Ondt efter indtagelse af protein


Anders
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

De sidste 3-4 gange jeg har trænet, er jeg begyndt at få en ret kraftig mavepine. Den har aldrig været der før, men som sagt har jeg de sidste 3-4 træningspas døjet med ret dårlig mave, efter indtag af protein. Efter jeg indtager ca. ½ liter mælk med ~25g. protein, går der ½ time, og "helvede" bryder løs. Det spænder i maven, og der går gerne 2-3-4 timer, før det forsvinder. Er der nogen der har lignende erfaring eller ved, hvad det kan skyldes? Det er nemlig ret belastende, og jeg undrer mig meget, da jeg aldrig har haft det problem før.

Tak... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvornår udløber holdbarhedsdatoen? Hvordan har du opbevaret pulveret? Kan det have været udat for fugt?

Ellers kan du måske prøve at skifte mærke og se om det forsvinder (der har tidligere været linket til en hjemmeside hvor man kunne få gratis smagsprøver, prøv at led)

Håber du får det bedre.

-clayman

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ked af at sige det Anders, men den fornemmelse kender jeg godt, og der er ikke så meget at gøre ved det. Det er en form for kolik.

Som min læge sagde: "Prøv at se om det er noget du spiser, og så undgå det. Novaluzid kan muligvis hjælpe lidt"

Men det kan være du har trukket et bedre lod i lægelotteriet ;) . Det kan i hvert fald ikke skade at spørge, det er nemlig noget der gør nas.

Link to comment
Share on other sites

clayman:

Pulveret har knap et års levetid tilbage, så det er i hvert fald ikke der hunden ligger begravet. Det er opbevaret ved alm. stuetemperatur, og er ikke blevet udsat for fugt (der står godt nok på kassen, at det skal opbevares køligt, meeen...?!). Jeg har en spand jordbærpulver stående, og jeg vil da lige prøve at drikke lidt af de til efter næste træning, for at se, om problemet er det samme.

bls.

Hmm, det tegner da ikke for godt. Kan det måske hænge sammen med, at jeg drikker for meget mælk?! Jeg har nemlig aldrig haft problemet før, og det er opstået, efter at jeg er begyndt at kværne 1 liter mælk hver eneste dag, hvilket jeg aldrig har gjort før.

Jeg skal træne i morgen og har tænkt mig at prøve jordbærpulveret efterfølgende - så skriver jeg lige, om min mave opfører sig på samme måde... ;)

Link to comment
Share on other sites

Tjah...forleden købte jeg en leverpostej der allerede var godt "behåret" da jeg åbnede den senere på dagen. Den var relativ nyproduceret og der var hele 10 dagen til "bedst før" datoen. Nogle gange kan man være uheldig, man kan jo ikke vide hvordan tingene er blevet opbevaret inden man køber det.

Men jeg håber da det er pulveret (og ikke dig) den er gal med.

Mvh clayman

Edited by clayman
Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. at blande pulveret op med vand istedetfor mælk og se om det fortsat giver problemer. Alternativt skift til et andet mærke, hvilket måske også kan løse problemet.

Jeg tror ikke det er dit mælkeindtag, som er problemet - 1 liter om dagen er ikke nok til at forudsage det nævnte problem mindre du er laktoseintolerant, hvilket dine svar tyder på ikke er tilfældet.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

bls.

Nej, jeg får som sagt ingen diarré, og nej, jeg har ikke lidt af nogen maveinfektion på det sidste - det er bare kommet som ud af den blå luft. Proteinpulver har jeg brugt ca. 3½ måned, og det er først nu, problemet er opstået.

clayman

Hehe, du har ret - man ved aldrig hvor lang tid det har ligget, og jeg vil som sagt også prøve at blande noget andet pulver op, efter træning i dag. Så håber jeg bare ikke at jeg må lide under endnu et par timers mavesmerter...

Kim S

Vand? Bvadr. Men jeg prøver det, hvis problemet er det samme med det andet proteinpulver jeg har liggende.

Narh, jeg drikker også omkring 1½-2 liter mælk hver dag, men problemet er opstået efter, at jeg er begyndt at kværne 1 liter mælk indenfor ~10 minutter, hver dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får det også en gang i mellem

meget ondt i maven, luft i maven og diarre.

det kan komme både efter kakao eller protein.

men det er kun efter meget tung squat og dødløft

Jeg får også let luft i maven og diarre af soya-proteinpulver

selv om jeg altid kun blander det med vand.

Har også diarre af ½ liter kakaomælk, vist nok mathilde,

så det drikker jeg ikke mere.

Derimod en enkelt kop kakaopulver i kogende vand, det

kan maven tåle.

Og så mine elskede proteinbarer uhmmm.

Dem fortsætter jeg med, selv om de koster lidt penge.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Har et andet problem.....men nogle urene proteinprodukter får jeg ondt i mave samt en smule halsbrænd og en meget underlig fornemmelse. Det aftager som regel inden for 20 minutter, men det er lidt underligt! Jeg får slet ikke denne "fornemmelse" hvis jeg spiser "rene" proteinprodukter dvs. kun protien og intet andet tilsat!!

Mon de putter skumle ting i proteinprodukter???

Link to comment
Share on other sites

Nu jeg set lidt nærmere på sagen, og kan bedre præcisere hvornår problemet opstår.

Jeg har både prøvet med jordbær og kakaoprotein, og mavepinen opstår ligegyldigt hvilken en af de to jeg indtager. Jeg blander det altid op i mælk, men det er ikke mælkens skyld, at jeg får ondt i maven, for mavepinen opstår ikke, hvis jeg drikker ren mælk... :(

Bør jeg gå til lægen?

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Prøv at drikke det langsommere... propper du store mængder sukker og eddike i?

Jeg propper hverken sukker eller eddike i, og jeg drikker ca. en ½ liters shake, på 5 minutter. Puha...er ikke meget for at prøve at drikke det langsommere, for hvis det ikke hjælper, er det knap så sjovt at gå rundt med et par timers dårlig mave igen - det er faktisk skide ubehageligt, men der er vel ingen anden udvej... <_< :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det bliver ved, synes jeg, at du bør tale med din læge.

Har du også problemer, hvis du spiser en stor bøf eller andet proteintigt?

Tjah, i dag var jeg på besøg hos min farmor, og der blev som sædvanlig fyldt godt op i sækken, og så ramte det mig igen - en kraftig mavepine. Denne gang varede den kun ca. 10-15 minutter, og så forsvandt den. Ikke sådan gradvist, men pludselig forsvinder den bare. Normalt når jeg tar' en proteinshake, kan der sagtens gå et par timer, før smerterne forsvinder.

Jeg spiste flødekartofler, mørbrad, tunmousse, flûte, majs og kartoffelchips. Jeg drak ca. 1 liter CocaCola dertil. Må hellere gå til lægen... <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share