Træner jeg for meget?


annesofie89
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ik hvor emnet skal høre inde under.

Jeg løber 2 gange om ugen og træner lidt styrke her hjemme ca 4 gang om ugen.

så spiller jeg tennis i ca. 2 timer om ugen og skal til at gå til aerobic.

Er det for meget? (jeg er 14, 163 høj, 46,5 kg)

Kan der ske noget?

Hvis der kan ske noget hvad kan jeg så gøre?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen annesofie89

Nu har du en tråd igang overalt vedr. træning, kost, motion og højde. Jeg har en fornemmelse af, at enten laver du fis med os - eller du har nogle problemer du skal have løst op for.

Prøv at koncentrere dig om èn ting ad gangen. Er problemet i virkeligheden at du vejer for lidt---og gerne vil blive ved med det???

Link to comment
Share on other sites

det er kun dig selv der kan svare på det.

har du smerter nogle steder ?

er du gået ned i styrke ?

er dine præstationer faldet/stagneret ?

andre gener ?

hvad er din hvilepuls ?

sørger du for at få nok og sund mad ? synes også din vægt er noget lav. hvordan går det i skolen ? har du problemer med at koncentrerer dig og regne ? hvordan har humøret det ?

Link to comment
Share on other sites

Hvad med at slappe lidt af Malurt :angry:

siden hvornår er det blevet forbudt at havde flere tråde på MOL

Arnold:

Min erfaring får nogle alarmklokker til at ringe, derfor.

Når en pige på 14 år, 163 cm og 46 kg skriver i alle fora om både vægt, træning, styrke og højde kan der være andre ting i vejen.

Jeg mener Annesofie skal kigge lidt på de råd hun får og bruge et ad gangen. F.eks består kosten mest af franskbrød og boller med marmelade og hun vil gerne være meget højere. Til en vægt på 46 kg!!

Fordi vi ser noget forskelligt i indlæggene, og nogle har andre erfaringer end andre, skal man ikke nødvendigvis strø om sig med sure smileys.

Det er bedre at bruge krudt på at se hvad annesofie har gang i, og det er ikke så lidt.

Link to comment
Share on other sites

malurt og arnold> Jeg tror jeres kommentarer er velmente nok, men under alle omstaendigheder tror jeg ikke det er super konstruktivt at skrive OM annesofie i en traad hun har startet, jeg tror man skulle proeve at skrive TIL hende...

Saa here goes, annesofie, - du siger:

jeg spiser så meget jeg kan.

Jeg er ikke sikker paa at jeg forstaar, hvad der afgoer hvor meget du kan spise. Er det hvor sulten du er, hvad du har tid til, hvad du har lyst til eller noget helt andet?

Er der noget mad du ikke kan lide, fx?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for meget da du er i form til det men dit styrke træning bør du altså vente med nogle år, det mener jeg ikke man skal begynde på før man er 18 så kropppen kan vokse naturligt uden at blive forstyrret, men jeg kan tage fejl. Du vejer alt for lidt, du skal mindst vej 50kg.

Link to comment
Share on other sites

malurt og arnold> Jeg tror jeres kommentarer er velmente nok, men under alle omstaendigheder tror jeg ikke det er super konstruktivt at skrive OM annesofie i en traad hun har startet, jeg tror man skulle proeve at skrive TIL hende...

Hørt hørt

Det er ikke god MOL-humor, drenge. :thumb_down:

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for meget da du er i form til det men dit styrke træning bør du altså vente med nogle år, det mener jeg ikke man skal begynde på før man er 18 så kropppen kan vokse naturligt uden at blive forstyrret, men jeg kan tage fejl. Du vejer alt for lidt, du skal mindst vej 50kg.

Hvis du ikke er sikker, hvorfor så give hende rådet? No offence, men en simpel søgning på emnet her på MOL kunne give dig svaret.

Husk de tre t'er --> Tænk, tast og tal. ;)

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke at du træner for meget, rent principielt. Man kan sagtens træne mange timer om ugen uden at kroppen tager skade som sådan, da den efterhånden vil blive tilpasset til det.

Da jeg var på din alder trænede jeg svømning og styrketræning op til 20 timer om ugen, og det er der mange svømmere (også yngre end dig) der gør.

Det der er vigtigt som det også er blevet pointeret er at få energi nok. En person der træner meget konditionstrænig må aldrig være sulten!

Jeg synes imidlertid at du skal spørge dig selv hvorfor du træner så meget og hvorfor du gerne vil træne mere. Hvis det er fordi det er sjovt og du virkelig har lyst skal du bare gå til den, men hvis noget af det føles som pligt skal du måske tage op til overvejelse om du vil fortsætte med lige præcis det.

Få én der har forstand på det til at kigge på din kost. Et hurtigt overslag, udregnet efter din vægt og aktivitetsmængde giver ca. 1800 kilokalorier. Prøv at tæl sammen og vej din mad en af de kommende dage. Hvis det er omkring 1800 kcal er det fint hvis det er langt under skal du spise mere.

God appetit og træning :)

Q

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for de gode råd, vil gå mere i dybten med min træning og kostvaner.

Kosten kan jeg jo lave om så den bliver sundere og så jeg få mere energi.

Synes ik jeg kan mærke noget som skulle være galt, synes jeg kan koncentrere mig bortset fra min STØJENDE klasse. Det gør det lidt svært, men det siger vel sig selv.

Ellers kan jeg ik mærke noget.

Men jeg har det bare sådan man skal ik KUN leve sundt, man har ét liv man må også gerne nyde det. F.eks spise usundt engang i mellem. Men det er sikker helt ude i hampen.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Mange tak for de gode råd, vil gå mere i dybten med min træning og kostvaner.
Du kan prøve at finde nogle af de andre pigers kostvaner i deres logbøger. Jeg ved der er en del af dem der skriver ned hvad de spiser i løbet af en dag. Derfra kan du måske hente inspiration til hvad og hvor meget du skal spise.
Synes ik jeg kan mærke noget som skulle være galt, synes jeg kan koncentrere mig bortset fra min STØJENDE klasse. Det gør det lidt svært, men det siger vel sig selv.

Ellers kan jeg ik mærke noget.

Overtræning plejer gerne at vise sig i form af træthed - det er ivertfald min erfaring.

Men jeg har det bare sådan man skal ik KUN leve sundt, man har ét liv man må også gerne nyde det. F.eks spise usundt engang i mellem. Men det er sikker helt ude i hampen.

Bestemt ikke! Træningen skal ikke gå på bekostning af alt muligt andet.

Edited by simoh
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for meget da du er i form til det men dit styrke træning bør du altså vente med nogle år, det mener jeg ikke man skal begynde på før man er 18 så kropppen kan vokse naturligt uden at blive forstyrret, men jeg kan tage fejl. Du vejer alt for lidt, du skal mindst vej 50kg.

Hvis du ikke er sikker, hvorfor så give hende rådet? No offence, men en simpel søgning på emnet her på MOL kunne give dig svaret.

Husk de tre t'er --> Tænk, tast og tal. ;)

Hr. Kirchebrandt

Det har du også ret i men jeg havde lidt travlt og ville lige bringe det op, men der er en artikel på getbig der hedder: "Træning fo teenagere" eller deromkring. Den giver svar på det.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vil lige kigge lidt på de andre pigers logbøger se om jeg kan finde noget jeg kan bruge.

;)

Vil nok sige jeg er lidt træt helt hen til slutningen af formiddagen, men når kl. er 22.30 så er der fuld gang og det er der jeg har mest lyst til at træne. Så tror ik jeg overtræner ;)

Link to comment
Share on other sites

De generelle anbefalinger vedr. vægt ud fra BMI (som i øvrigt kun er en standardmetode, der ikke tager højde for kropsbygning mv. kan ikke anvendes for børn og ikke færdigudviklede teenagere.

Med den beskrevne højde (163) og vægt (46,5) er din BMI 17,5. Gennemsnittet i 2002 var for 13-årige 19,2 og 15-årige 20,5 (skolebørnsundersøgelsen 2002). Her taler vel og mærke om et stigende fedme-problem og en stigning i BMI for 13-årige piger siden 1998 på 0,6 (for voksne danskere er grænsen for undervægt 18,5).

Vejede du 50 kg ville du med andre ord ligger på et BMI nogenlunde svarende til gennemsnittet for 13-15-årige, så 3,5 kg er vel ikke umiddelbart kritisk, da meget afhænger af kropsbygning og pupertetsudvikling (kender desværre ikke nogle anbefalinger vedr. grænse for undervægt for teenagere), men lad nu være at blive fanatisk og forsøg ikke at presse vægten længere ned.

Jeg har lidt svært ved at få en samlet fornæmmelse af din træningstid (fx pr. uge), men det ser ikke umiddelbart voldsomt ud (har selv en søn, der træninger ca. 7-8 timer pr. uge - vejer vist i øvrigt ikke mere end dig uden at være undervægtig). Det afgørende er, at du går gradvist frem, hvis du øger træningen. Hvad angår vægttræning er dette vel ok så længer du ikke bruger tunge vægte. Der er dog rigtigt, at man mange steder fraråder for meget vægttræning (vel bl.a. baggrunden for aldersgrænsen i SATS på 15 år).

Det er dog meget vigtigt (som flere har været inde på) når du træner meget at du får en rigtig kostsammensætning og mængde, tilstrækkelig hvile (søvn og hvile imellem dine træninger).

Link to comment
Share on other sites

Om det er for meget træning kan du kun selv afgøre. kender du din hvilepuls normalt? F.eks er en hævet hvilepuls et tegn på overtræning og på at kroppen er presset. det samme hvis du har konstant ømhed eller træthed i kroppen, eller din ydeevne inden for træningen/sporten falder. Hvis du er nået dertil bør du bremse op. Hvis din krop har det godt med det den laver nu, er der ikke nogen deciderede problemer.

Mht styrketræning og alder. Nu ved jeg ikke hvordan du træner, men jeg trænede da selv da jeg var på din alder. Masser af armbøjninger, og træning med håndvægte og diverse fjederapparater fra helvede...jeg vil nok ikke anbefale supertung træning. men så længe det er inden for rimelighedens grænser, er det skam ok. Jeg havde bare ønsket at der havde været noget ala MOL da jeg var din alder, så jeg ikke havde trænet så gennemført dumt som jeg gjorde..

så er der maden... her skal du være opmærksom. Du er i en alder hvor din krop vokser, og det skal den have byggestenene til. med det aktivitetsniveau du har behøver du ikke bekymre dig om at blive fed, så det handler om at få masser af gode sager ned. jeg går ud fra du bor hjemme så det handler om at få et solidt morgenmåltid (f.eks havregryn m mælk og rosiner) og god solid mad i løbet af dagen. Kød, æg, groft brød, kartofler mælk og andre gode sager. Sørg for at få et par små mellemmåltider i løbet af dagen, f.eks en klapsammenmad, en halv litter mælk eller et hårkogt æg, så der hele tiden er noget for kroppen at arbejde med.

Og velkommen til MOL, håber du finder det du søger efter her :):):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share