Optimering af cykelhastighed


enkæmpesmed
 Share

Recommended Posts

Hver eneste morgen er jeg tvunget til at cykle de 3,7 km til skole på min centurion eternity. det tager ca. 10 min, nogengange (medvind og ondskabsfuld lærer) 8-9, nogengange 12-13 (modvind, is).

Det er mit indtryk at der er en hel del cykelryttere her på sitet, og jeg kunne godt tænke mig at få nogen tips til at få det til at gå hurtigere. Sådan noget med benstilling, optimal kadence (eller hvad det hedder), vejrtrækning, evt. træning osv.

Link to comment
Share on other sites

3.7 km HVER vej :lol: :lol: :lol:

Jeg tror ærlig talt ikke det kræver den helt store specialtræning :lol:

Mon ikke der er mest at hente ved at sørge for der er nok luft i ringene og olie på kæden ;)

Og tjek at dit ben er let bøjet, når du sidder på cyklen og pedalen er længst nede.

God humor smed :D

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro du kan vinde en del på de 3.7 km bykørsel ved at bruge tribar samt pladehjul...

Hvad med stellet? Kan anbefale titanium-rammer, de giver også en smule forbedret ydelse :lol:

Hvad med hjelmen? Husk den skal være i god aerodynamisk stil. Desuden skal du sørge for at bruge sokletter der dækker over skoene og bukserne for at minimere luftmodstanden.

Spøg tilside,

- som Ziggy skriver, så sørg for at have tynde, pumpede hul og en velsmurt kæde, så kan det vist ikke gøres bedre.

Dog har jeg lige en enkelt indskydelse: når du træder siddende, så prøv at forestille dig at du ikke træder "lige ned", men prøver at ramme et punkt kl. 4 (hvis man ser benenes cirkel-bevægelse fra siden), således at du altså forsøger at træde imod et punkt "skråt nede" i forhold til dig selv, istedet for direkte ned mod jorden..

Lyder sikkert kryptisk, men det er for at få hofterne og sædemusklerne mere i spil, istedet for kun at bruge musklerne omkring knæene.

Skal du have god trækkraft skal du også bruge cykelsko, så du kan bruge hase-musklerne ordentligt, det vil ihvertfald give dig væsentlig forøget kraft..

Link to comment
Share on other sites

Hej spock

Har du helt styr på klokken!!!! : :(

Er der ikke forskel på højreorienterede og ventreorienterede ryttere. :unsure:

Kl. 4 eller kl. 8 kommer kommer vel an på synsvinklen. :w00t:

Eller måske er det et sprørgsmål om hvornår a- og b-mennesker (læs a- og b-ryttere) bør træne. :w00t::w00t::w00t:

Link to comment
Share on other sites

Og tjek at dit ben er let bøjet, når du sidder på cyklen og pedalen er længst nede.

Ja, right, på den måde skal han da nok komme omkring! :blink: Jeg troede sgu at der skulle køres rundt med pedalerne :blink:

Hva så, er det begge ben der skal være let bøjede og pedalen længst nede, eller er det kun det ene? Og i så fald, hvilket er det bedst at have langt nede, og hvilket kan man vælge at have længere oppe? :blink:

Tror da fanden jeg aldrig vinder nogen cykelløb, når I sidder og gemmer så vigtig insiderviden <_<

Far er ikke vred, far er skuffet! :angry: , nu går jeg fanme ned og henter en cola og nogen chips, så kan det hele osse være lige meget :( :angry:

Edited by allerup
Link to comment
Share on other sites

Far er ikke vred, far er skuffet! :angry: , nu går jeg fanme ned og henter en cola og nogen chips, så kan det hele osse være lige meget :( :angry:

Aij Allerup, nu røg du i igen. Nu er jeg nødt til at skrive dit navn på endnu en af de mange tudekiks, jeg på lager. Jeg glæder mig godt nok til at få dem overdraget til dig. Måske jeg lægger dem på toppen af Pøt Møllen i pinsen...

Ziggymund :bike:

PS. Træn, for helvede :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg glæder mig godt nok til at få dem overdraget til dig. Måske jeg lægger dem på toppen af Pøt Møllen i pinsen...

Så er jeg da sikker på at være den først til at få fingre i dem når jeg ryger ovenud af Pøt Mølle med et brag, der ikke er set siden... Ja, siden det sidst blev set!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share