Skinnebensvarmere?


hanberg
 Share

Recommended Posts

Jeg købte nogle skinnebens varmere for lidt tid siden (Nike). Jeg har haft lidt skinnebens betændelse før og ville så have dem på for at forebygge det kom igen! så spurgte jeg nogle jeg kender om hvor de skal sidde på bennet, jeg regnede klart med at de bare skulle dække hele skinnebenet, men så sagde den ene at det bare skulle dække den nederste halvdel mens den anden mente de skulle dække hele benet!

Men hvad siger i ???

PÅ forhånd tak for hjælpen!

Link to comment
Share on other sites

Hej Hanberg

Skinnebensvarmere vil ikke forhindre skinnebetændelse, så du kan i princippet tage dem på hænderne (undskyld ;) ). Dels forhindrer varme ikke betændelse, dels inducerer skinnebensvarmere ikke varme ind til det område, der kan give problemer, og dels producerer din aktivitet (løb, aerobic, tung cykling) så rigeligt med varme i 'skinnebensbetændelsesområdet'.

Skinnebensbetændelse skyldes typisk for hurtig øgning af træningsmængde, dvs. overbelastning. Undgås derfor bedst ved langsom progression i træningsmængde. Der findes i øvrigt to udgaver af skinnebensbetændelse. Begge skyldes formentlig mikrotraumer i sene og/eller periost (knoglehud) mellem muskel og knogle. Gør hamrende ondt under aktivitet, fordi periost er velforsynet med nerveender, som er rigtig gode til at formidle smerte.

Ud over langsom progression kan check af sko og fodstilling under løb i specialbutik anbefales.

Brug søgeren, der er rigtig mange indlæg om skinnebensbetændelse på MOL.

God træning

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Hej Hanberg og Kiksen

Enig i at varm benvarmere ikke er nødvendig ved løb, da kroppen selv producerer den nødvendige varme (dvs. selvfølgelig ikke hvis man løber i shorts i - 10 grader :bigsmile: ).

Ved cykling er kundevirkningen væsentligt større bl.a. p.g.a. den forøgede vindhastighed (vindstyrke + træningstempo fx. 7 m/s (middelvind) + ca. 8,5 m/s (=30 km/t) =15,5 m/s), da vindhastigheden forøger kundevirkningen. Benvarmere er dog upraktiske til cykling. Et vindlag og/eller varm beklædning kan derfor være en fordel.

Ved cykling er fødder og skinneben nok heller ikke aktive i samme omfang som løb (det er også her vinden rammer).

Generelt kan afkøling og reduceret blodomløb være medvirkende til skader.

Er skaden sket kan længere tids afkøling tilsvarende forværre overbelastningsskader under træning. Det er derfor vigtigt, at sikre sig mod afkøling (også uden benvarmere :) ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share