Nu skal det være !!


FujiChrash
 Share

Recommended Posts

Hey Alle sammen ! :bigsmile:

Jeg er ny herinde, så jeg tænkte at en del af jer herinde nok har en del erfaring inden for vægt tab !! Jeg er i den situation at jeg er 1.88m høj og vejer 109kg ! Det er virkelig noget som går mig på - jeg tjekkede min BMI og den lå på ca. 30 !! Jeg har længe tænkt på at tabe mig, så nu har jeg besluttet at NU skal det være ! Jeg er så småt begyndt, drikker stortset kun Vand, spiser brød alene uden noget, og spiser Cornflakes til morgenmad. Dog dyrker jeg ikke megen motion !! Jeg har dog overvejet at finde cyklen frem igen imorgen !!

Jeg har kørt på det med Vand vognen i nogen tid nu, men har kun tabt mig ½kg derfor spørgere jeg jer herinde om råd til hvad jeg ellers kunne gører ? Nogen som har en sikker kur på vægttab ! Jeg vil helst gerne ned på de ca. 80kg ! Jeg er ret muskoløs ved armene og benene, men min mave går mig virkelig på ! Nogen som kan hjælpe ?? Jeg ville blive yderst taknemlig...

Hilsen Fuji :lol:

Edited by FujiChrash
Link to comment
Share on other sites

Velkommen Fuji!

Jeg er nok ikke den mest kvalificerede til at svare dig, men vil alligevel prøve:

Så! for det første er det en meget usund måde du prøver at tabe dig på, du får ikke nødvendige vitaminer og mineraler, og risikerer måske i sidste ende, at blive syg!

Så! prøv istedet og få 5-6 måltider fordelt over hele dagen, mest grøntsager, groft brød, havregryn (til morgenmad!), ris og pasta. Af kød er fisk og fjerkræ nok at foretrække! Spis ikke for meget, men heller ikke for lidt. dvs. godt fordelt over HELE dagen.

Hvis du mere seriøst vil gå til den mht. din kost så udregn hvor mange kalorier du typisk optager og forbrænder i løbet af en dag, og kør et moderat underskud af de kalorier du indtager ifht. dem du forbrænder (søg herinde efter mere info om denne udregning!!!)

Dyrk motion! begynd og dyrk noget motion, start i det små med nogle gode gåture (hvis du ikke er vant til at røre dig så meget!) og find ellers noget du synes om. Du behøves nødvendigvis ikke at løbe, - svømning, badminton og lign. ka også være godt!

Og tænk "kalorie-økonomisk" f.eks. forbrænder du flere kalorier ved at tage trappen, end elevatoren - cykle til skole/arbejde fremfor at køre osv.osv.

Håber det ka hjælpe!

mvh.

Splint

Link to comment
Share on other sites

Hej

Først og fremmest skal du sørge for at spise 5-6 gange om dagen, men naturligvis ikke kæmpe-portioner - og så skal du røre dig min. 30 min. om dagen - helst mere. Det er et rimeligt stort projekt, du vil igang med og husk på, det tager TID! der skal max smides ½ kg om ugen, og gør det for guds skyld på en sådan måde at du synes det er "sjovt" (varig kostomlægning) .. og ikke endnu en af de dødssyge slankekure.... for de holder ikke i længden..

Personligt har jeg gang i et endnu større projekt end du vil i gang med - jeg har nu på 1½ år tabt 36 kg - i starten gik det enormt hurtigt, men efterhånden tog det længere og længere tid - og det er kun godt, for så kan det hele følge med, både hud og hjerne !

Det jeg har gjort er at sætte mig i kontakt med en personlig træner i et fitnesscenter (til at sparke mig bagi, motivere og rådgive), og har holdt mig til yderst fornuftig kost hele ugen igennem, og så en dag i weekenden (lørdag, hvor de fleste skal fejre noget eller hygge med familie/venner) givet mig selv lov at skeje totalt ud med vin og is, hvis det var det, jeg havde lyst til... og så trænet 10-12 timer om ugen, både styrketræning og cardiotræning (spinning etc.)

Prøv at kigge rundt i de forskellige log-bøger her på MOL, der er enormt meget inspiration at hente - og i vægttab's forumet er der også mange gode tips.

Vil ønske dig held og lykke ! du kan godt !!!! :)

Mange hilsner

Vivsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har længe tænkt på at tabe mig, så nu har jeg besluttet at NU skal det være
Hvis du havde startet med små ændringer, da du begyndte at tænke på at tabe dig, så havde du allerede nået et stykke vej ;) . Det siger jeg ikke af ond mening, men pga dit 'NU', hvis du vil smide 29kg, så er det ikke noget der sker fra den ene dag til den anden. Men hvis du gør det rigtige (som masser af MOL'ere ved mere om end mig), så vil du smide et par kilo om måneden og vigtigst af alt kunne holde de tabte kilo væk.

Men din nuværende kost ser ikke særlig god ud (i en anden aktiv tråd bliver cornflakes diskuteret).

Men find endelig cyklen frem og begynd at cykle til arbejde i morgen. I modsætning til de andre motionstips du vil få her, er det jo gratis motion tidsmæssigt såvel som økonomisk. Så det er en god start :)

Link to comment
Share on other sites

Og hold så op med at interessere dig for det tåbelige BMI! Du har ingenting at bruge det til! Masser af meget veltrænede sportsfolk har et BMI der, hvis tingene hang så simpelt sammen som den formel giver udtryk for, ville klassificere dem som voldfede. Det der betyder noget er din fedtprocent.

Mit eget BMI ligger også på ca. 30 (1,74 m, 89 kg), men min fedtprocent lå ved sidste måling på 15% - det er ikke optimalt, men det er meget langt fra fedme!

Link to comment
Share on other sites

Og hold så op med at interessere dig for det tåbelige BMI! Du har ingenting at bruge det til! Masser af meget veltrænede sportsfolk har et BMI der, hvis tingene hang så simpelt sammen som den formel giver udtryk for, ville klassificere dem som voldfede. Det der betyder noget er din fedtprocent.

Læg nu lige vægt på "veltrænede sportsfolk".

For størstedelen af den danske befolkning kan BMI bruges til noget og bliver det også i vid grad i sundhedssektoren. Ligeledes er det brugbart i videnskabelige undersøgelser.

At du så ikke kan bruge dit BMI er faktisk uinteressant i denne sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

...ris og pasta.

IMO er ris og pasta ikke verdens bedste spise, når du vil tabe dig. Man kan selvfølgelig godt (hvis man stadig er i underskud) men disse typer er meget energitætte.

Der er én hovedregel, der gælder når, du vil tabe dig, og det står beskrevet masser af gange her på MOL. Du SKAL være i kcal underskud - altså du skal bruge mere energi end du fylder i dig.

At tælle kcal kan mange gange godt være for besværligt, især i starten fordi så går man hurtigt død i det. Men derfor kan man godt begynde at optimere sin kost.

f.eks.

Ud fra hukommelsen mener jeg ris har et kcalindhold pr. 100g på 365 og kartofler på 90 kcal/100g. Du kan altså spise 400g kartofler eller 100g ris for den samme mængde energi.

Prøv at se om du kan skifte dit rugbrød til noget andet. Jeg vil æde min hat på, at du kan skifte dit lyse brød ud med en rugbrødsmad med en skive pålæg for de samme kcal.

Link to comment
Share on other sites

Læg nu lige vægt på "veltrænede sportsfolk".

For størstedelen af den danske befolkning kan BMI bruges til noget og bliver det også i vid grad i sundhedssektoren. Ligeledes er det brugbart i videnskabelige undersøgelser.

At du så ikke kan bruge dit BMI er faktisk uinteressant i denne sammenhæng.

BMI kan ganske rigtigt bruges til noget - når man undersøger hele befolkningsgrupper. Den "normalvægtige" gruppe fra 20-25 er et gennemsnitstal.

Det kan bare ikke give det endegyldige svar på om man som enkeltperson er fed. Se i spejlet. Mål din fedtprocent. Jeg udtalte mig ikke om, om Fuji var fed eller ej, det jeg ville sige var bare at han ikke skulle bruge BMI til at finde ud af det.

At jeg ikke kan bruge mit eget BMI til noget var såmænd bare et eksempel for at understrege min pointe, og som sådan var det vel relevant nok. Jeg sætter heller ikke lighedstegn imellem "meget veltrænede sportsfolk" og mig selv. Det understreger jo bare yderlige min pointe, at ikke engang jeg kan bruge BMI'et til noget.

Link to comment
Share on other sites

STOP STOP STOP!!!!!!

Nu er vi ved at bevæge os ud i fedtforbrændingszoner og gustne formler, der skulle fortælle, hvor meget man forbrænder pr. dag.

Ang. motion, så lav det der nu synes overkommeligt. Er 30 min. hang på grænsen til hvad man magter dagligt, så gør det. Synes man, man har tid til 1½ times motion dagligt så gør det. Glem alt om puls, bare sørg for at holde dig aktiv og tag som tidligere nævnt imod de gratis tilbud om motion (trappe i stedet for elevator, cykel i stedet for bil m.v.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at fedtenergiprocenten i vores mad, kan være meget nyttig info, hvis man ønsker og tabe sig, og ikke ved så meget om det vi spiser.

Hermed er det ikke sagt, at man stringent skal følge denne, men kan være nyttig at have i baghovedet! Især med de mange såkaldte light-produkter, der lover guld og grønne skove, men som egentlig har en høj fedtenergiprocent!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at fedtenergiprocenten i vores mad, kan være meget nyttig info, hvis man ønsker og tabe sig, og ikke ved så meget om det vi spiser.

Hermed er det ikke sagt, at man stringent skal følge denne, men kan være nyttig at have i baghovedet! Især med de mange såkaldte light-produkter, der lover guld og grønne skove, men som egentlig har en høj fedtenergiprocent!

neeeeeej!!!

Fedtenergiprocent set på enkelte fødevarer er helt tåbelig og kan ikke bruges til noget. Fedtenergiprocent for måltider og hele din kost generelt kan måske bruges til noget, men det kan variere meget.

fedtenergiprocenten er netop lav i light-produkter uden at den samlede kaloriemængde behøver at være væsentligt lavere - det vil den dog ofte være ved meget fede produkter erstattet af light, fordi der er mere end den dobbelte mængde energi i fedt ift kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Set med de helt store briller på, og mht. en samlet sund kost og levevis så er fedtenergi% ikke helt irrelevant. Men i vægt(fedt)tabssammenhæng er det helt ligegyldigt. Der er det et spørgsmål om kalorier ind og kalorier ud.

I light produkterne er FE% netop ofte lav fordi fedt-indholdet er meget lavt. Dog er kulhydratindholdet ofte markant højere end ikke light-varianterne og hiver derfor det samlede kcal-indhold op igen. Dermed ikke sagt at light-produkter er ubruglige - de er dog ikke så fantastiske som FE%'en måske angiver.

Link to comment
Share on other sites

Er det i øvrigt ikke efterhånden i højere grad de hurtige kulhydrater fra pasta, ris, lyst brød, sukker mm, som er synderen ved overvægt i Danmark.

Ikke at fedtet skal ignoreres, men problemet er vel netop, at mange folk tror, at de kan spise 8 skiver franskbrød til hvert måltid blot de spiser fedtfattigt.

Link to comment
Share on other sites

Da Stykers programmer kørte, hørte jeg en af mine kolleger udtale, at var FE%>30 tog man på, 20<30 ingen vægtændring og <20 vægttab. Dvs. der blev UDELUKKENDE fokuseret på fedtindholdet. Selv kantinepersonalet udtalte en dag omkring en af deres desserter "der er ikke noget fedt i, kun sukker, så det tager du ikke på af".

Så jo, folk tror desværre at blot det er fedtfattigt kan man spise helt som man lyster.

Link to comment
Share on other sites

hej med dig!!!kender din situation.....har selv været der!!!jeg kan ikke gi dig en mirakel kur, men jeg kan bare sige som alle de andre 5-6 måltider om dagen og masser af frugt&grønt og motion, motion og atter motion....jeg gik selv fra 118 til 90 kg på ca 1/2 år....tog efter følgende stille og rolig 10 kg på igen og ligger på de "gyldne" 100 kg idag med en fedt%13 :bigsmile: held og lykke.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share