kostplan til kvinder(fedttab)


BIG_PAPPA_PUMP
 Share

Recommended Posts

Hej, en af mine gode veninder har bedt mig om at hjælpe med at lave en kostplan til hende, problemet er bare at jeg ikke ved så meget om hvad kvinder skal spise osv. Hendes mål er at tabe ca. 20 kg.

Jeg har lavet en kostplan hvor hun får ca. 1200 kalc om dage, men jeg vil genre have noget mere baggrundsviden om, kvinders mad behov osv.

Så hvis i kunne hjlæpe med gode råd, eller henvisning til gode sider på nettet hvor jeg kan læse mere om det???

Link to comment
Share on other sites

Uden at være så sindsygt meget inde i kost, så ved jeg af erfarning og hvad nogle af de kloge hoveder herinde siger at 1200 kcal, det er altså ikke ret meget! og i sidste ende tror jeg også din veninde vil gå død i så lidt mad, og stofskiftet vil vel også slå ud på et tidspunkt!

Hvad er planerne med motion? det er altså meget nemmere at få det hele til at køre når man forbrænder nogle ekstra kalorier igennem ekstra motion!

Men før jeg gør mig alt for klog, og før de rette personer kan hjælpe dig med en fuldstændig kostplan (for det kan jeg ikke!) Så skal du måske give nogle detajler omkring personen, alder, højde og vægt da det kan spille en smule ind i hvad der er forsvarligt at spise!

Husk også på at det vel ikke kun handler om at smide de 20kg, men også om at bevare vægttabet! og i sidste ende tror jeg din veninde ville have det bedst med noget motion lagt ind i billedet!

Nu skriver du jo også selv fedttab, med 1200 kcal tror jeg altså også der ryger utroligt meget muskelmasse, og når/hvis det sker falder stofskiftet jo også betydeligt!

PS: Det kan jo også være det er mig som tager fejl,, jeg ved bare at 1200 kcal lyder af meget lidt, men hvis det er tilfældet at det hele er tilpasset så må du meget undskylde :)

Og udfra hvor meget min biologi bog siger kvinder burde indtage så lyder 1200 altså ikke af ret meget!

Edited by Klaus_s
Link to comment
Share on other sites

Okay jeg var måske også lidt hurtig i mit sidste indlæg.

Jeg har lavet den nævnte kostplan ud fra hvad jeg ved om hende, alder, vægt, fysiske aktiviteter osv.

Planen er at hun skal dyrke cardio 4 gange om uge i en time (ca. 800 kcal.)

Jeg synes også at 1200 kcla. lyder af meget lidt, men jeg har gennemgået hendes nuværende kost, og ud fra hendes nuværende kcal. Indtag er det ikke helt tosset, planen er jo at hun skal få et godt stabilt vægttab.

Hendes daglige energibehov er ca. 1900 kcal.(uden cardio osv.)

Jeg ved at mange går ide for en ugentligt æde dag, da ens stofskifte/forbrændings evne ikke vil falde, er der noget hold i denne påstand og hvor mange kcal. Skal så indtage på denne dag(2000-2500??)

Link to comment
Share on other sites

Det var rart at have vidst hvad hendes alder og nuværende vægt var, som klaus siger.

Hvis du mener hendes energibehov ligger på 1900 Kcal, lyder 1200 Kcal ikke helt dumt.

Jeg synes at hun skal prøve at starte med det og derfra justere hvis det det går for hurtigt/langsomt. Du kender jo nok til at vægttabet bedst ligger indenfor ½/1kg om ugen. De første par uger kan vægttabet ikke helt regnes, på grund af tab af glokogenlagre og vand. Derfor må det godt være større end ½/1, bare det ikke fortsætter, da det vil koste for meget kropsvæv.

Jeg ved at mange går ide for en ugentligt æde dag, da ens stofskifte/forbrændings evne ikke vil falde, er der noget hold i denne påstand og hvor mange kcal. Skal så indtage på denne dag(2000-2500??)

Det er der meget lidt hold i, men hvis det virker for hende er det fint.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen undersøgelser der viser at ens "stofskifte/forbrændings evne" holdes bedre igang ved refeed over for eksempel en måned?

Det er klart at man ved refeed dage hvor du indtager mere energi også sætter forbrændingen i vejret, men de resterende dage er den jo yderligere nedsat i forhold til en stabil energi reduceret diæt.

Man skal kunne bevise at man holder den øgede forbrænding i længere tid, samt at forbrændingen sammenlagt over en periode er øget.

Grunden til at det virker er psykologisk, altså ikke videnskabeligt evidens baseret.

Men som jeg skrev- Virker det for hende er det fint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share