Skal fedme være en sygdom og have diagnose?


devito
 Share

Recommended Posts

jeg så noget af sidste afsnit af livet er fedt og damn 40% af danmarks voksne er overvægtige, for vildt :blink:

Hvad er jeres mening.

en ting er ihvertfald sikkert, hvis folk der lider af fedme bliver diagnostiseret, så vanker der forskelsbehandling endnu mere end i forvejen.....

kan ik rigtig bestemme mig til det pågældene spørgsmål, men jeg synes sku der skal være et fag i folkeskolen der hedder sund livstil, plus min 10timers idræt om ugen.......

Devito

Link to comment
Share on other sites

kan ik rigtig bestemme mig til det pågældene spørgsmål, men jeg synes sku der skal være et fag i folkeskolen der hedder sund livstil, plus min 10timers idræt om ugen.......
Jeg synes at ideen om at man lærer nogle basale ting om kost og livsstil i skolen er en god ide, men mere end 10 timers idræt synes jeg er aaaalt for meget. Der er grænser for hvad samfundet skal tage ansvaret for og hvad den enkelte skal tage ansvaret for.
en ting er ihvertfald sikkert, hvis folk der lider af fedme bliver diagnostiseret, så vanker der forskelsbehandling endnu mere end i forvejen.....

Jeg er af den opfattelse at så snart fedme bliver diagnostiseret vil der være RIGTIGT mange der vil læse sig op ad den og så går det først galt.

Min mor gik en gang til min læge fordi hun synes hun vejede 5 kg for meget. Hun ville gerne have noget letigen.....min læge sagde til hende: "nu skriver du ned hvad du spiser de næste 14 dage og så kommer du tilbage og så snakker vi om hvad der skal til".....det er den holdning hos lægerne som jeg mener skal til før der sker noget. Det andet er alt for tyndt.

Min mor skrev iøvrigt aldrig ned hvad hun spiste for hun vidste jo godt hvad der skulle til.....hun søgte bare efter noget nemt. Det er en af de ting som jeg ikke bryder mig om ved Danmark....der er alt for mange der går efter den nemmeste udvej.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sku for nemt at blive fed.

Men problemet er, at vi vil ikke ændre det der skal til. Vi vil allesammen gerne have det nemt og behageligt. Biler, elevatorer, fjernbetjeninger og så videre. Samtidig skal vi jo også lige hygge lidt om aftenen. Det gøres bedst med slik, chips og sodavand.

Tjaa, så tror da fanden at vi ser ud som vi gør :unsure:

Lidt viden om sund livsstil i skolen lyder som en kanon ide.

Hvis ellers det bliver gjort af fagfolk og "bare" dansklæreren i klassens time.

Link to comment
Share on other sites

men mere end 10 timers idræt synes jeg er aaaalt for meget. Der er grænser for hvad samfundet skal tage ansvaret for og hvad den enkelte skal tage ansvaret for.
forældrene kan jo åbenbart ikke finde ud af det, og så bliver de et samfundsproblem senere...
der er alt for mange der går efter den nemmeste udvej.

man kan jo bare tage dem som krudter som et andet eksempel..... giver dig fuldstændig ret!

Hvis børn fra tidlig alder lærer at man kan have det sjovt ved at bevæge sig, så må man da håbe at det bliver hængene, det tror jeg på. istedet for at opmuntre dem til at sidde foran en PC......

Link to comment
Share on other sites

Hvis børn fra tidlig alder lærer at man kan have det sjovt ved at bevæge sig, så må man da håbe at det bliver hængene, det tror jeg på. istedet for at opmuntre dem til at sidde foran en PC......

Tror osse det er noget af det der er galt... De fleste specialforbund oplever nedgang i antal medlemmer, så ungerne får ikke rørt sig i samme grad som før...

Mener jeg så noget om en undersøgelse af børns idrætsvaner: Flertallet blev mere og mere inaktive, mens de færre aktive blev mere aktive end de har været tidligere...

Link to comment
Share on other sites

jeg så noget af sidste afsnit af livet er fedt og damn 40% af danmarks voksne er overvægtige, for vildt 

Hvad er jeres mening.

Hmm...er dette ud fra betragtningen om, at de har et BMI over 25 ?

I givet fald vil alle mesomorferne være overvægtige næsten uanset hvad.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...er dette ud fra betragtningen om, at de har et BMI over 25 ?

det stod i en løbetekst under programmer.... og der stod ikke noget om def. på overvægtig?

faktisk et interessant spørsgmål.

og forresten, bmi stinker.... ;)

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Mener jeg så noget om en undersøgelse af børns idrætsvaner: Flertallet blev mere og mere inaktive, mens de færre aktive blev mere aktive end de har været tidligere...

Måske er vi blevet for proffesionelle?????

Selv på laveste niveau er der stadig konkurrence om pladser på holdene.....

der er nok ikke så meget plads til bare at spille for sjov længere....

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Måske er vi blevet for proffesionelle?????

Selv på laveste niveau er der stadig konkurrence pladser.....

der er nok ikke så meget plads til bare at spille for sjov længere....

Inden for cykling er der et begreb der hedder motionister... Førhen var dette folk der cyklede for sjov, og når de deltog i motionsløb var det for at gennemføre... Nu om dage kører man bestemt ikke for sjov, men for at vinde, med alt hvad det medfører af hadsk stemning, feje kneb og surmulen...

Har lagt mærke til at der i den klub jeg har været i indtil for nylig var en næsten dårlig stemning motionisterne imellem... Det drejede sig bare om at komme ud og hakke folk af :blink:

Link to comment
Share on other sites

Allerup, jeg har lige retter i det du quotede(for meningens skyld)....

sys nu motionister står inde for at det ikke er så konkurrence præget, men jeg tænker især på holdsport som håndbold, fodbold...

der findes jo sikkert mange som har ønske om at dyrke sporten men måske er de for meget klods om benet i den pågældene klub hvis det ikke går hurtigt nok....

Devito

Link to comment
Share on other sites

Åh, hvor var jeg dog ved at få fnat flere gange i løbet af det program.

Jeg er selv 30 kg. overvægtig, så jeg synes godt jeg kan komme med en mening.

Jeg synes at mange overvægtige/fede idag kommer med undskyldninger for alt. Så er det en dårlig barndom, psykisk ustabil eller noget andet. Jo, jeg tror på psyken kan spille ind for nogle få mennesker, men det betyder altså ikke at alle "bare" skal bruge den sovepude. Nej, det er ikke nemt at tabe sig, men det kan lade sig gøre. Også på en fornuftig måde.

Og skal samfundet nu til at lave en hel masse tiltag? Nej, tag et ansvar siger jeg! Der vil selvfølgelig være nogle ekstremer, hvor folk har behov for en støtte og vejledning. Der kunne måske nok være lidt mere idræt i skolen.

Jeg synes at holdningen i det danske samfund idag er vattet. Altid råber man på at samfundet skal skride ind i form af staten.

Nåh, fik jeg egentlig sagt noget. Hm, jeg trængte i hvert fald til luft.

Link to comment
Share on other sites

Allerup har en god pointe. Det har han i øvrigt tit - blot ikke når det gælder valg af rammer :w00t:

Jeg tror i hvert fald, at det er rigtigt, at det er blevet sværere at være motionist. Mine egne unger, der dyrker gymnastik og svømning, bliver i hvert fald hele tiden bestormet med henvendelser fra trænere, der vil have dem til at deltage på elitehold. De er komplet uinteresserede i konkurrence - vil bare træne og have det sjovt, men det er ugleset i klubberne. (Ungernes holdning har de i parantes bemærket ikke arvet fra forældrene!) Jeg kan også genkende oplevelserne fra motionscykelløb - her skubbes, psykes og forulempes der på en måde, der er et etapeløb værdigt. På den positive side ser jeg ikke den samme tendens ved motionsløb (altså til fods) - men det kommer måske også? Under alle omstændigheder er det ganske klart ikke den rigtige sport for alle med vægt- og inaktivitetsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

det ganske klart ikke den rigtige sport for alle med vægt- og inaktivitetsproblemer.

Det = cykling eller hvad?

Hvis ovenstående....

Man behøver jo ikke være medlem i en motionist klub for at cykle :blink:

Devito

Ok, indrømmet - det kunne godt være mere klart. Med "det" refererer jeg til den af mig sidst nævnte motionsform - altså løb. For nu at forklare mig lidt mere, er løb temmelig belastende for fødder, knæ og hofter - ikke mindst, hvis man slæber rundt på for mange kilo. I den slags tilfælde er cyklen meget bedre. Her bærer underekstremiteterne ikke de mange kilo.

Naturligvis behøver man ikke at være medlem af en klub for at cykle. Imidlertid er menneskeracen med visse individuelle variationer en samling flokdyr, og det kræver vilje og lyst til ensomhed, hvis man skal holde den kørende (!) uden at være en del af et fællesskab. Så langt, så godt - man vælger sin motionsform og melder sig ind i en klub - eller, for f.eks cykelsportens vedkommende - man kører nogle motionsløb uden at være medlem nogen steder. Hvis man her oplever, at der ikke er plads til det oprindelige motionselement, er der en ikke uvæsentlig risiko for, at man opgiver motionen - og det var jo ikke meningen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share