Løb


Ice_Guy
 Share

Recommended Posts

Hejsa, jeg har et problem med mit løb. Jeg er begyndt at løbe regelmæssig 3 gange i ugen, og er ved at skabe mig en udemærket kondi <_< problemet er bare at jeg hurtigt får sidestik, selvom jeg overhovedet ikke er forpustet. Hvis det stod til min puls/hjerte kunne jeg nemt fortsætte, men smerten i min skulder og nedefter gør at jeg må stoppe. Er der nogle der kan hjælpe?

post-4-1069946022.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sidestik skyldes efter alt sandsynlighed at de røde blodlegemer bliver "trukket" ud af milten for at kompensere for det øgede iltbehov. Hvis det sidder i højre side er det fordi leveren også er en stor "blodbeholder". Og så er det her der bliver trukket ekstra blod ud af.

Lunger og hjerte kan "sagtens" følge med, men milt og leveren mangler blodlegemerne, derfor smerterne (sidestik).

Prøv at sætte farten lidt ned, det kan hjælpe. Ellers hjælper en bedre kondi, men den kommer jo netop bl.a. af at løbe.

Fartlege, intervaltræning kan hurtigere hjælpe på konditionen, end almindelig løb i samme tempo.

Prøv at kigge på www.run4fun.dk

Link to comment
Share on other sites

dont eat and run....

Jeg får faktisk kun sidesting hvis jeg har spist de sidste 2-3 timer inden en løbetur.

Længere tid hvis det er et stort tungt måltid.

Hvis ikke det er det, har jeg hørt man bare skal bide tænderne sammen og sætte farten op så går det over igen.... God fornøjelse siger jeg bare.

Link to comment
Share on other sites

Hehe sjovt forleden dag oplevede jeg så kraftigt sidestik at jeg blev nød til at stoppe og gå, det er jeg ellers ikke vant til.

Selvom det stadig gjorde rimeligt ondt besluttede jeg mig for at løbe, og så efter 4-5 sek. løb forsvandt sidestikket pludseligt wird :blink:

Hen mod slutningen af turen vendte det dog lige så pludseligt tilbage som det var forsvundet, meget meget mystisk

Link to comment
Share on other sites

Har altså selv haft det samme problem, men det går væk med tiden...det er bare at klø på :bigsmile:

Nu løber vi nok heller ikke på samme måde? Jeg er hurtigløber, og løber således ikke i alm. tempo. Det gør jeg fordi det giver større muskelmasse, men man kommer altså også i bedre form. Kender godt det der med skulderen...det er ikke gået væk ved mig endnu.

Edited by be@vis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share