Styrketræning, muskelforøgelse, og fedttab.


NoNick
 Share

Recommended Posts

Hej MOL-boere.

Jeg har styrketrænet i snart 2 år, HST træning, og har faktisk holdt det ret godt ved lige, for en dreng i 20'erne at være..

Jeg er omkring 187-188 cm høj, og vejer omkring 80-82 kg.

I løbet af min HST træning har jeg stødt og roligt fået muskelforøgelse, og kan stadig mærke at jeg kan løfte mere og mere.

Desværre er jeg meget dårligt markeret. Jeg har hvad jeg vil tro er et lille ydre fedtlag som simpelthen bare skal fjernes.

Derfor er jeg for nogle uger siden begyndt at kondiløbe de dage jeg ikke træner, hvilket jeg har forstået fra en instruktør at er okay. Altså at træne hver 2. dag, og løbe de andre.

Men så er bonusspørgsmålet bare... "Hvordan løber man?" :o

Jeg er godt klar over hvordan det fysisk udføres, :P, men hvad skal jeg gøre, for at gøre det rigtigt? Min tur er en fast rute der er omkring 2½-3 km lang, og i starten løb jeg ikke ret hurtigt og måtte ofte sænke farten til hurtig kapgang. (dog stoppede jeg aldrig.).. men lidt efter lidt kan jeg jo så løbe længere og længere.

Men er det optimalt? Hvis jeg fortsætter sådan, vil jeg så tabe det resterende fedt? Eller hvordan?

Som i kan se på min vægt i forhold til højden (og måske også i mit profilbillede) er jeg ikke FED, slet ikke.. jeg har bare det sidste, før min muskler kan ses.. :(

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det meget svært/umuligt at opnå større muskelmasse samtidigt med, at man taber fedt.

Derfor anbefales det oftest, at man gør disse to tong på skift. Altså:

1. Først koncentrerer sig om muskelmassen, og først derefter tabe sig

eller

2. Først tabe sig og derefter gå efter mere muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Men så er bonusspørgsmålet bare... "Hvordan løber man?" :o

Jeg er godt klar over hvordan det fysisk udføres, :P, men hvad skal jeg gøre, for at gøre det rigtigt? Min tur er en fast rute der er omkring 2½-3 km lang, og i starten løb jeg ikke ret hurtigt og måtte ofte sænke farten til hurtig kapgang. (dog stoppede jeg aldrig.).. men lidt efter lidt kan jeg jo så løbe længere og længere.

Men er det optimalt? Hvis jeg fortsætter sådan, vil jeg så tabe det resterende fedt? Eller hvordan?

Som i kan se på min vægt i forhold til højden (og måske også i mit profilbillede) er jeg ikke FED, slet ikke.. jeg har bare det sidste, før min muskler kan ses.. :(

Da jeg løb på en rute på ca. samme længde for nogle år siden,

oplevede jeg det tilsvarende.

Min kunst var at løbe langsomt nok fra start, og så øge farten

når jeg blev varm.

Det gav bedre tider på ruten, og hvis jeg blev for udmattet inden

jeg havde hele turen, var det altid for at jeg havde lagt for hurtigt ud

fra start.

Henning :)

Link to comment
Share on other sites

ps. ovenstående link relaterer til en artikel, som omhandler det konditionsmæssige udbytte af løbetræning, men hvad enten du træner for at forbedre din cardiovaskulære formåen eller for at forbrænde fedt, så er det en god idé at løbe 5 km så hurtigt du kan 3 gange om ugen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share