Er der fordel ved at rykke på positionen af sin


Morten28
 Share

Recommended Posts

Sadlens indstilling har meget at sige for optimal udnyttelse din krop. Sadlen kan jo som bekendt ændres på flere måder: Op/ned, frem/tilbage samt vippes op/ned.

Som udgangspkt skal sadlen være vandret (brug et water pas). Sidder sadlen langt fremme er det primært forsiden af låret der aktiveres og man får en lidt aggressiv kørestilling sådan som det oftes ses på enkeltstart cykler. Sidder man langt tilbage aktiveres bagsiden af låret mere. Den sidste stilling er mere behagelig og anvendes traditionelt på alm. landevejscykler. Denne indtilling egner sig til langeture. Personligt syntes jeg man får et bedre rundt tråd, hvis man sidder lidt tilbage og ikke har banket sadlen helt frem. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Der er i hvert fald helt klart en fordel hvis din sadel er forkert justeret. ;)

Allerup...du overrasker mig med din viden :lol:

Mon ikke jeg ville ha skrevet noget med at det er en fordel at ændre sadlens stilling hvis den er forkert justeret :blink:

Det tror jeg...

Link to comment
Share on other sites

Kære Multisport, jeg tror du har byttet lidt om på musklerne....

Sidder sadlen langt fremme er det primært forsiden af låret der aktiveres og man får en lidt aggressiv kørestilling sådan som det oftes ses på enkeltstart cykler. Sidder man langt tilbage aktiveres bagsiden af låret mere. Den sidste stilling er mere behagelig og anvendes traditionelt på alm. landevejscykler. Denne indtilling egner sig til langeture.

Det er IKKE korrekt at sadlen placeret langt fremme aktiverer musklerne på forsiden af låret. Det forholder sig omvendt. Ved at placere sadlen (og sig selv) fremme bruges bagsiden af låret (haserne) mere i den sidste del af nedtråddet. Dette ses især benyttet hos triatleter, der hermed sørger for en mindre belastning af musklerne på lårets forside, der jo skal bruges (mere) under det efterfølgende løb. Desuden giver positionen med den fremadrykkede sadel (og fremoverbøjning i tribøjlen) en forlængelse af vægstangsarmen for hasemusklernes tilhæftning hvorved der kan ydes cirka 5% større ydre arbejde ved samme muskelkraft!

Sadlens højde har desuden betydning for samspillet mellem de enkelte muskelgrupper på (i) benet. Hvis sadlen er lav vil lægmuskulaturen arbejder samtidig (i slut-nedtråd) som lårets forside, medens en højere position vil medføre at aktivering af lægmuskulaturen følger umiddelbart efter aktiveringen af musklerne på lårets forside. Sidste eksempel vil sandsynligvis give det bedste tråd og den bedste økonomi.

mvh Sander

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share