Kalorieforbrug 1 times spinning


hjorte
 Share

Recommended Posts

Jeg poster nedenstående i Generelt, da jeg ikke aner hvor det ellers passer ind :-)

Jeg stoler ikke rigtigt på mit Sigma PC14 pulsur mht. kalorieforbrug, så jeg håber i kan bidrage lidt med jeres viden. Jeg har anskaffet mig uret for at holde øje med pulsen, men gad godt vide om kaloriefunktionen overhovedet er anvendelig. I uret skal man indtaste sin vægt, sit køn og en sportsfaktor alt afhængig af træningsformen (cykling, løb, aerobic, osv) og om intensiteten (let, middel, hårdt).

Eksempel:

Efter 1 times spinning viser uret 1120 kcal, kørt som følger:

10 minutters opvarming (pulsen arbejdes op, 60 -> 140 bpm)

40 mintters effektiv (puls = 155)

10 minutters nedkøling (puls 155 -> 120)

De 40 minutter effektiv er kørt med en intensitet på 70% (0,7 x (198 - 53) + 53) i et 17 graders varmt lokale .

Hvad siger i til det - passer det nogenlunde, eller skal man have andre faktorer med i regnestykket? Eller kan kcal forbruget kun måles i et laboratorie?

Jeg er mand, 39 år, 181 cm høj, vejer 75 kg, løber og cykler jævnligt og har et kondital på ca. 50.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: NEJ!

TEST:

1: 1 time på en ergometercykel ved fast belastning med 3 strikketrøjer og 30 graders varme (eller alternativt kør testen i en sauna):

KÆMPE HØJ PULS

2: Samme belastning ved 10 grader i lokalet og en KÆMPE ventilator rettet mod din pande: GÆT selv om ikke pulsen er betydeligt lavere her.

Problemet er at du udfører samme arbejde i begge forsøg (og dermed forbrænder det samme) - men pulsen reagerer forskelligt.

Selvfølgelig er det lidt ekstreme eksempler - og dog - for der er en grund til at man sveder som et svin til spinning (manglende vindafkøling).

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste for nylig i en artikel i politiken at 21 km cykling skulle forbrænde 4000 Kj.

Hvis du træder alt hvad du kan hele vejen op ad Mt. Ventoux, så bliver det nok til mere :lol:

Spøg til side. Jeg mener faktisk at fast legs engang kom med en udredning af problematikken vedr. energiforbruget. Den kommer her:

Hvis personen kender sin maksimale iltoptagelse som angiver hvor mange liter ilt personen kan optage (forbruge) ved VO2 max, er det ganske simpelt at beregne det aktuelle energiforbrug.

eks.: en person har en VO2Max på 5 liter/min vil personen kunne bruge maksimalt 5 liter x 5 kcal = 25 kcal / min, hvilket teoretisk vil betyde at han kan forbruge 25 kcal x 60 min = 1500 kcal / time ved 100% af Vo2Max, hvilket naturligvis er umuligt.. 

Men ved en gennemsnitligt ydelse på feks. 70% af VO2Max vil han altså forbruge ca. 1050 kcal på 60 minutter eller ca. 780 kcal på 45 minutter som nok er mere realistisk for en spinningstime

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Du kommer aldrig nærmere end et gæt mht. et pulsur og kalorieforbrug, men du kan da gætte dig lidt frem og få et billede af hvor meget du ca. forbruger:

watt = joule/sek.

Dvs: ved 250 watt i en time:

250 watt * 3600 sek.= 900.000 joule = 900 kJ (dette er energien som har drevet cyklen)

Nytteeffekten er 0,2-0,25 dvs. at du kun udnytter 1/4 - 1/5 af energien,resten bliver til varme. Det letteste er at sige at Kj = Kcal hvilket vil sige at du regner med en nytteeffekt på 22 (og nogle decimaler som jeg ikke ka´huske).

ALTSÅ ved gennemsnitlig belastning på 250 watt i en time: energiforbrug: 900 Kcal

Altså: hvis du ved gennemsnitsbelastningen i spinningstimen: så har du et MEGET nøjagtigt billede af hvor meget du forbrænder - men det har du jo ikke :)

Så du bliver nød til at "gætte" lidt ud fra pulsdata:

10 minutters opvarming (pulsen arbejdes op, 60 -> 140 bpm)

40 mintters effektiv (puls = 155)

10 minutters nedkøling (puls 155 -> 120)

Altså hvis vi regner med at du f.eks. kan træde 320 watt ved VO2max (maks. puls: 170 bpm) kan du jo prøve at regne videre derfra. Men det bliver altid KUN et gæt, SPECIELT til spinning hvor en del af den høje puls generelt skyldes overophedning pga. for lidt afkøling.

NÅ, den blev lang - men det var altså for at forklare at energiforbruget afhænger af hvor meget du kan træde, og ikke så meget din puls. En stor stærk fyr vil som regel kunne forbrænde mere end en lille pige.

Tænk på pulsen som en FORSINKET indikator for hvor stort et stress kroppen udsættes for. Desværre er der masser af andre faktorer end lige træningsintensiteten som er afgørende for pulsresponsen - hvilket gør den knap så anvendelig til beregning af energiforbruget, men den kan give et bud :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share