Low carb kontra low fat diæt


Severinsen
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er på vej ned i vægt, ikke for at cutte, men jeg skal en vægtklasse ned. (Er vægtløfter)

Jeg er 182 cm. høj, og havde en startvægt på 84 kg. (Målet er 77 kg. til 21. Februar)

Jeg startede ud på en low carb diæt, som virkede fortrinligt. For 14 dage siden, ved ca. 78,5 kg, oplevede jeg dog, at jeg begyndte at miste styrke, så skiftede jeg over på en low fat diæt, mit vægtab fortsætter, og jeg har fået kræfterne tilbage.

Er der nogen af jer andre der har erfaringer med at skifte mellem de 2 typer diæt? Og ved i om det skulle være bedst at tabe sig på low carb, når man samtidig skal være stærkere?

Min egen teori er, at når der ikke er tilstrækkeligt energi til rådighed for kroppen, så er det bedst at den der er, er så godt optagelig som muligt.

Severinsen

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en nødvendighed at din diæt er enten low-det-ene eller low-det-andet. Har du overvejet at tabe dig på "almindelig" kost?

Du skriver ikke noget om hvor lavt fedtindhold der er i din diæt, men det er vigtigt at få nok af de rigtige fedtsyrer indenbords. De indgår i produktionen af en lang række ting i kroppen, herunder visse hormoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu også kalde det almindelig kost. De grundsten jeg byggede diæten på var:

Low carb = Minimalt med kulhydrater.

Low fat = Alm. kost, med fokus på lavt fedt indhold.

Dvs. jeg har ikke lavet udregninger eller noget, jeg startede bare på low carb, da det er en garant for vægttab, for mit vedkommende.

Det jeg efterlyser er, at nu da jeg har oplevet den positive effekt af "low fat" diæten, om der så er andre ting jeg skal være opmærksom på. (Læs: hvad er jeres erfaringer)

Det kunne jo være at jeg kunne tabe mig under yderligere "styrke gunstige" forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du misser pointen Severinsen. Der er ingen grund til at skære ned på én makronutrient. Fokuser derimod hellere på det samlede kalorieindtag kontra forbrug. Jeg vil i denne forbindelse anbefale dig at læse vores alle sammens Jørgen Storms artikel CUTS, som er at finde via følgende link: http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=394

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share