raargh sgu


Dumb&Dumber
 Share

Recommended Posts

Jeg læser op af mine noter:

Oxaloacetat er ikke et produkt af citronsyrecyklus. Når vi når oxaloacetat er glukosenresten brugt til energi, så det kræver at der er oxaloacetat til stede i cellen for at forbrænde.

Jeg kan sagtens se hvad du mener med malats omdannelse til oxaloacetet (det står i bremers, selv om det sikkert ikke er på højt niveau, lidt smart sagt måske)

Jeg søger videre, indtil jeg finder ud af om mine lærere har lært mig noget forkert....

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var lidt smart sagt. Jeg undskylder.

:argue: Blir ind imellem lidt træt af at diskutere på nettet, da det kan være svært at skrive ens argumenter og formulere sig. Jeg må få en tid ved min talepædagog :baby:

Jeg er desværre ikke hjemme i weekenden, men på mandag skal jeg læse hvad der står i bremers og hvad der står i den anden.

Jeg scanner cyklus ind på mandag. Det kan også gøre det nemmere at se så for andre.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har også været ved at kikke lidt i min biokemibog - og som jeg liiige har fået forstået det - så kan kroppen godt klare forbrændingen uden glycose - så kører man vel på ketoner (og begynder at tænke MÆÆÆRKELIGE tanker :lol: )

I praksis har de nu ret med at fedt skal forbrændes i en flamme af kulhydrat, for når først glycogenlagrene er tomme er man TVUNGET til at sætte intensiteten ned, og forbrænder dermed mindre. Så ideen med at køre til man er 100% sukkerkold - og derefter fortsætte hører efter min overbevisning hjemme i middelalderen og er direkte DUMT.

For at komme tilbage til spinningholdets lettere overvægtige deltager så er der hvis ikke megen logik i at drikke sukker under træningen, med mindre der er tale om længere tids træning på min. 1½ - 2 timers varighed.

Og jeg kan slet ikke gennemskue at der skulle være NOGEN som helst grund til at drikke sukkervandet selv om hun har diabetes - men hvorfor ikke spørge den anden instruktør, for det kune da være SJOVT at høre grundlaget for ideen.

Link to comment
Share on other sites

I praksis har de nu ret med at fedt skal forbrændes i en flamme af kulhydrat, for når først glycogenlagrene er tomme er man TVUNGET til at sætte intensiteten ned, og forbrænder dermed mindre. Så ideen med at køre til man er 100% sukkerkold - og derefter fortsætte hører efter min overbevisning hjemme i middelalderen og er direkte DUMT.

For at komme tilbage til spinningholdets lettere overvægtige deltager så er der hvis ikke megen logik i at drikke sukker under træningen, med mindre der er tale om længere tids træning på min. 1½ - 2 timers varighed.

Og jeg kan slet ikke gennemskue at der skulle være NOGEN som helst grund til at drikke sukkervandet selv om hun har diabetes - men hvorfor ikke spørge den anden instruktør, for det kune da være SJOVT at høre grundlaget for ideen.

Tja det kunne godt være det mine lærere mente med "fedt brænder i et bål af glukose", det er svært at huske detaljer et år tilbage, men jeg vil nu prøve at finde ud af hvad de mente, når jeg kommer tilbage fra praktik...
Ja, det var lidt smart sagt. Jeg undskylder.

Blir ind imellem lidt træt af at diskutere på nettet, da det kan være svært at skrive ens argumenter og formulere sig. Jeg må få en tid ved min talepædagog 

I know the feeling, men en god diskustion lærer man vel en hel del af... :tongue:

Skrives mandag, hehe

Link to comment
Share on other sites

Diæt- prøv at læs side 121-22 i bremers om katabolske processer og figur 135.

Den viser glycerol, fede syrer via beta-oxidation og visse alfa-ketosyrer fra aminosyre kan gå ind i citronsyrecyklus. De kan erstatte glukosen. Cyklussen kan derfor køre uden sukker.

Ved lang tids faste: Hvis kroppen slet ikke får kulhydrater i lang tid, vil noget oxaloacetat omdannes til glukose via glukoneogensen. Det sker for at holde blodsukeret oppe og give hjernen lidt glukose. Der vil derfor ikke være oxaloacetat til at gå sammen med acetylCoA og danne citrat. Der vil så dannes ketonstoffer. Hjernecellerne ændrer deres stofskifte og kan gå over til at køre ca 75% på energi fra acetoacetat (altså ketonstoffer). Der er stadig både glycerol og visse aminosyrer der kan omdannes til pyruvat, hvilket ikke går udover citronsyrecyklus.

Som man kan se skal der ret ekstreme situationer til for at det er et problem.

Man går altså ikke over til at køre på ketonstoffer, lige når man har tømt glykogenlagrene.

Som sagt kan citronsyrecyklus køre med både glukose og fede syrer på en gang, hvilket også er tilfældet ved lang tids løb eller cykling. Det er derfor ikke et spørgsmål om at køre ens glukogenlagre helt tomme derefter at køre over på andre midler.

Håber det er på plads nu :unsure:

Ellers må vi jo prøve noget andet :(

I know the feeling, men en god diskustion lærer man vel en hel del af... 

Ja, vi lærer alle af dette, hvilket er fedt. B)

Jeg var bare "kørt sukkerkold"(overkørt) i ugen. :yawn:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ser på RQ, altså forholdet mellem MOL CO2 produceret/ MOl O2 indtaget vil man jo have en vis ide om hvad man forbrænder for tiden, da RQ for kulhydrat er 1, mens det er 0,71 for fedt. Hvis man går udfra at det kun er små mængder protein der brændes af vil en RQ tæt på 0,7 sige at det mest er fedt og en højere mest kulhydrat.

jaja, ved godt det mest er akademisk :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det ville være lækkert hvis man "bare" lige kunne måle det, problemet ligger jo bare netop deri, det er ikke noget man bare lige måler...

Men jeg ville som hovedregel gå ud fra at lav intensitet over længere øger fedtforbrændning, da vi her har alt den ilt vi skal bruge....

Link to comment
Share on other sites

For at rode op i denne gamle sag, så har jeg lige haft fat i bremers igen.....

Hvad jeg kan udlede, vil celler hvor der er kulhydratmangel omdanne oxaloacetat til glukose og derved vil dette ikke gå sammen med acetyl-coa og fortsætte i citronsyrecyklus.

Ud fra dette vil jeg konkludere at der skal være kulhydrat i cellen for at opretholde forbrændingen, derfor forstår jeg ikke hvorfor jeg ikke har ret når jeg fra starten af sagde at der skulle være glukose tilstede i cellen (for at opretholde optimal forbrænding)....

Det er jo egentlig også det man kan konkludere ud fra det du selv skriver stubbe omkring de med lang tids faste.....

Link to comment
Share on other sites

For lige at gi et hurtigt svar.

Der er forskel på at vi snakker om forbrænding ved langtids faste eller ved mangel på kulhydrat i en kort periode.

Så inden vi snakker for meget forbi hinanden skal vi lige ha slået fast, hvilken vi snakker om, eller om det er begge to?

Link to comment
Share on other sites

Der er folk der sulter eller faster i mange dage måske et par uger. Bare man får vand er det ingen problem. Altså overhovedet ingen glukose.

Deres forbrænding går ikke i stå! Den nedsættes ganske vist, men fortsætter ligetil de dør. :devil:

Der vil altid være glukose i kroppen, men det er ikke nødvendigt for at citronsyrecyklus fungerer.

Hvad jeg kan udlede, vil celler hvor der er kulhydratmangel omdanne oxaloacetat til glukose og derved vil dette ikke gå sammen med acetyl-coa og fortsætte i citronsyrecyklus.

Vi siger du slet ikke indtager kulhydrat:

Eftersom blodglukosen daler, hæmmes insulin og glycagon produktion fremmes, for at holde blodsukker niveauet oppe.

1. Glykogen omdannes til glukose fra depotet i leveren via glycogenolysen.

2. Der dannes glukose via glyconeogenesen. Glukoneogenesen kan omdanne lactat, pyrovat, glycerol og visse alfa-keto syrer (aminosyre "rester").

Fedtforbrænding(lipolysen):

Fedtvæv er opbygget af triglycerider. Triglycerider består af glycerol og tre fede fedtsyrer.

Nedbrydning af fede syrer foregår først via en oxidation. Der dannes acetyl-CoA som derefter indgår i citronsyrecyklus.

I starter indgår acetyl-CoA i citronsyrecyklus ved gå sammen med oxaloacetat og der dannes energi. Lidt oxaloacetat forsvinder til dannelse af glukose.

Når der er mangel på oxaloacetat, går to acetylgrupper sammen (ketogenesen) og der dannes acetoacetat og acetone. (Ketonstoffer). Acetone forsvinder i udåndingsluften. Acetoacetat findes i større mængder end normalt i blodet og blodets pH vil falde en smule.

Der skal siges at der til dagligt også er acetat i blodet fra fedtforbrænding, hvor det bruges af forskellige væv som energikilde.

Glycerol omdannes til glukose.

Proteinnedbrydning:

Alle aminosyrer består af et kulstofskelet, hvorpå der sidder en aminogruppe og en sidekæde. Sidekæden er afgørende for hvilken aminosyre det er. Sidekæden kaldes ofte for R.

Ved nedbrydning af aminosyrer omdannes aminogruppen til urinsyre og udskilles i urinen, og kulstofskellet kan indgå forskellige steder i citronsyrecyklus.

Det kan gå ind i cyklus, som a-ketoglutarat, succinyl-CoA, oxaloacetat, acetyl-CoA, acetoacetyl-CoA, pyrovat og fumerat.

Ved mange af disse "indgange" i cyklus behøves der ikke være oxaloacetat tilstede.

Mange af kroppens væv er gået over til at køre på andre stoffer end glukose.

Hjernen er begyndt at køre på ketonstoffer udover glukose.

Efter længere tid (1-2dage):

Der findes flere protein besparende processor som går igang.

Coris cyklus.

Glukosen nedbrydes ikke helt i hjernen. Der dannes energi, laktat og pyrovat. Laktat pg pyrovat transporteres til lever. I leveren indgår begge stoffer i glykoneogenesen. Denne proces kræver energi som fåes fra fede syrer.

Glykose-alanincyklus.

Glukose nedbrydes ikke helt i musklerne. Der dannes energi og pyrovat. Der dannes alanin ud fra pyrovat og ammoniak. Alanin optages i leveren og bruges i glykoneogenesen. Også her kræver det energi som kommer fra fede syrer.

Coris cyklus og glykose-alanincyklus medvirker til at energi fra fedtdepoterne via leveren transporteres ud til vævet.

I løbet af nogle dage vil hovedparten af kroppens energiforbrug direkte eller inddirekte dækkes af fedtdepoterne.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Nu har jeg ikke lige tid til at læse det hele igennem, men jeg mener IKKE at forbrændingen går i stå, blot at man for at optimere fedtforbrændingen, skal have glukose i cellen....

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. nogen der kan sige mig om jeg er på rette vej mht. fedtatofskiftet i positiv energibalance

i positiv energibalance deponeres fedt i væv, med vægtøgning til følge. Det fedt kroppen ikke kan optages (det overflødige) lagres i fedtvævene og kan medføre en stigning i LDL-kolesterol og i forhøjet koncentration af triglycerider i blodet.

og negativ

ved negativ energibalance vil fedtet bruges til energiudvinding og til opretholdelse af cellemembraner, til mylinskeder m.m. Han vil ligeledes tagre på fedtdepoterne og fedtet vil anvendes til ATP og andre nævnte ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share