Fodboldspillere og skader


Andaran
 Share

Recommended Posts

Jeg hørte lige et interview med en af Superligaens trænere der sagde efter en kamp:"I morgen tager vi noget restitutionstræning".

Men kan man virkelig træne hvile?

Mit indtryk er at de mange skader der er hos prof fodboldspillere er fordi de træner dagen efter en kamp. Selvom om de ikke træner intenst dagen efter kamp så synes jeg det tyder på overtræning og ikke for mange kampe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at han ved "restitutionstræning" blot mener let træning, som i små lunteture, strækøvelser og massage.

Det er rigtigt at der er mange overbelastnings-/træthedsskader i fodbold. Faktisk er det én af de sportsgrene med flest skader (skateboarding dog som suveræn étter). Men det gælder jo om at finde den optimale træning så spillerne er bedst mulig fysisk form uden skader, og det kan jo være en svær kunst da alle spillere ikke kan klare det samme. I England hvor man kører machostilen hårdt, hører man ikke sjældent om træthedsbrud hos spillere. Fy for pyffer.

Selv om de fleste klubber sørger for at tilrettelægge træningen således, at grundformen kommer på plads efter ferien, og derefter opretholdes med ikke al for intens træning p.g.a. kampprogrammet, kan man stadig støde på oldschool trænere (specielt i sydeuropa) der straffer dårlige resultater med ekstra hård træning til spillerne. Så de kan lære det :4whip:

Da jeg var miniput blev vi også sendt ud på strafrunder når vi havde spillet dårligt :lol:

Du antyder at mange fodboldskader kunne undgås hvis spillerne undlod at træne dagen efter en kamp. Det tror jeg ikke. Som du selv nævner er det ikke intens træning, faktisk ofte super lavintens, bare for at få rystet benene lidt da inaktivitet ofte kan forværre ømhed (velsagtens grunden til cykelrytterne hader hviledage) Jeg tror snarere det hænger sammen med, at de har spillet fodbold næsten dagligt, og dermed vredet om og losset hinanden over benene, siden 7-8 års alderen. Det er immervæk et meget stort slid på kroppen.

Der tales om, at spillere der er begyndt i en meget sén alder, kan holdes næsten skadesfri igennem deres karriere (René Henriksen er vel et glimrende eksempel) da de ikke har været udsat for det daglige hårde slid i lige så langt tid.

Nu skal det selvfølgelig også lige siges, at skadesfri i professionel fodbold betyder, at du kan spille uden for mange problemer. Ikke at du reelt er fri for skader. De fleste er jo småskadet mere eller mindre hele tiden, hvilket jo også tydeligt vises ved, at en del spillere ved hvert træningspas får skånetræning og ikke træner med i alle øvelser.

Ak ja. Professionel idræt er sjældent alt for sundt.

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Tag nu for eksempel FCK de brokker sig over for mange skader. Men jeg tror helt klart de kan undgås, for jeg synes altid det er i starten af kampen de bliver skadet, hvilket må tyde på, at der er noget galt. Det er også næsten altid muskel skader og ledbåndene eller noget andet der kan bindes sammen med træning. Det er sjældent skader på grund af slag på benet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share