Forvirret: angående kalorieoverskud/underskud??


fitnesspump
 Share

Recommended Posts

Jeg er gået fra 90 til 78, ca. 12kg og har opbygget ret meget muskelmasse på 6 måneder, at jeg er nybegynder inde for vægttræning har nok en del at sige, men det er da stadig meget "iforhold til teorien at det NÆSTEN ikke skulle kunne lade sig gøre!"

Men altså, jeg tror at en ting som gener har en meget betydelig rolle. Mange af mine venner som gik på noget idræts tiende klasse, som har haft styrketrænet 1 år før mig. Som jeg så begyndte at træne med, efter de gik ud og ikke fik gratis træning mere.. Jeg er større og stærkere end dem nu, vi er samme alder, næsten samme højde (jeg er vel 3-4 cm højere). De træner dog ikke særlig strukturet, men alligevel i en øvelse som bænkpres som de har trænet fra dag 1, hvor jeg kørte lidt noget brystpres istarten, før jeg kørte bænk er jeg stadig blevet stærkere! Jeg tror den helt store forskel ligger i vores gener..

[/blær] Min mor har været DK mester i svømning 3 gange, og min far har altid spillet fodbold før han fik en knæskade[blær]

Hvorimod deres forældre aldrig har været særlig muskuløse/aktive. De var begge forholdsvis ret spinkle, den ene, som går en del op i sin træning har fået nogle resultater hvorimod den anden ikke har fået særlig meget ud af det.

Selvfølgelig har det meget at sige jeg er begynder, men jeg tror altså også at gener har ret meget at sige mht. hypotrofi og deres mulighed for at vokse, selvom man måske er i et rimeligt kalorieunderskud.

PS: Nu skal man ikke misforstå det somom jeg har haft en overdrevet vild fremgang, fordi det har jeg da ikke. Mit max ligger på 85 i bænkpres f.eks. ville bare lige pointere at jeg er vokset ret meget, samtidig med at jeg har tabt 12 kg.

Edited by Klaus_s
Link to comment
Share on other sites

Men altså, jeg tror at en ting som gener har en meget betydelig rolle. Mange af mine venner som gik på noget idræts tiende klasse, som har haft styrketrænet 1 år før mig. Som jeg så begyndte at træne med, efter de gik ud og ikke fik gratis træning mere.. Jeg er større og stærkere end dem nu, vi er samme alder, næsten samme højde (jeg er vel 3-4 cm højere). De træner dog ikke særlig strukturet, men alligevel i en øvelse som bænkpres som de har trænet fra dag 1, hvor jeg kørte lidt noget brystpres istarten, før jeg kørte bænk er jeg stadig blevet stærkere! Jeg tror den helt store forskel ligger i vores gener..

[/blær]Min mor har været DK mester i svømning 3 gange, og min far har altid spillet fodbold før han fik en knæskade[blær]

Hvorimod deres forældre aldrig har været særlig muskuløse/aktive. De var begge forholdsvis ret spinkle, den ene, som går en del op i sin træning har fået nogle resultater hvorimod den anden ikke har fået særlig meget ud af det.

Sikke dog engang pølsesnak... Hvad er egentlig indholdet/pointen i dit indlæg ?

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

fittsmoker>2-3 kg fedt på 1-1,5 uge er nok ikke muligt (uden tab af muskelmasse)

Men hvilken diæt mener i er bedst af disse tre

1)moderat bulkning i jan, feb og cutte i marts og april.

2)zig-zag: skiftevis bulke og cutte(fra uge til uge), altså bulke en uge og cutte næste uge(mest tilhænger af denne)

3)zig-zag: skiftevis bulke og cutte(fra dag til dag), bulke en dag og cutte næste dag.

Hvad vil i foretrække for mest fedtforbrænding, og maximal muskelmasse??

Link to comment
Share on other sites

du må gøre op med dig selv hva det egentlig er du træner efter ?

hvis du gerne vil øge din masse, nytter det, alt andet lige, ikke at du er i kal-underskud i tide og utide...

hvordan vil du fx sikre dig at du er de magiske 500 kal i enten over eller underskud ?

på een given dag ?

det blir for usikkert IMO,

har selv forsøgt mig med noget lignende, og det funker simpelthen ikke,

så hellere være i kal-overskud i fx 3 måneder, og gaine godt, så du er sikker på du får noget ud af din træning,

og så måske snuppe en måned hvor du cutter lidt,

om der ryger ½kg extra fedt på betyder dælme ik noget, hvis alternativet er at du slet ik øger din masse...

Link to comment
Share on other sites

hippo> lyder fornuftigt nok. Du siger du også prøvede med zig-zag, og at det ikke fungerede.. Hvordan kørte du diæten en uge underskud en uge overskud, eller dag til dag.. Og vil du mene en måned er nok at cutte i??Tabte du masse da du cuttede hvis man holder underskudet på kun 300-500 kalorier dagligt??

Link to comment
Share on other sites

fittsmoker>2-3 kg fedt på 1-1,5 uge er nok ikke muligt (uden tab af muskelmasse)

Men hvilken diæt mener i er bedst af disse tre

1)moderat bulkning i jan, feb og cutte i marts og april.

2)zig-zag: skiftevis bulke og cutte(fra uge til uge), altså bulke en uge og cutte næste uge(mest tilhænger af denne)

3)zig-zag: skiftevis bulke og cutte(fra dag til dag), bulke en dag og cutte næste dag.

Hvad vil i foretrække for mest fedtforbrænding, og maximal muskelmasse??

Du har ret i at du vil tabe muskelmasse, men det vil du gøre på enhver form for underskud's-diæt - selvfølgelig vælger du at køre det hårdt så mister du nok mere masse fremfor hvis du kører en mildere diæt.

Hvis jeg skulle vælge fra de 3 ovenstående, med udgangspunkt i at du gerne vil være "sommerklar" - så ville jeg helt klart vælge punkt 1.

Zig-zag dag til dag, det tror jeg simpelthen kommer til at give bagslag for dig - det kan du gøre fra den dag du er nede på den fedtprocent du vil være på - så kan du zig-zagge efter behov - og nok finde udaf at du mere bibeholder formen fremfor at opnå større fremgang.

Zig-zag på ugebasis - tjae, dette ville jeg igen kun gøre hvis jeg havde min udgangsform på plads - det virker fint for mig, men det er udfra spejlformen + fedtprocentmålinger jeg zig-zagger - det er ikke tidsbestemt.

Du vil utvivlsomt tabe masse når du går på diæt - men jeg mener man anbefaler milde diæter over en længere periode for at mindske mængden af tabet - men du undgår ikke at tabe LIDT masse - men det gør ligesom ikke noget, da du taber mere fedt end masse.

Link to comment
Share on other sites

hippo> lyder fornuftigt nok. Du siger du også prøvede med zig-zag, og at det ikke fungerede.. Hvordan kørte du diæten en uge underskud en uge overskud, eller dag til dag.. Og vil du mene en måned er nok at cutte i??Tabte du masse da du cuttede hvis man holder underskudet på kun 300-500 kalorier dagligt??

kommer an på hva du vil...

holdt selv lidt igen i starten, og det gik dælme langsomt med at få masse på...og styrke ku jeg heller ik opbygge...

som det er nu guffer jeg bare løs, og min fedtprocent er ik steget synderligt,

men har da gjort ok gains.

du behøver jo heller ik bulke i negativ forstand, men 3-4 måneder i overskud, og så måske 1 måned hvor du lige cutter det væreste,

ville jeg selv foretrække...

kan ik se nogen grund til at pine sig selv på 3-4 måneders diæt medmindre det er til konkurrence...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share