Lavere fedtprocent


Lundemanden
 Share

Recommended Posts

Jeg er nu begyndt på ny med at træne efter en længere pause, og jeg vil starte med at få en lavere fedt%.

Men jeg har brug for noget hjælp, for jeg har ingen fastlagt kostplan eller træningsprogram. Så ville høre om den bedste måde at få lavere fedt% på er ved at løbe?? Og så selvfølgelig holde igen med burgerne ;)

I bund og grund vil jeg meget gerne have hjælp til at få en lavere fedtprocent.

Tak for hjælpen,

Lundemanden :afro:

Link to comment
Share on other sites

Løberiet vil ikke gøre den fjerneste forskel, med mindre den brugte energi bringer dig i et kalorieunderskud. Den nemmeste og bedste fremgangsmåde er at finde dit ligevægtsindtag vha. et dagligt, fastlagt kalorieindtag og morgenvejning; når du så har justeret kaloriemængden op og ned efter behov indtil du hverken taber dig eller tager på, så har du fundet dit ligevægtsindtag i kcal. Herefter skal du blot indtage 500 kalorier mindre, hvis du vil cutte (et større kcal-underskud betyder tab af unødig stor mængde muskelmasse!). Således at du f.eks. indtager 2000kcal om dagen, hvis dit ligevægtsindtag er 2500kcal - husk at cardio, såsom løb, cykling, roning osv., selvfølgelig også skal indgå i regnestykket.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lundemanden

Som udgangs pungt, er det fornuftigt at tænke over hvad du spiser og begynde at løbe.

Jeg ville foreslå dig at starte med at styrketræne eller finde en anden sport du kunne tænke dig at gå til.

Så skal du nok se resultater.

Hvis du vil gå skrittet vidre med kostplan og fast motion, så der det meget folt. Bare find noget du gerne vil i længten og ikke bare i 4 måneder.

-->Berd19

Løberiet vil ikke gøre den fjerneste forskel, med mindre den brugte energi bringer dig i et kalorieunderskud. Den nemmeste og bedste fremgangsmåde er at finde dit ligevægtsindtag vha. et dagligt, fastlagt kalorieindtag og morgenvejning; når du så har justeret kaloriemængden op og ned efter behov indtil du hverken taber dig eller tager på, så har du fundet dit ligevægtsindtag i kcal. Herefter skal du blot indtage 500 kalorier mindre, hvis du vil cutte (et større kcal-underskud betyder tab af unødig stor mængde muskelmasse!). Således at du f.eks. indtager 2000kcal om dagen, hvis dit ligevægtsindtag er 2500kcal - husk at cardio, såsom løb, cykling, roning osv., selvfølgelig også skal indgå i regnestykket.

Du kan få det til at lyde flot og nemt, men du kommer ikke med nogle vejledninger til hvordan det skal gøres....?

Jeg har ikke fundet nogle vejlinger til det andet en prøv dig frem....

Hvordan finder du ligevægtsindtag?

Husk at cardio, også skal indgå i regnestykke? Hvordan regner du det med? Hvor mange kcal på at cykle ned til bageren....?

Hvad med de forskellige arbejdsdage, nogle er håre end andre....?

Link to comment
Share on other sites

Du kan få det til at lyde flot og nemt, men du kommer ikke med nogle vejledninger til hvordan det skal gøres....?
Øh jamen, det skal da gøres præcis som jeg sagde; man finder sit ligevægtsindtag i kcal pr. dag og justerer fødeindtaget ud fra dette. Meget mere simpelt kan det da næppe blive.
Jeg har ikke fundet nogle vejlinger til det andet en prøv dig frem....

Hvordan finder du ligevægtsindtag?

Man finder som sagt sit ligevægtsindtag ved at indtage samme mængde kalorier hver dag i en uge eller lign., mens man holder væskeindtaget konstant, og ser så om det betyder vægtreducering eller det modsatte. Hvis man tager på af det kcal-indtag man har sat, så justerer man det 500kcal ned og ser om man derved holder kropsvægten konstant og altså har ramt ligevægtsindtaget.

Husk at cardio, også skal indgå i regnestykke? Hvordan regner du det med? Hvor mange kcal på at cykle ned til bageren....?

Hvad med de forskellige arbejdsdage, nogle er håre end andre....?

Ja, det er selvfølgelig lidt mere kompliceret, da man stort set umuligt kan regne energiforbruget ved cardiotræning 100% nøjagtigt ud, men man kan selvfølgelig købe diverse pulsure med indbyggede kalorieberegnere osv., eller du kan nøjes med at benytte nogle af de mindre præcise formler, som dem på denne side: http://www.fatfreekitchen.com/weightloss/burn-calories.html

Link to comment
Share on other sites

Ok, men det tager vel sin tid at finde sin ligevægt?? Jeg er 19 år, 178 cm og vejer 67 kg. Er der noget gennemsnitligt kcal indtag pr. dag, ved i det?

Nej, det burde ikke tage mere end en uge eller deromkring, hvis du har bare en nogenlunde idé om hvor mange kalorier du bør indtage - hertil kan du bruge et utal af formler, som er at finde rundt omkring på nettet.

Her er f.eks. en, som jeg har oplevet er ok:

http://www.fatfreekitchen.com/weightloss/weightloss.html

Ud fra de oplysninger du har givet, betyder det altså at du passende kan starte med et dagligt indtag på 2500lkcal og se hvor det bringer dig hen - du vil sikkert kunne justere op eller ned allerede efter et par dage.

Link to comment
Share on other sites

MOTION

Motion er et godt supplement til kostændring og vægttab. Dels holder motion gang i forbrændingen og dels bidrager det på længere sigt også til vægttab.

Du bør vælge en konditionskrævende idræt, hvor du har mulighed for at forbrænde et stort energiforbrug. Der er mange muligheder at vælge mellem. Det vigtigste er dog du vælger en idrætsform der passer dig og som du tror du også har lyst til om ½ år (jeg kan se du har præference for løb, så det er jo fint). Du får størst udbytte af at dyrke forskellige former for motion i starten, da det bl.a. for løb er vigtigt ikke at øge mængden for hurtigt.

KALORIEFORBRUG VED MOTION

Spar evt. skillingerne til de dyre pulsure med kalorietællere. De giver et meget upræcist billede af dit energiforbrug, da kalorieforbruget ikke alene afhænger af pulsen, men også din kondition.

Der er masser af hjemmesider med formelberegninger for kalorieforbruget. Angivelser med mængde er de bedste pejlesnore (fx running 6 mph), da disse både bygger på vægt og intensitet. Generelle tal for en motionsform er derimod upræcise og bygger på en gennemsnitsbetragtning.

Maximum for de konditionskrævende idrætsformer ligger et sted omkring 1400 kcal pr. time for en eliteidrætsudøver.

Ved løb er der en let beregningsformel km * din vægt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share