Fordeling af styrke- og kondtionstræning?


electrovoice
 Share

Recommended Posts

Jeg er i tvivl om, hvordan man bedst træner, når man både ønsker at tabe sig (ca. 3 kg) og komme bedre i form, både rent konditionsmæssigt og muskelmæssigt.

Pt. er jeg - rent kondtionsmæssigt - i ok form. Af natur, har jeg forholdsvist markeret på både arme, skuldre og mave. Jeg føler selv, at der ret hurtigt sker resultater, når jeg træner...derfor står det at tabe sig et par kilo højest på listen.

Mit spørgsmål går bla. på om det er godt eller skidt at træne både konditions- og styrketræning samme dag.

Hvor meget det har at sige, at man træner f.eks arme hver anden dag...eller istedet 2 dage i træk og derefter en pause på tre dage?

Jeg har fået flere forskellige meninger om, hvor mange gentagelser jeg skal tage. Én siger alt det vægt jeg kan klare, så mange gange som muligt. En anden siger 2x12. En tredje siger 3x20. Det er efterhånden lidt forvirrende...- jeg ønsker ikke at blive større, blot lidt mere markeret...

Håber nogen kan hjælpe :-)

Link to comment
Share on other sites

Jo du kan sagtens dyrke konditions og styrketræning samme dag, hvis jeg er på diæt og gerne vil smide et par kilo så forgår det således..

Jeg starter op med tung styrketræning i en times tid +/- og det skal være tungt når det drejer sig om vægttab grundet efterforbrændingen er væsentligt højere, samtidig vil dine muskler blive pumpet rimeligt op.. og nej jeg sagde ikke man gainede muskelmasse?

Bagefter engang styrketræning begynder jeg at dyrke konditions træning alt fra cykel til løb.. ca 30times tid.. man skal jo ikke overdrive sit vægttab men helst ramme lidt under sit behov grundet det at hvis man går for hurtigt frem er der større chance for tab af muskelmasse(dog kan dette forhindres rimeligt med en god sammensat kost).. desuden er et lille/langsomt vægttab også sundere...

så spørger hvor mange gentagelser og hvor tit du skal træne.. du må aldrig styrke træne den samme muskel 2 dage i træk det hedder overtræning og dermed vil du få minimalt forøgelse på dine muskler eller ingen.. minimum 48times pause til hver muskel(synes jeg)..

- Hvis du vil have store pumpede muskler kan du nøjes med 4-6reps pr sæt med tung vægt og personligt køre jeg kun max 4 sæt pr. trænings øvelse(hvis ikke man træner supersets).. hvis du ønsker mere stærke muskler også lidt størrelse så kan du jo tage de 8-12reps. pr. sæt.. men det gælder om at finde den gyldne vej for os alle...

Det var kun hvad jeg selv gjorde husk det...

Link to comment
Share on other sites

30 timer, det var sgu ikke en ringe konditionstrænning brezexxx, lyder bare lidt hårdt for os dødelige :santa2:

electro: jeg har kun trænet i ca. fire måneder, og havde selv en god kondition da jeg startede. Jeg prøvede mig lidt frem i starten, og for mig har det vist sig at være fullbody der virker bedst. Jeg kører fullbody (næsten, træner ikke så meget ben i centeret) man-ons-fre og løber 10km tirs-tors, og jeg synes det giver udemærkede resultater. Det går muligvis ikke super hurtigt med at få store patter, men de vokser støt og roligt og jeg synes mine muskler er meget mere tydelige. end for 3 mån siden.

Som breze sagde, så giver tunge vægte med få reps pumpede muskler, men jeg foretrækker at tilpasse vægten, så jeg lige kan tage 2x10 reps (dog 3x8 i bænk). Hvis jeg tager mere end 2 sæt kan jeg simpelt hen ikke nå et fullbody program, jeg bliver helt smadret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share