Hørfrø & tidsel olie


-=Nosa=-
 Share

Recommended Posts

Så harjeg anskaffet mig disse 2 produkter da Hørfrø olie er rig på omega-3 og lidt omega-6 men næstne ingen omega-9. Så ved at kombinerer med tidsel olie som har meget højt indhold af omega-9 og lidt omega-6 og næsten ingen omega3. Kan godt være det lyder lidt forvirende, men ved at tage det sammen ville man så ikke opnå et idele sunde fedt ? Så mit spørgsmål er : Hvor meget skal jeg tage af disse olier for at dække behovet og hvordan spredees det ud på dagen ?

Link to comment
Share on other sites

En blanding af hørfrø/tidselolie giver en fornuftig fordeling af fedtsyre.

Hvor meget skal jeg tage af disse olier for at dække behovet og hvordan spredees det ud på dagen ?

Kommer an på hvor mange kcal. du indtager! Indtaget fra fedt skal gerne ligge et sted mellem 20 og 30% af det samlede energiindtag. Navnligt når man cutter, er dette meget vigtigt.

Fordel det jævnt ud over hele dagen, til de forskellige måltider. Supplere op med f.eks. olivenolie el. fedfisk.

F.eks. Måltid 1: en spiseskefuld hørfrø + 1 tidselolie. Måltid 2: 1 spiseskefuld olivenolie. Måltid 3: 1 spiseskefuld olivenolie. Måltid 4: 1 spiseskefuld hørfrø + 1 tidselolie.

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Makrel er ok, men tun indeholder næsten ingen fedt! Dermed kan tun IKKE bruges til at supplerer op med!

Det er ok med den fordeling du nævner, hvis du altså sikre dig, at der er fedt nok i din kost! Tænker på den tidl. nævnte fordeling på 20-30% af det samlede energiindtag.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share