Morgenmad


Nygren
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige beregnet mig frem til at jeg skal have 12000-13000 kJ om dagen.

Hvordan skal disse fordeles ? Det er vel noget i stil med 8000 kJ fordelt over 3 hovedmåltider og 4000 kJ over 3 mellemmåltider.

Min morgenmad består at en portion havregrød ( ca. 25 cl letmælk og 4 spiseskefulde gryn ), svarende til ca. 1000 kJ.

Normalt laver jeg ikke meget fysisk arbejde inden middagsmaden, men 1000 kJ er vel for lidt til morgenmad ?

Måske er dette een af årsagerne til at jeg føler mig sløv omkring middag :unsure:

Edited by Nygren
Link to comment
Share on other sites

Hej Nygren

1000 kJ ville i hvertfald være for lidt til mig. Jeg indtager normalt ca. 70g havregryn, 200 g mælk og lidt sukker, og oftest også en proteinshake af ca. 100 kcal til morgenmad, hvilket alt i alt svarer til lidt over 400 kcal eller rundt regnet 1600 kJ :) Og så har jeg endda ingen problemer med at spise igen ca. 3 timer senere...

Men du giver jo selv svaret. Jeg synes det lyder fornuftigt at dele de 8000 kJ over 3 hovedmåltider, og så er 1000 kJ nok lige i underkanten til morgenmad...

/Des

Edited by Desdemonia
Link to comment
Share on other sites

Som Mette Musen hentyder til, findes der ikke nogen regel for hvornår du skal fordele din mad over dagen. Den bedste måde er at prøve sig frem, da vi alle er forskellige og har forskellige liv, så det er svært at overtage en andens fordeling.

Men hvis du er træt til middag kunne det jo godt være som du selv er inde på, at det er for lidt morgenmad til dig. Hvorfor ikke komme sukker og mælk på grøden samt drikke et stort glas mælk eller juice til.

Hvad med formiddags snack? Det kunne være frugt/grønt eller en sandwich eller... find selv på andet. Der er ikke noget til hindre for at dit formiddagsmåltid er større end dit morgenmåltid, hvis bare det fungerer for dig. B)

Stubbe

Link to comment
Share on other sites

Til inspiration kan jeg oplyse, at MIN morgenmad - som også gør det ud for eftertræningsmåltid - her mens jeg cutter B) består af:

* 500 g fromage frais

* 1 banan i pyjamas

* 30-50 g havregryn

* et skvat light saftevand (for smagen)

Det hele blendes og indtages umiddelbart efter morgenens træning. :pint:

Samlet ca. 450 kcal

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening, så er det da alt sammen for lidt.

Jeg selv har et ligevægtsindtag på omkring 2400 kcal, og jeg indtager godt 800 Kcal til morgenmad, altså 1/3 af mit daglige behov. Jeg plejer også, at indtage minimum 800 Kcal en time til to efter træning, da jeg føler, at det er de to tidspunkter, hvor kroppen hungrer allermest og det derved er vigtigst at få fyldt depoterne op.

Link to comment
Share on other sites

Michael-> Laver du grin med min morgenmad ???

Jeg har øget dosen til 5 spiseskefulde. Har seriøst svært ved at få noget ned om morgenen.

Supplerer nu med en proteinshake på 40g og et glas kakao.

Og nej, jeg er ikke en gammel kone med hårnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share