Kims Bacon Snack


Guest simoh
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

:o

Den har vist været oppe og vende før men hvorfor er det at de 68g ikke så gode som f.eks dem i andre madvare? Er det noget med at det blevet behandlet sådan at kvaliteten af det er dårligt? Jeg husker også der er at tal som angiver hvor meget kroppen kan optage/bruge af proteinet. hvor finder jeg f.eks en liste over det? Hvordan finder man aminosyre profilen for forskellige madvare og hvordan "læser" man den?

Link to comment
Share on other sites

hvordan "læser" man den?

Et protein kan være bygget op af op til 22 forskellige aminosyrer hvoraf de 9 kaldes essentielle. En madvare med en aminosyre profil der indeholder flest af de 22 aminosyrer vil være at foretrække. Der tales også om "komplette proteiner" - disse har en aminosyreprofil som minimum indeholder de 9 essentielle aminosyrer.

Vær opmærksom på at to produkter, som hver for sig ikke har en optimal aminosyreprofil sagtens tilsammen kan blive "komplet" - her af kostrådet : spis varieret.

Så aminosyreprofilen giver et indtryk af "kvaliteten" af proteinet.

Mht. til chips kender jeg ikke profilen - men jeg vil tro at de 68g kan betegnes som kvantitet istedetfor kvalitet - altså at der er forholdsvis få af de 22 aminosyrer tilstede.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hehe.. Altså man skal jo tage højde for aminogrammet..

Den aminosyre man samlet har indtaget mindst af, er den der bestemmer indtaget af de andre aminosyrer.. Det er derfor man skal spise varieret.. F.eks. skulle mælk og æg vidst suplere hinanden fantastisk hvad angår en komplet aminosyreprofil..

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
F.eks. skulle mælk og æg vidst suplere hinanden fantastisk hvad angår en komplet aminosyreprofil..

I know, har tænkt på at bytte den tøs matilde ud med et par hårdkogte æg og en liter skummel mælk. Det kræver lidt mere forberedelse men mon ikke det også ville være bedre? Har ikke råd til proteinpulver på SU :(

Link to comment
Share on other sites

Men ville det du?

Nej - af 2 grunde :

1. Æg har fra naturens side en rigtig fin profil hvilket gør at den sagtens kan stå alene sammen med f.eks. et stykke groft brød. Alternativt kan blommen kasseres for at bringe fedt procenten ned - den indeholder en stor del fedt men også vitaminer. Spiser du mange æg kan du med fordel nøjes med en enkelt blomme pr. dag.

2. Flæskesværne er fulde af fedt (og til og med den forkerte slags) og har dertil ikke et indhold af kvalitetsproteiner hvilke gør dem uegnet.

Teorestisk set kan du sagtens få en komplet og god proteinkilde ved at blande diverse "usunde" ting med højt fedt eller sukkerindhold - men det er jo næppe egnet som føde i forbindelse med en madplan hvor der tælles kalorier. Ernæringsmæssigt er det på den anden side fin kost, såfremt du er fanget på en snebeklædt bjergtop uden udsigt til næste måltid.

Mit indlæg skal ses i lyset af at min kost stort set er støvsuet for fedt, som jeg derfor indtager i kontrolleret mængder ved siden af (Udo's, fiskeolie, ekstra jomfru olivenolie mv.)

Vi skal dog liiige set bort fra nødder og jeg indtager med velbehag - men det er jo også det sunde fedt :lol:

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share