget. Hvilket øvelser, det er et godt spørgsmål. Ideen med WSB er jo svagpunktsanalyse, hvilket jeg også tror ville være godt for en løber. Så kan der hurtigere komme flere kg på stangen i squat. Men det er nok alt for omstændigt. Jeg tror jeg ville vælge nogle øvelser der primært går i Quadriceps. Så Fx. Front Squat og Benpres. Baglår kan så trænes som assisterende øvelse, og gerne eksplosivt. Ryg,læg og mave skal også trænes. Synes ikke at du skal gå alt for meget i teorien med hvilke øvelser du kører i ME squat cyklussen. Egentlig ville jeg nok sige, læg resten af programmet fornuftigt - gerne med en rep range der er dokumenteret at være effektive. For eksempel ligger der en artikel her på mol, hvor forsøgspersonerne kører 4x4. Og så selvfølgelig også et tilpas antal ævelser og sæt, sådan at det ikke bliver en to timers træning. Til sidst, så mht. øvelser (Ikke rep range, det ville være en stor fejl) så prøv at kigge lidt på Hicham El Gueerrojs træning. Bare skriv hans navn så er det den 3. der kommer op på google.
  2. Træne hele ryggen?

    Min fejl
  3. Træne hele ryggen?

    Hvad med benene? Det er altid en god ide at komme hele kroppen rundt, og der ligger rundt omkring en del begrundelser for, hvorfor man også skal træne benene.
  4. Styrkeprogram til løber.

    Når han kører et 2-Split program, så synes jeg ikke at 4 træningsdage er for meget. Det er ikke ligefrem fordi at dit løb bliver forringet af en hård omgang bænkpres. Derudover, så forstår jeg ikke ideen om at BB er fuldstændig bandlyst, hvis man vil blive bedre til at løbe. Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke hvor trænet han er i hhv. vægttræning og løbetræning, og det spiller jo selvfølgelig en rolle, men når det er sagt, så kan du godt blive en bedre løber og samtidig tage på i muskelmasse. Nu siger trådstarter jo også at han styrketræner, hvorved hypertrofien jo så bliver noget mindre. Med meget løbetræning ved siden af, er det jo faktisk muligt at stige i styrke uden at tage på i vægt. Selvfølgelig ved jeg ikke om trådstarter med "styrketræning" mener "vægttræning", som jo er en meget almindelig fejl. For lige at opsumere, 4 split pas i ugen, ser jeg ikke noget problem med, og det kan da også fint være BB. At det så ikke er det bedste, er en anden sag, men enhver form for vægttræning kan tilpasses i et løbeprogram.
  5. Styrkeprogram til løber.

    Hvis jeg skulle lave et program til en løber, ville jeg helt klart opbygge det efter WSB-strukturen. Hver 2. gang laver han Maximum Effort med den øvelse han nu har valgt, gerne noget med god overførbarhed til løb, som foreksempel Half Squat og Lunges. Det er her hvor WSB er så godt til løbere, fordi du kan afsætte dage til at lave tung unilateral træning. Og så er der Dynamic Effort dagene, hvor han laver eksplosive squats. Mht. rep range, så er ideen på Maximum Effort dagene, at man skal gå efter ny PR hver gang. Det tror jeg dog bliver lidt hårdt hvis du løber meget ved siden af, og der er faktisk lavet en variant over det, som jeg lige vil prøve at citere direkte fra Louie Simmons: Many coaches have found it best to use a two week cycle with their athletes where week one would be an intro week to the movement. Here they may use a percentage based scheme for a week (such as 70% of their best with the same movement for 2 sets of 5 reps, or 80% for 3 sets of 3 reps). These coaches have found the athletes do much better onweek two (when they hit the one rep) when they use an intro week to the movement På Dynamic Effort dagene laver man doubles af squat. Oprindeligt med 70% af 1 RM, men det har ændret sig lidt pga. chains og bands. Tror det var i en Thomas Jagd artikel at læste noget med 8x2, så prøv det. Et lidt kort svar, som jeg med glæder uddyber hvis du vil have det
  6. NFL 2009/10

    Helt enig. Med min kommentar mente jeg ikke på nogen måde at den ikke kunne have været endt bedre - overtid ville helt klart være mest spændende. Jeg mener bare at det at kampen blev afgjort, af at den måske bedste quarterback nogensinde laver en fejl, skal det anses for en god eller dårlig lukning af kampen? Afhænger nok af hvem man holder med, tror Saints fans var glade for at få at se at en spiller ikke kan stille noget op mod deres hold. Er man ikke Saints fan afhænger det nok lidt af en mening om Peyton Manning. Nå, det kan for så vidt også være lige meget om det var en go afslutning eller ej.
  7. NFL 2009/10

    Stort tillykke til Saints! For at være helt ærlig, så tror jeg at kampen var gået i overtid, hvis ikke Manning var blevet interceptet. Om det så ligefrem er hans skyld at Colts taber, kan man diskutere, men havde ihvertfald ikke forventet at kampen skulle blive afgjort, ved at han - Peyton Manning - lavede en fejl. Kan ikke helt beslutte mig for om det var sådan Super Bowl skulle have endt, men jeg tror bare det viser at Colts har bygget deres hold op for meget om Manning. Saints vandt på alsidigheden.
  8. slet mig

    slet mig
  9. 6 pack inden sommer. (Og Muskelmasse spørgsmål)

    Når jeg siger lagrer, mener jeg skaffer energi til proteinsyntesen. Men ihvertfald, så synes jeg at din tankegang mener meget om Carb Cycling princippet.
  10. 6 pack inden sommer. (Og Muskelmasse spørgsmål)

    Hey Dr. Durden, fedt at du angriber myterne. For lige at se om jeg har forstået det rigtigt, så siger du at: Det energioverskud der skal bruges for at vokse, alt sammen kan lagres lige efter træningen. Pga. Window of Opportunity, så vil alt det overskydne energi der lagres på det tidspunkt, gå udellukende til hypertrofi, og ikke til fedt? Eller gå tilstrækkeligt til hypertrofi, og så frem til næste træning, kan du ligge i kalorieunderskud, så du får cuttet den lille smule fedt der er væk, før du skal træne igen? Er det rigtigt forstået? Det lyder jo faktisk meget rigtigt, ihvertfald i teorien. Det er også, så vidt jeg har forstået, det princippet Carb Cycling bygger op om. Så jeg tror faktisk at du har ret i, at man sagtens kan tage på i muskelmasse, uden at "bulke". Nok lidt et meningsløst indlæg, men ville godt lige spørge lidt ind til det
  11. Jeg synes at der er alt for lidt fokus på basisøvelser. Hvis vi lige ser bort fra teknik dagen, så kører du kun hver basisøvelse en gang ugenligt. Det kan for så vidt, også være godt nok, men så skal du nok omstrukturere dit program, sådan at du den ene dag tager og kører bænkpres og en masse hjælpeøvelser til den, næste gang Squat osv. Men før du prøver det skal du have trænet i et pænt stykke tid. Hvor lang tid har du trænet? Jeg kan se på din profil, at det er styrke, og ikke BB der er dit mål. Isåfald kan jeg ikke helt forstå ideen ved at træne med 15 og 10 reps, men jeg skal da ikke udelukke at der godt kan være et fornuftigt styrkeprogram bygget op på den måde. Er den cyklus dit eget påfund? Hvor lang tid tager sådan en typisk træningsdag? Hvad jeg lige umiddelbart kan se, så træner du 13-14 øvelser pr. gang?
  12. Six pack program?

    Så tager du noget vægt på brystet, og laver mavebøjninger. Hvis muligt, skal vægten være så tung at du ikke kan lave mere end 15 mavebøjninger. Det er langt mere effektivt, end et laaaangt træningsproram med en masse øvelser. Forresten, så er sixpacken kun en muskel, og husk nu at træne hele kroppen.
  13. slet mig

    slet mig
  14. Six pack program?

    Han trænede hele kroppen. Så går det meget hurtigere. Har du nogle håndvægte?
  15. slet mig

    slet mig
  16. Hvalpefedt? Hvad fanden er det?

    Det er da noget fedt, som nogen personer får i puberteten, og så går væk igen når man så er færdig med at vokse.
  17. løb... diverse problemer

    Ja, det er meningen med intervalløb. Jeg er ked af at sige det, men det du har løbet før, har ikke været interval. Det har vel været en tempotur med stigende tempo. Når du løber interval, altså holder pause mellem løbene, så er pointen jo at du kan løbe meget hurtigere, siden du får tid til at komme dig. Fx. istedet for at løbe 5 km med 5:30/Km, så kan man løbe 5x1000 meter med 5:00/Km. I begge tilfælde har du løbet 5 km, men med intervallerne har du bare gjort det 2½ min hurtigere. Dog er det nok ikke 1000 meter intervaller du skal kaste dig ud i pt.
  18. løb... diverse problemer

    Det vidste jeg sgu da egentlig godt selv. Men, ja det må lige præcis være det der er grunden. Om du ligefrem kan blive så konditioneret til en træningsform, at fremgang 100% udebliver, er jeg ikke helt sikker på, men resulaterne, kan ihvertfald blive stærkt forringet. Så opskriften må være, prøv noget nyt, og så varier din træning uge fra uge. Prøv at finde nogle programmer rundt omkring på internettet. Du behøver ikke at kopiere dem, men bare for at få god inspiration til træning, og i særdelshed intervaltræning.
  19. løb... diverse problemer

    For lige at komme lidt væk fra hvor lang tid løbesko holder: Tror ikke at der er nogen herinde som kan forklare, hvorfor du ikke er blevet bedre, men vi kan ihvertfald godt foreslå dig at prøve noget nyt. En ting er at intervaller helst skal løbes i konstant tempo, en anden er at helt generelt, når der er noget der ikke virker, må man prøve noget nyt. Mht. dit niveau (No offend), så ved jeg ikke helt hvilke slags intervaller, jeg ville gå igang med. Men Swende's bud, synes jeg lyder både sikkert og godt, når man tænker på at mange børn under 10 år, dyrker den form for intervaller, i form af sportsgrene. Forresten, holder du pause mellem hver tempostigning, eller løber du bare de 30 min ud i et? Til sidst lige til dig Swende, når du siger at lægmusklen skal blive mere udholden, så går jeg udfra at du mener mht. mælkesyretærsklen, ikke?
  20. løb... diverse problemer

    Han sagde 5-10 Km et par gange om ugen. Så den er god nok.
  21. Spiser jeg nok/rigtigt?

    Når du skriver 2x650 ml, så mener du vel ikke at du tømmer 650 ml i en omgang, 2 gange på turen, vel?
  22. slet mig

    slet mig
  23. NFL 2009/10

    Jeg mener Saint-Cardinals 45-14, Vikings-Cowboys 34-3, Colts-Ravens 20-3...Hvad bliver der lige af de tætte kampe?
  24. NFL 2009/10

    Hvor spændene har playoffs været i år, på en skala fra 1-10? 0
  25. Løbeprogram til børn

    Stemmer også for atletikklubben. Tror det vil holde ham inde i ilden meget bedre/længere. Går han til noget andet sport?