kondtital eksperter? help


tron
 Share

Recommended Posts

Hej vi har lige udregnet kondital i skolen, og mit max Iltoptag var på 2400 mL pr min (beregnet via en ligning) og vægt 71,5 ca.

Det svare til et kondital på ca. 34, hvilket svare til meget lav for en person i min alder (17 år)

hvilepuls: 100

max puls: 188

Jeg ved jeg selv er i meget bedre form end mange af de andre. For at være ærlig da jeg sad på kondicyklen, indhalerede jeg ikke meget ilt, (fordi jeg ikke behøvede mere) og udhalerede kun halvt så meget som mange af de andre? Kan det ikke medvirke til god kondi også, eller er det bare mig.. min nyttevirkning var på noget med 30% :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jo selvfølgelig

Hvilepuls på 97

Max puls på 188

Jeg kørte på kondicykel på 3 forskellige niveau'er puls omkring de 130, 150, 170, alt udåndingsluft blev indfanget og kørt gennem en maskine der målte O2 og CO2 indhold + det samlede rumfang af det luft jeg havde brugt..

Ved godt jeg ligger langt fra at være garvet konditions udøver, men kan bare ikke passe jeg ligger med lavere tal end dem der aldrig har lavet en skid, eller ikke engang tager cyklen i skole..

Har trænet badminton mange år.. men har desværre ikke haft meget tid til det her i 1.g. så styrketræning har overtaget lidt, men det er ikke ensbetydning med at mine ben er blevet pumpet, det er kun overkrop..

Link to comment
Share on other sites

Hvornår på dagen er din hvilepuls taget? Om morgenen, eller lige efter et eller andet bevægelse? Det optimale ville være, at du tog den om morgenen, som det første du gør når du slår øjnene op...

Den er godt nok temmelig høj, så du er nok i dårligere form end du regner med...

Hvad angår dine ben: Træner du kun overkrop eller hur? Hvis ja, så er det da på tide at komme i gang med benene - Der er ikke nogen muskelgruppe der er så fed at træne som ben ;)

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest så er jeg meget sikker på at der er et eller andet galt med den måde din hvilepuls er blevet målt på dernæst - hvis du skulle lave den der kondicykeltest du snakker om gæder det om at træde 100% igennem! :D Tror uden at kende dig eller noget også at talene må være forkerte...

Link to comment
Share on other sites

Hvis hvilepulsen er brugt ved beregning af den maximale iltoptagelse, så passer resultatet måske fint nok. Spørgsmålet er blot, hvorfor er din hvilepuls 97? I Motiononlines test ville resultatet være endnu dårligere med de opyste værdier:

Motiononline pulstest

Jeg vil mene at omstændighederne omkring målingen af hvilepulsen kan have haft stor indflydelse på resultatet. Jeg kan ikke forstå hvordan I er kommet frem til en nyttevirkning på 30%, det lyder meget forkert. Den burde ligge på 20-25% alt efter hvor præcist jeres udstyr er.

hvis du skulle lave den der kondicykeltest du snakker om gæder det om at træde 100% igennem!

Det lyder da mere til at det er en submaximal test, hvor man ekstrapolerer sig frem til Vo2 max.

Link to comment
Share on other sites

forresten et kondital på 34 hvad svare det til? At man ikke engang kan løbe en omgang i en alm. hal uden at nå max puls? Jeg løbetrænede sidste år, godt nok ikke meget

mandag:

styrketræning

tirsdag:

løb 2-3 km.

onsdag:

styrketræning

torsdag:

løb 2-3 km

fredag:

styrketræning, hvis ikke andet at lave..

Det er stoppede ca. september sidste år.. Har haft lidt badminton siden, men kun meget lidt, ellers har konditions ikke fyldt meget ind, spiser stadig sund, pga. styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

hvad betyder nyttevirkning helt præcist, spørger om dette da jeg ikke var med til at beregne det.. eheh.. Har det noget at gøre med kondition?

Nyttevirkningnen fortæller hvor stor en del af din energiomsætning som går til det ydre arbejde, dvs. selve cyklingen. Træning vil næppe have nogen indflydelse på din nyttevirkning i cykling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share