Let i starten


tutifruti
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg har nu løbet i 1,5 måned, løber pt. 3km 3 gange i ugen, i starten kom jeg meget hurtigt op på de 3 km, men jeg syntes ikke der er nogen væsentlig fremgang nu, syntes stadig 3km er hårdt, og det har jeg gjort et stykke tid, vil gerne nå mit næste mål som er 5km, så her kommer mit spørgsmål: skal jeg fortsætte med 3km eller skal jeg sætte distancen op til 5km som er mit næste mål???

mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Haii rasmus

Jeg løber selv en del og af mine resultater, så tror jeg du skulle sætte det op til 5 km. Pres dig selv lidt mere og så på med noget "gå på mod". Det hjælper.

Hvis du stadig synes det er for hårdt kunne du lave en mellem ting måske kombinere det med noget intaval træning. Du kan jo godt, det er bare noget med at sige til sig selv " jeg vil det, og jeg kæmper for det"

:)

Link to comment
Share on other sites

"Jeg vil det, og jeg kæmper for det"... Nuvel, men ikke kun med løbeskoene på. Også oven i hovedet skal der kæmpes med ikke at ville for meget med det samme - med løb skal man gå langsomt frem for ikke at overbelaste knæ mm.. Jeg vil ikke anbefale intervaltræning allerede efter kun 6 ugers træning. I hvertfald ikke hvis man vil undgå overbelastningsskader.

Jeg vil anbefale at sætte 1 af de 3 ture om ugen op til 5 km til at begynde med. Du behøver ikke løbe dem lige så hurtigt som du løber de 3 km. Løb en uge eller to 2 x 3km + 1 x 5km, og så kan du tage 2 ture af 5 km og 1 af 3 km i to uger, og om fire uger fx løber du 3 x 5 km om ugen!

Se evt. begynderløbeprogrammer på dourun.dk

Held og lykke med det

:) meadow

Link to comment
Share on other sites

En lille tilføjelse til Meadows udmærkede svar.

En grund til du evt. føler, at du er færdig efter 3 km kan være at du presser dig så meget du kan. Er dette tilfældet så prøv at sætte tempoet lidt ned. Du kan evt. også indlægge nogle gåpauser for at kunne holde længere.

Mange har fejlagtig den opfattelse at lige fra starten skal løbe med højest mulige intensitet, men i starten bør du mere satse på længere løb i et stabilt tempo (hård intervaltræning kommer først senere).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share