Den perfekte energibar


martin kreutzer
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg sidder netop og studerer litteraturen på området for at finde ud af hvad der egentlig bør karakterisere den perfekte energibar til udholdenhedstræning. Lad os se bort fra energidrik, shots og smørrebrød, men i stedet vurdere en bar der kan tages med i baglommen, fx på mountainbiketuren. Hvad bør den ideelt set indeholde ud fra et ernæringssynspunkt?

Traditionelt siger man: Masser af kulhydrat. Men undersøgelser indikerer at protein i baren kan fremme kulhydratoptagelsen, koncentrationsevnen og evt. tjene som muskelbevarende brændstof. Eller evt. fremme restitutionen efter træning. Og hvad med fedtindholdet - bør det være mindst muligt? Og fibre bandlyst?

Ser man på markedets barer er filosofien ret forskellig:

Maxim: Fed og kulhydratrig

High5: Proteinfattig, fiberfattig, fedtfattig (hvis den ikke har chokoladeovertræk)

Powerbar: Meget proteinrig, minimum af mættede fedtsyrer.

Hvad siger i: Hvordan bør den perfekte bar være sammensat?

Hilsen

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil foretrække at baren indeholder noget protein. De studier jeg husker viser at der er en stor omsætning af specielt de flergrenede aminosyrer (BCAA) når glykogendepoterne er udtømte. I dette tilfælde kan supplementering med BCAA have en præstationsfremmende effekt, som dog er totalt fraværende såfremt der ikke er et glykogenproblem.

Da baren nok bør have et højt indhold af kulhydrat kan man sige at man løser problemet ad den vej - men så alligevel ikke. Fordi hvis træningen er hård nok vil fibrene blive glykogentømte uanset at blodsukkeret bliver holdt oppe. Det vil derfor være rimeligt at tilbyde cellerne ekstra aminosyrer til den umiddelbare restitution.

Jeg vil foretrække at baren indeholde både simple sukkerarter og glukosepolymerer.

Baren må også gerne indeholde nogle få gram fedt af den rigtige slags. Sundhedsmæssigt og energimæssigt er det en fordel og jeg tror ikke at så lille mængde sænker mavetømningshastigheden.

Jeg vil ikke tilsætte fibre medmindre der er tale om en decideret slankebar, da disse sænker optagelseshastigheden af de andre ting.

Jeg vil ikke lave baren for sød. En fejl mange producenter gør for at give forbrugeren en umiddelbar "sød" oplevelse, men på længere sigt bliver søde barer kvalme.

Et bud? I vægtprocent: 10 % fedt, 20 % protein og 70 % kulhydrat

Link to comment
Share on other sites

interessante betragtninger, Morten. Om end 10 gram fedt pr. 100 g forekommer mig ret højt ret højt. Og en proteinmængde på 20 g er ligeledes ret høj. Ingen af markedets barer kommer i nærheden af din fordeling, men Powerbar (15 g protein, 65 g kulhydrat, 3,1 g fedt) er lidt derhen af bortset fra fedtet, modsat High5, Maxim og Leppin, der kører den proteinfattige stil.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe -> i det her tilfælde er det jo det samme (vægtprocent og gram pr. 100 gram)

Martin -> Ja, det er et ret radikalt forslag, men jeg tror at vi i de nærmeste år vil se flere studier der sætter spørgsmålstegn ved om man altid ensidigt skal supplere med kulhydrat. En mixed bar sigter mere mod at være et helhedstilskud fremfor at være en målrettet kulhydrat bar som måske er et overkill ift. det reelle kulhydratproblem.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe:

Martin- Morten snakker % du snakker g.
Du har muligvis misforstået Morten Z's sidste linjer, han skriver:
I vægtprocent: 10 % fedt, 20 % protein og 70 % kulhydrat

martin kreuzer skriver:

Om end 10 gram fedt pr. 100 g forekommer mig ret højt ret højt

Han snakker altså om X antal gram per 100 gram, hvilket er det samme som en vægtmæssig procentangivelse.

Link to comment
Share on other sites

Helt i orden :-). Om end vi for at være helt korrekte bør diskutere den optimale fordeling af næringsstofferne (i og med at der er ca. 10% vand i en normal energibar). I givet fald skulle Mortens og mine fordelinger være ca. 10% lavere.

Anyway, jeg tror du har ret Morten. Og de ultraløbere jeg har diskuteret konkurrencekost med er faktisk tilhængere af en rimelig repræsentation af de tre næringsstoffer. Særligt protein har deres fokus, men også fedt (nogle af deres forklaringer er dog ganske uvidenskabelige, men ikke desto mindre interessante).

m

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share