Proteinbars.


Henning
 Share

Recommended Posts

Jeg har i flere år spekuleret på, hvorfor

dyrene kan nøjes med et fuldfoder med

alt i.

Og hvorfor der ikke laves noget lødigt

og energirigtigt til vi travle mennesker ?

Og jeg har også på det sidste (inspireret af

SaintPauli) tænkt på at skulle have fat i

nogle proteinbarer til mellemmåltid, når

jeg ikke er hjemme.

I dag var jeg inde ved Fitnessgruppen i

Århus for at kigge og købte nogle

Megabite proteinbarer på 65 g. med 20 %

protein.Link til proteinbarerne

PÅ vej hjem i bilen smagte jeg på en med

chokoladesmag, og den smagte enormt lækkert.

Den mættede også godt, men havde jeg taget

en kage eller et stykke chokolade, kunne jeg

fortsætte og ikke blive mæt.

Hvis de svarer til den specifikation, der står på pakningen,

så de 14 kr pr. stk er ikke dyrt, da den er betydeligt

mere værd end 2 stykker chokolade, eller en

pølse med brød.

Jeg er spændt på om de bliver ved med at

være så gode, eller det kun var nyhedens indtryk.

Utroligt at man skal i en butik med håndvægte

i stedet for hos købmanden efter noget god ernæring.

Og at købmanden sælger gode håndvægte...

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Kan se at de barer du henviser til faktisk er bedre, end du skriver. Det er 20g protein og ikke 20 % (det svarer til 31%). Kan se at de er lavet på mælkeprotein. Står der noget om laktose indholdet? (har lidt problemer med at tåle det)

Har selv overvejet at prøve et andet mærke, så jeg har lidt at skifte imellem. Kan vi ikke få dig til at komme med en anmeldelse af de forskellige smagsvarianter?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Kan se at de barer du henviser til faktisk er bedre, end du skriver. Det er 20g protein og ikke 20 % (det svarer til 31%). Kan se at de er lavet på mælkeprotein. Står der noget om laktose indholdet? (har lidt problemer med at tåle det)

Har selv overvejet at prøve et andet mærke, så jeg har lidt at skifte imellem. Kan vi ikke få dig til at komme med en anmeldelse af de forskellige smagsvarianter?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Du har ret, der står 20 g.

Der står dextrose, hvad det så er ?

Jeg må vist hellere scanne en indpakning og lægge den ud.

Så I kan se hvad der står på den.

Ang. smagsvarianter, jeg skriver mere, når jeg ved mere.

Jeg sagde inde i butikken, om jeg ikke kunne købe en og smage

før jeg købte resten, men han sagde at han synes jeg skulle

vælge alle tre varianter for at man ikke skal blive træt af

den samme hele tiden.

Jeg havde ikke drømt om at de smagte så godt, og mætter

på en god måde.

Selvfølgelig skal man da have dem med, når man går ud...

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

PÅ vej hjem i bilen smagte jeg på en med

chokoladesmag, og den smagte enormt lækkert.

Den mættede også godt, men havde jeg taget

en kage eller et stykke chokolade, kunne jeg

fortsætte og ikke blive mæt.

Hvis de svarer til den specifikation, der står på pakningen,

så de 14 kr pr. stk er ikke dyrt, da den er betydeligt

mere værd end 2 stykker chokolade, eller en

pølse med brød.

Jeg er spændt på om de bliver ved med at

være så gode, eller det kun var nyhedens indtryk.

Jeg kan helt klart se det praktiske i proteinbarer (og smagen er heller ikke dårlig) og i forhold til en pølse med brød er det vel også et udemærket alternativ. Det jeg ikke kan lide ved proteinbarer er, at kulhydraterne generelt kommer fra sukker (dextrose, Fructose-glykose syrup, invert sugar syrup) og sådan tror jeg også det forholder sig ved disse barer.

Henning var det ikke bedre med et stykke kedeligt rugbrød, et pitabrød med salat, tun eller skinke, en sandwich med lidt pålæg, en shake med havregryn eller andet fornuftigt mad i stedet for alt det slik :lol: :lol:

Mon ikke også disse alternativer fås til 14 kr.

peak body pro 50

THE WORLDS BIGGEST PROTEIN BAR

50 grams of high quality protein, contains Whey Concentrate.

Only 13.5 grams of carbohydrates.

Ideal for Mass Gaining.

Perfect for a low-carb, pre-contest/fat burning meal.

With the introduction of our best-selling Pro-27 bar we thought we had given you the best. Protein quality was high and the taste blew you away, however, the new MEGA PRO-50 will leave you in know doubt that when it comes to muscle building protein bars, Peak Body are the undoubted kings.

Unlike many other vastly inferior protein bars that contain up to 50g of carbs including amounts of sugar, Mega Pro-50 contains an amazingly low 13.5 grams which makes it an ideal addition to any diet where fat-burning is the number one aim.

Not only is it the staggering low carbohydrate content that makes the Mega Pro-50 out in a league of its own, the protein content is far higher and of far greater quality than any other of its kind. With a whopping 50 grams of protein per 100 gram bar, the Mega Pro-50 eliminate the confusion behind whether or not you are getting enough protein per serving. Many bars offer around the 20-30 gram mark, but once the bar has been fully assimilated, just how much protein makes its way into the desired muscle cells? That's the problem, no one is sure. Mega Pro-50 takes all the guesswork away, leaving you in no doubt that you have covered all the bases, had a great tasting bar and kept you carbohydrate intake low enough to ensure zero fat accumulation.

nutritional information:

Per bar:

Calories: 299Kcal

Protein: 50g

Carbohydrates: 13.5g

Fat: 8g

Fibre: 1g

Sodium: 100mg 

directions:

Eat 1 Mega Pro-50 for a perfect low-carb, pre-contest/fat burning meal.

ingredients:

 

flavours (if applicable):

Available in boxes of 21 bars in Strawberry, Orange or Peanut Butter flavour.

Nej se det er en PROTEINBAR.

Link to comment
Share on other sites

Henning var det ikke bedre med et stykke kedeligt rugbrød, et pitabrød med salat, tun eller skinke, en sandwich med lidt pålæg, en shake med havregryn eller andet fornuftigt mad i stedet for alt det slik :lol: :lol:

Mon ikke også disse alternativer fås til 14 kr.

Kedeligt rugbrød, Pita, sandwitch, er der lige så meget protein i ?

Pålæg, er det ikke mest fedt, og discount ?

Og det er kun Kosttilskud eller mellemmåltid, når man ikke

kan nå hjem fra arbejde inden et aftenmøde, eller når

man er ude i lang tid af gangen.

SaintPauli tager en hver 3. time, når han er i byen.

God stil...

Når jeg mener at den mætter, tror jeg det er fordi

den indeholder noget, som jeg mangler.

Igen kan jeg ikke lade være med at sammenligne med

dyrenes mad.

Det er mit indtryk, at dyrlægerne interesserer sig mere

for dyrenes mad, end lægen gør for menneskenes.

Og fra dietister har jeg hørt, at det er ligemeget, hvad

man spiser, da almindelig varieret er godt nok.

Jeg tror ikke på at det altid slår til, og i nogle tilfælde

giver hospitalerne også proteintilskud til patienterne.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

glucose er også det cellerne bruger direkte som brændstof og derfor behøves det ikke nedbrydes. Andre kulhydrater består for det meste af disakkarider, som skal nedbrydes til glucose for at kunne bruges som brændstof i kroppen.

Men hvorfor er sukker dårligere end så mange andre kulhydrater (f.eks. i brød) ?? alm hvidt sukker og kulhydraterne i brød er begge disakkarider..... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er sukker dårligere end så mange andre kulhydrater (f.eks. i brød) ?? alm hvidt sukker og kulhydraterne i brød er begge disakkarider.....

Jo, men "almindeligt sukker" (bordsukker, sucrose, sacharose, invertsukker) er et disakkarid, men i brød er langt de fleste af kylhydraterne altså lagret som stivelse og det er et polysakkarid. Disse nedbrydes også til glucose, men det tager immervæk længere tid end bare at spalte den ene glycosidbinding i bordsukker. Dette indvirker på blodsukkerniveauet (glycogenniveauet) og vel også på hvor mæt man føler sig (det er derfor at man kan proppe sig med søde sager uden at blive mæt, selvom man rent faktisk har hevet en ordentlig omgang energi indenbords - det er vel hovedårsagen til at man snakker om "dårlige" kulhydrater, samt det faktum at langt de fleste fødevarer med stivelse er "naturlige" og derfor også indeholder vitaminer, mineraler, kostfibre o.s.v, mens "kunstige" fødevarer der bare er tilsat sukker ikke har alle disse vitale stoffer). Omvendt er det den hurtige nedbrydning af "normalt sukker" der giver fordelen i en energibar lige før, under og lige efter træning, idet der lynhurtigt tilføres ny energi.

(o.k. jeg ved at det ikke er emnet for denne, men når man nu endelig kan bidrage med lidt så..)

Link to comment
Share on other sites

Stivelse er et polysakkarid right? Hvis jeg husker rigtig fra mit biologi fag så er det ikke 100% af stivelse der bliver nedbrudt, det meste bliver bare skidt ud igen.....

Men hvis man holder en kostplan, så er det jo på en måde ligemeget om man får sine kulhydrater fra sukker eller brød ( hvis vi kigger væk fra vitaminer og mineraler) ??

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man holder en kostplan, så er det jo på en måde ligemeget om man får sine kulhydrater fra sukker eller brød ( hvis vi kigger væk fra vitaminer og mineraler) ??

Tjo, i praksis tror jeg ikke det virker, idet stivelsen jo nedbrydes langsommere, så du har et mere fornuftigt energiniveau i løbet af dagen - desuden er der så vidt jeg er orienteret stadig ikke enighed om hvorvidt sukker feder eller ej, og hvis det gør, er det ikke smart at "bombe" sin krop med "alm. sukker" istedet for stivelse - det vil simpelthen blive praktisk umuligt at spise det på en måde så man kun for fornuftige mængder af gangen.

Men igen, hvis man træner eller på anden måde er meget fysisk aktiv, er sukker jo en nem og hurtig måde at få den ekstra energi der er påkrævet.

Ang. om stivelse ikke bliver nedbrudt tror jeg altså ikke at størstedelen bliver "skidt ud" - det forveksler du nok med fibre, som for nogles vedkommende består af cellulose som også er opbygget af en polysakkarid af glukose, men bundet samen via 1,4-betaglycosid-bindinger, som vi mennesker ikke kan spalte, p.g.a mangel på beta-amylase-enzymet. Nu kan jeg mærke at jeg er på vej ud af en tangent, som igen ikke har noget med tråden at gøre, over and out... :)

Link to comment
Share on other sites

Hold os endelig opdateret angående smagsvarianter Henning. :bigsmile:

I formiddags, tog jeg ½ proteinbar med fresh berry,

i stedet for et 10 gram rundstykke smurt med kirkegården,

(kærgården er vist meget usundere end smør pga. trans fedtsyrer, har jeg hørt)

og det er utroligt, så meget luft der er i et rundstykke.

Jeg lod også en kollega smage lidt.

Vi var enige om at de smagte syntetisk, han sagde

at det var i retning af karamelstang.

Jeg synes smagen er i retning af billig læskedrik,

eller jordbæris.

Men den kunne sagtens spises.

En time før træningen i dag spiste jeg den sidste halvdel.

Efter træningen for lidt siden, tog jeg en med French vanille.

Den smagte fint, og havde en ret mild smag.

Men den med chokolade smag er klart den bedste.

Det er lige mig, jeg har det også sådan, at når nogen

synes at chokolademuss er for vammel, kender jeg ikke

det udtryk.

Det er bare godt, og det bliver det ved med at være.

Jeg kan helt klart se det praktiske i proteinbarer (og smagen er heller ikke dårlig) og i forhold til en pølse med brød er det vel også et udemærket alternativ. Det jeg ikke kan lide ved proteinbarer er, at kulhydraterne generelt kommer fra sukker (dextrose, Fructose-glykose syrup, invert sugar syrup) og sådan tror jeg også det forholder sig ved disse barer.

Henning var det ikke bedre med et stykke kedeligt rugbrød, et pitabrød med salat, tun eller skinke, en sandwich med lidt pålæg, en shake med havregryn eller andet fornuftigt mad i stedet for alt det slik :lol:  :lol:

Det er ikke enten eller. Det er både og.

Man skal have en alsidig kost, og når de proteinbarer er

tilføjet, er de med til at gøre kosten endnu mere varieret.

Er det ernæringsmæssig forskel på kvaliteten af kulhydrater ?

Om de kommer fra sukker eller f.eks. pasta ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

- desuden er der så vidt jeg er orienteret stadig ikke enighed om hvorvidt sukker feder eller ej, og hvis det gør, er det ikke smart at "bombe" sin krop med "alm. sukker" istedet for stivelse - det vil simpelthen blive praktisk umuligt at spise det på en måde så man kun for fornuftige mængder af gangen.

Men igen, hvis man træner eller på anden måde er meget fysisk aktiv, er sukker jo en nem og hurtig måde at få den ekstra energi der er påkrævet.

Jeg vil mene at sukker feder, og det gør fedt, alkohol og protein også,

hvis vi spiser mere end vi bruger.

Men sukker er for let at få for meget af, fordi man bliver ved

med at spise kager og slik, fordi det ikke mætter,

og det får blodsukkeret til at ryge op og ned.

Ved ikke ret meget om det, men oplever at det er sådan.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

R.A.> sorry my bad... ja det var fibre jeg tænkte på. ;)

--------------------------------------------------------

Fedt og protein er begge stoffer vores krop skal bruge som "byggesten".

I cellerne bruges glukose som brændsel, om man vil. Glukose er et (kulhydrat)sukkerstof og findes i f.eks. frugt. Så findes der også nogle andre sukkerstoffer di og poly-sakkarider og disse kulhydrater kan nedbrydes til glukose. Di og poly-sakkarider findes i f.eks. brød, kartofler, hvidt sukker og lign.

Hvis kroppen mangler brændsel kan den godt omdanne fedt til glukose, og hvis den skulle løbe helt tør så også proteiner. Problemet med fedt er bare at per g. er der dobbelt så meget energi end i tilsvarende kulhydrat eller protein.

Hvis kroppen er i overskud af energi, lagres feddet og eventuelle kulhydrater/proteiner kan også omdannes til fedt.

Så på svaret om sukker feder, må svaret vel være, at hvis du er i energioverskud så lagres de overskydende kulhydrater fra sukkeret som fedt.

Spørgsmålet er vel bare om de lange kulhydrater (poly-sakkariderne) når de nedbrydes til glukose bruger meget mere energi end hvis vi kiggede på disakkariderne (hvidt sukker) og på den måde ikke giver et lige så meget energi?? Hvis dette er tilfældet så må man sige at hvidt sukker har lettere ved at give energioverskud og på den måde også lettere ved at fede…

Link to comment
Share on other sites

Mr. Fitness: Ja en meget lækker bar. Måske endda for stor. Problemet her er ikke kvaliteten, men prisen. Hvad koster sådan en stodder? 35-40kr? Dem jeg spiser koster ikke mere end 10-12kr.

SaintPauli tager en hver 3. time, når han er i byen.

God stil...

He he man er vel en player. ;)

Jeg starter generelt med at have en shake med sammen med øllene. Man her jo egentlig ikke brug for de ekstra kulhydrater. Herefter spiser jeg en bar hver 3 time. Alternativet hertil er en Culturea på 7/11 eller en Wopper uden mayo. For andre vedkommende vil jeg dog anbefale bare at drikke noget mælk, hvis det er muligt (kan som sagt ikke selv tåle det)

Jo, men "almindeligt sukker" (bordsukker, sucrose, sacharose, invertsukker) er et disakkarid, men i brød er langt de fleste af kylhydraterne altså lagret som stivelse og det er et polysakkarid. Disse nedbrydes også til glucose, men det tager immervæk længere tid end bare at spalte den ene glycosidbinding i bordsukker.

Det er faktisk ikke korrekt. Hvidt brød har et højere GI tal (72) end almindeligt Sukker (59).

Saint Pauli...

Du skriver at du har problemer med laktose, i barer... Hvilke symptomer får du?? Nysgerrig for jeg har det også..

Har ikke haft problemer med barer da dem jeg har kun indeholder valleprotein. Har problemer med mælk. Får jeg omkring ½l så har jeg omkring 15 til at nå det nærmeste toilet. Grunden til at jeg spurgte var, at jeg kunne se at de barer som Henning har købt er lavet på mælkeprotein.
Jeg vil mene at sukker feder, og det gør fedt, alkohol og protein også,

hvis vi spiser mere end vi bruger.

Henning har her fat i hvad det handler om! De barer jeg spiser indeholder 18,9g kulhydrater. På det tidspunkt jeg indtager dem, har jeg formodentligt ikke brug for ekstra energi (har jo lige slammet en 10-15 bajere ;)). Det vil sige, at det hele sætter sig som fedt. Det bliver dog ikke til mere en 8,4g (fra kulhydraterne), hvilket jeg er villig til at tage med, for at kunne opretholde en positiv nitrogenbalancce i blodet.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Mr. Fitness: Ja en meget lækker bar. Måske endda for stor. Problemet her er ikke kvaliteten, men prisen. Hvad koster sådan en stodder? 35-40kr? Dem jeg spiser koster ikke mere end 10-12kr.

Ja dejlig stor bar :lol: Prisen er faktisk helt ok - problemet er nok nærmere at de ikke (mig bekendt) fås i DK. Her fås 21 barer til 37 £ hvilket vel bliver omkring 20,-/stk (+ fragt).

Link to comment
Share on other sites

På det tidspunkt jeg indtager dem, har jeg formodentligt ikke brug for ekstra energi (har jo lige slammet en 10-15 bajere ;)).

Puu ha, jeg har sat mit alkoholforbrug ned her efter jul.

Overvejede hellt at holde op med alkohol, men tager dog

en enkelt fyraftensøl om fredagen, og somme tider et glas

vin til maden.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Jo, men "almindeligt sukker" (bordsukker, sucrose, sacharose, invertsukker) er et disakkarid, men i brød er langt de fleste af kylhydraterne altså lagret som stivelse og det er et polysakkarid. Disse nedbrydes også til glucose, men det tager immervæk længere tid end bare at spalte den ene glycosidbinding i bordsukker.

Det er faktisk ikke korrekt. Hvidt brød har et højere GI tal (72) end almindeligt Sukker (59).

Jeg skal med det samme indrømme at jeg ikke er meget inde i ernæringsbiokemi, og disse glykemiske index kender jeg ikke meget til, men umiddelbart lyder det der altså temmelig mærkeligt. Stivelse består jo af de to polysakkarider amylose og amylopektin, som jo bare er glukosepolymerer. Disse polymerer skal nedbrydes førend de giver energi, og det tager jo noget tid. Måske skyldes forkalringen at "alm. sukker" er et disakkarid af monosakkariderne fruktose og glukose, og at GI kun tager højde for glukosen. Så kan det jo sagtens passe at GI er højere for stivelse, idet det jo kun består af glukosepolymerer, mens "alm. sukker" kun består af 50% glukose.

Saint Pauli, kan du ikke skrive definitionen på glykemisk index, da det (formentlig) vil lette forståelsen for mig.

Link to comment
Share on other sites

Saint Pauli, kan du ikke skrive definitionen på glykemisk index, da det (formentlig) vil lette forståelsen for mig.
Selvfølgelig! For at det ikke skal blive mine egne dårligt formulerede vendinger, tager vi lige en copy paste fra www.glycemicindex.com
The glycemic index is a ranking of carbohydrates based on their immediate effect on blood glucose (blood sugar) levels. It compares foods gram for gram of carbohydrate. Carbohydrates that breakdown quickly during digestion have the highest glycemic indexes. The blood glucose response is fast and high. Carbohydrates that breakdown slowly, releasing glucose gradually into the blood stream, have low glycemic indexes.

Listen er lavet ud fra glukose som en referenceværdi på 100. Det viste sig dog senere, at

det kulhydrat, der har den højeste GI værdi, faktisk er et komplekst kulhydrat nemlig maltodextrin (GI 105).

Du kan finde en god dansk artikel om GI på denne adresse:

http://www.gomotion.dk/artikler.asp?mode=d...age=5&title=art

Hvad det så kan bruges til i trænings sammenhæng kan du læse her:

http://www.abcbodybuilding.com/magazine/wi...opportunity.htm

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

P.s. Den viden der står i den sidste artikel + Tung bentræning er det tætteste du kommer på naturlig doping!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

*G*

De sælger nu mange ting i Matas bla. Udo's choice ( ja det er noget lort *G*)

Men sammensætningen i den proteinbar/måltidserstatnings-ting, er okay! jeg kunne godt tænke mig, at der havde været bedre protein i den fx. whey isolate istedet for ( soy, whey koncentrat og mælkeprotein)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share