Timing af protein og kulhydrat


Zonked
 Share

Recommended Posts

Læste lige det her igår, i Workout:

Timing at protein og kulhydrat

Det er tilsyneladende mere effektivt at indtage aminosyrer og kulhydrat umiddelbart før styrketræning end efter træning. Seks forsøgspersoner deltog i to forsøgsrækker, hvor de i første forsøg skulle skulle indtage en forblandet drik indeholdende den essentielle aminosyre phenylalanin samt kulhydrat umiddelbart inden træning. Og i andet forsøg skulle de indtage samme drik umiddelbart efter træningen. For at kunne følge optagelsen foretog forskerne en såkaldt muskelbiopsi (udtog en lille bid af personens muskel) af lårmusklen samt en blodprøve af benets store blodårer. Både blodets og musklens indhold af phenylalanin var forøget med ca. 130% efter begge forsøgsrækker, og aminosyretilførslen til benet var forøget under træningen. Endvidere var tilførslen forøget to timer efter træningen. Tilførslen af aminosyrer var merkant større i forsøget, hvor personerne indtog drikken inden træningen sammenlignet med tilførslen ved aindtag efter træningen. Denne større tilførsel forkom både under træning (ikke overraskende) og i en time efter træningen. Den større tilførsel medførte også en øget optagelse af phenylalanin i benmuskulaturen (ca. 210 mg mod ca. 80 mg). Der sker således en forøget proteinsyntese, og resultatet indikerer, at det er mere effektivt at drikke sin aminosyre- og kulhydratblandning umiddelbart inden træning i stedet for umiddelbart efter.

Er det en lidt dratisk beslutning at gå over til at drikke sin shake før træning nu, efter at have læst denne artikel?

Eller er det rigtigt nok det de skriver, er der evt. nogen som kan refarere til andre artikler?

Link to comment
Share on other sites

Intet drastisk i det. Der er dog et par pointers til undersøgelsen som skal tages med:

Som sædvanlig er det lavet i fastende individer - hvordan før/efter effekten af shakes er på BB personer, som i forvejen indtager 2gr/kg protein og som oftest mere vides ikke. Mit hunch siger mig at før/efter shaken er tæt på ligegyldig. Kulhydrater er formentlig en langt vigtigere faktor i de flestes tilfælde.

Men undersøgelsens resultater viste en bedre optagelse af aminosyrer ved indtagelse af protein før træning vs. efter træning. Når træningspasset var overstået +20 min (så vidt jeg husker) var optagelsen af protein den samme - dvs. i perioden indtil da, ligger optagelsen af før træning shaken (sjovt nok) langt højere, end i den gruppe som har fastet... det samlede optag var så også den mængde optaget før træning højere.

Kan man være sikker på, at det ikke kun er i forbindelse med kulhydrat, at protein optages bedre hvis den indtages før træning?? Er det sandsynligt??

Nope.. hvis vi nu antager personen er i kcal overskud - det vil betyde en minimal del af proteinerne vil blive brugt som energi. Indtages en god portion kulhydrater samtidig med proteinerne, vil en større andel af aminosyrerne bliver optaget af organer o.lign. vs. indtag uden kulhydrat. Ikke noget jeg just vil drage en konklusion ud fra, andet end at for/imod argumenterne trækker i begge retninger... :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg ved ikke hvad der er rigtigt og det er der sikkert ingen der ved helt nødagtigt.........men læste på Helsesport, at det afhænger af typen af protein.......Hvis det er langsom-protein, som fx. mælk og æg, så skal man tage det før træning og hvis det er hurtig protein, som fx. Whey isolate, så skal man tage det efter træning.....dog er det vigtigeste, at man får dækket sit kylhydrat behov efter træning.......... B)

ps.

Synes det lyder ret fornuftigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Det som man kan udlede er at man ikke skal starte træningen fastende.

Hvis man har spist et måltid med protein de sidste 3-4 timer før træningen er det fint.

Hvis ikke man har spist før, så er det ikke nok at man indtager kulhydrater, som f.eks. energidrikke før træningen. Mængden som skal indtages før er dog forholdvis lille.

Kulhydrat/protein efter træningen er altså stadig det vigtigste for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Ja men så skal det osse være hurtigt protein som Whey isolate ellers er det lige meget.........hvis det er æggehvide, soja eller mælk, så skal det tages før træning....det holder jeg på!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja men så skal det osse være hurtigt protein som Whey isolate ellers er det lige meget.........hvis det er æggehvide, soja eller mælk, så skal det tages før træning....det holder jeg på!

Gider du ikke fortælle hvorfor og dokumentere det?

Jeg kan ikke fortælle hvorfor, men hvis jeg bruger min sundefornuft, så synes jeg det lyder fornuftigt og sandsynligt!

Jeg har læst det på på følgende side( jeg ved godt det ikke er dokumentation) :

Kosttips der giver større muskler

(Jeg ved ikke hvor de har det fra, men synes det lyder fornuftigt )

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Ja men så skal det osse være hurtigt protein som Whey isolate ellers er det lige meget.........hvis det er æggehvide, soja eller mælk, så skal det tages før træning....det holder jeg på! 

Gider du ikke fortælle hvorfor og dokumentere det? 

Jeg kan ikke fortælle hvorfor, men hvis jeg bruger min sundefornuft, så synes jeg det lyder fornuftigt og sandsynligt!

Jeg har læst det på på følgende side( jeg ved godt det ikke er dokumentation) :

Kosttips der giver større muskler

(Jeg ved ikke hvor de har det fra, men synes det lyder fornuftigt )

Ellers er det ligemeget?

Det vil jo sige, at hvis æggehvide, soja eller mælk drikkes efter træning får kroppen ingen gavn af det.

Synes du selv det lyder fornuftigt?

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke så meget hurlumhej i det - målet er konstant at have en pool af aminosyrer til rådighed for musklerne til at bygge af. Det opnås ved at spise proteiner over HELE dagen - timingen og typen omkring træningstidspunktet er selvfølgelig vigtig, hvis du er FASTENDE og ikke regner med at få proteiner før til næste træningspas...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Der er ikke så meget hurlumhej i det - målet er konstant at have en pool af aminosyrer til rådighed for musklerne til at bygge af. Det opnås ved at spise proteiner over HELE dagen - timingen og typen omkring træningstidspunktet er selvfølgelig vigtig, hvis du er FASTENDE og ikke regner med at få proteiner før til næste træningspas...

Der er proteiner i næsten alt mad, så hvem får ikke proteiner over en hel dag??? ( hvor mange træner og er fastende??) Der er bare tidspunkter hvor indtagelse af protein er vigtigere end på andre tidspukter fx. er det vigtigt at få mange proteiner til morgenmad og ved træning osv....

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Der er proteiner i næsten alt mad, så hvem får ikke proteiner over en hel dag??? ( hvor mange træner og er fastende??) Der er bare tidspunkter hvor indtagelse af protein er vigtigere end på andre tidspukter fx. er det vigtigt at få mange proteiner til morgenmad og ved træning osv....

Der er tidspunkter, hvor det er mere vigtigt med proteiner end andre - MEN har du allerede indtaget dine 2 gram pr. kg kropsvægt og samtidig i et passende kcal overskud, så vil typen og tidspunktet du spiser dine proteiner omkring træningstidspunktet IKKE have nogen synderlig betydning. Du snyder dig selv, hvis du tror den hype og mambo jambo kosttilskudsproducenterne tilskriver deres proteinpulvere...

Der er en ide i at indtage en shake før træning, for at være sikker på der er aminosyrer til rådighed for musklen under træning. Der er også en ide i at have aminosyrer til rådighed for musklen efter træning - det kan enten være i form af en shake posttræning eller et almindeligt måltid. Det indtag du har haft før træning (hvis du nappede en shake her) - vil alligevel stadig blive udløst i de næste 3-5 timer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Der er proteiner i næsten alt mad, så hvem får ikke proteiner over en hel dag??? ( hvor mange træner og er fastende??) Der er bare tidspunkter hvor indtagelse af protein er vigtigere end på andre tidspukter fx. er det vigtigt at få mange proteiner til morgenmad og ved træning osv....

Der er tidspunkter, hvor det er mere vigtigt med proteiner end andre - MEN har du allerede indtaget dine 2 gram pr. kg kropsvægt og samtidig i et passende kcal overskud, så vil typen og tidspunktet du spiser dine proteiner omkring træningstidspunktet IKKE have nogen synderlig betydning. Du snyder dig selv, hvis du tror den hype og mambo jambo kosttilskudsproducenterne tilskriver deres proteinpulvere...

Der er en ide i at indtage en shake før træning, for at være sikker på der er aminosyrer til rådighed for musklen under træning. Der er også en ide i at have aminosyrer til rådighed for musklen efter træning - det kan enten være i form af en shake posttræning eller et almindeligt måltid. Det indtag du har haft før træning (hvis du nappede en shake her) - vil alligevel stadig blive udløst i de næste 3-5 timer.

Nej jeg får slet ikke nok protein ihvertfald ikke 2 gram pr. kg kropsvægt! Jeg får måske 100 gram hvis jeg er heldig......jeg tager altid 20 gram protein til morgenmad og 30 gram i forbindelse med træning! Resten kommer fra kornprodukter og lidt kød + soja og mælk!!! Jeg vælger med vilje at have et Kalorie underskud, da det har mange sundshedsmæssige fordele frem for at have overskud, men det er en anden snak! men jeg kan sige, at jeg prøver at holde et stabildt blodsukker niveau...fx. spiser jeg mine kylhydrater under træning frem for efter træning.

Skal sige, at det protein pulver jeg spiser for tiden der står ikke meget om deres produkt andet end hvad der er i! *G* AVIFORM Isolate

Link to comment
Share on other sites

Så skulle du måske starte med at undersøge dit almindelige kostindtag først ;)

De samme helbredsmæssige fordele der er ved kcal underskud/balance, opnås også ved hhv. en dag med overskud efterfulgt af en med underskud. Der er ingen undskyldning for ikke at spise... :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vælger med vilje at have et Kalorie underskud, da det har mange sundshedsmæssige fordele frem for at have overskud, men det er en anden snak!

Den snak ville jeg egentlig godt høre. ;)

Er du i underskud taber du dig (pr definition), og hvis du ikke har behov for at tabe dig er det vel ikke specielt sundt. Den "kostmæssige" sundhed må bestå i at du ikke er fed/overvægtig og det du spiser er af en ordentlig kvalitet, indeholder tilstrækkeligt med vitaminer og meniraler og har en passende sammensætning.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Nej.......men det er altid bedre at have et kcal underskud på 10-30% i forhold til de frie radikaler! Men hvis vi taler om muskelvækst, så er det nok mindre godt......men jeg vælger den første pga. betydningen for cellerne ;)

Edited by Tommyboy
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg vælger med vilje at have et Kalorie underskud, da det har mange sundshedsmæssige fordele frem for at have overskud, men det er en anden snak!

Den snak ville jeg egentlig godt høre. ;)

Er du i underskud taber du dig (pr definition), og hvis du ikke har behov for at tabe dig er det vel ikke specielt sundt. Den "kostmæssige" sundhed må bestå i at du ikke er fed/overvægtig og det du spiser er af en ordentlig kvalitet, indeholder tilstrækkeligt med vitaminer og meniraler og har en passende sammensætning.

Jeg taber mig ikke fordi jeg er i underskud!!!

Men hvis du/i læser bogen "Carper, Jean Evig ung!. med videnskabens ungdomskilder", så er der en forklaring på det! :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Nej.......men det er altid bedre at have et kcal underskud på 10-30% i forhold til de frie radikaler! Men hvis vi taler om muskelvækst, så er det nok mindre godt......men jeg vælger den første pga. betydningen for cellerne

:lol: :lol: :lol:

Altid ha et kcal underskud på 10-30%.

Prøv nu lige at sætte ind i det du diskuterer.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nej.......men det er altid bedre at have et kcal underskud på 10-30% i forhold til de frie radikaler! Men hvis vi taler om muskelvækst, så er det nok mindre godt......men jeg vælger den første pga. betydningen for cellerne

:lol: :lol: :lol:

Altid ha et kcal underskud på 10-30%.

Prøv nu lige at sætte ind i det du diskuterer.

Huh????

Link to comment
Share on other sites

>>Tommyboy:

Du er VIST ved at bevæge dig så langt ud, at du ikke kan bunde længere....  altid underskud uden at tabe sig ? ? ?  :unsure::wacko:  :blink:  :crazy:

Rune

Selvfølgelig taber man sig, hvis man indtager mindre energi end man forbrænder. Det jeg kunne forestille mig at "Tommyboy" mener, er at hvis man indtager meget få kcal, f. eks. 1500 pr. døgn, igennem det meste af ens levetid, så vil kroppens forbrænding selvfølgelig blive nedsat til dette niveau. Det medfører så dels at der er færre frie radikaler til at genere, og at der vil gå længere tid før kroppens celler bliver gamle, da de ikke deler sig så hurtigt. Alt i alt skulle det medføre en væsentlig forøgelse af den forventede levetid.

Men man kan nok godt glemme alt om en muskuløs krop!

Edited by Henrik C
Link to comment
Share on other sites

at der vil gå længere tid før kroppens celler bliver gamle da de ikke deler sig så hurtigt. Alt i alt skulle det medføre en væsentlig forøgelse af den forventede levetid.

Er der lavet nogen test af dette i forhold til menneskers levetid (konkrete forsøg på mennesker eller dyr) hvor man har kunnet bevise en længere gnms levetid.

Link to comment
Share on other sites

Der er lavet talrige forsøg på gnavere, aber m.m., der viser at kalorierestriktion forlænger middellevetiden. Der er selvsagt ikke lavet forsøg på mennesker, og dem der frivilligt lever af meget få kalorier er vel så få at det bliver svært at konkludere noget. Præcist hvorfor det forlænger levetiden har man ikke fundet ud af endnu.

Citat fra www.scienceboard.net:

In scientific experiments, the most effective anti-aging and life-prolonging strategy has proved to be a reduction in the calories in the food. Many studies have shown that a low-calorie but nutritionally balanced food slows down aging and prolongs the lifespan of rats and mice. Positive effects of low calorie diet on the health and aging of rhesus monkeys have also been observed. However, there are some negative effects of calorie restriction that are also observed, such as a lower ability to regulate body temperature, decreased fertility, and a less efficient immune system. Therefore, at this stage of research it is difficult to say if food-restriction will have similar anti-aging and life-prolonging effects in human beings as well as animals.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share