Kan/skal man ikke spise mere protein end man tror


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hvis jeg ikke husker helt galt fra min gymnasielærdom, så gælder det vist, at:

Et gram kulhydrat indeholder 16 kj energi,

et gram protein indeholder 16 kj energi og

et gram fedt indeholder 38 kj energi.

Ligeledes gennem min gymnasielærdom mener jeg (men her er jeg ikke helt så sikker), at det gælder, at udnyttelsesgraden af energien er forskellig i hhv. protein, kulhydrat og fedt:

30 % af energien fra protein går til fordøjelsen af proteinet,

5 % af energien fra kulhydrat går til fordøjelsen af kulhydratet og

1 % af fedtets energi går til fordøjelsen af fedtet.

Mit spørgsmål er så: Ville det ikke være mere rigtig at medregne dette i, hvor meget energi hver af dem tilfører kroppen, dvs:

Protein:    16 kj minus 30 % = 11,2 kj/g

Kulhydrat: 16 kj minus 5 %  = 15,2 kj/g

Fedt:       38 kj minus 1 %   = 37,6 kj/g

Hovedspørgsmålet kunne herved blive: Kan man ikke spise meget mere protein end man går rundt og tror (også selvom man er på diæt mm.)?

Link to comment
Share on other sites

Derfor er der jo også mening i at indtage kulhydrater og fedt med protein - netop så 30% af proteinen ikke bliver brugt på at fordøje sig selv...

Hvis man er på diæt er proteinforbrænding selvfølgelig også en måde at få sat sin forbrænding op!

Der er mange, der kører diæter, hvor de kun (næsten) indtager protein og fedt.

Gyver

Link to comment
Share on other sites

Hvis du omregner den kost jeg indtager i min "normale" periode, så ligger den omkring 4000-5000 kcal. - grunden til at jeg kan spise så meget er netop fordi min kost er primært protein og komplekse kulhydrater og størstedelen af energien fra min mad går til fordøjelse.

De procenter du nævner for den mængde energi der går til fordøjelsen er meget varierende. Kulhydrater kan være alt fra 0 til over 100% hvorimod proteiner ligger ret jævnt omkring de 30-40%.Visse madvarer har endda negative kalorier eksempelvis selleri, som efter omsætningen resulterer i minus 5 kcal. :thumbs-up:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share