Træning hver dag?


Naja
 Share

Recommended Posts

bare lige et spørgsmål ellerto til alle jer halv-proffer...:

jeg har lige løbet min første tur i næsten et år. grunden til at jeg stoppede mit løberi sidste forår, var at jeg fik ondt i mine ankler.

siden er jeg begyndt i et træningscenter og træner fire-fem gange om ugen - styrke/opstramning og step.

på 'Iform'-hjemmesiden har jeg lige læst, at løbetræning hver dag ikke er sundt - heller ikke for motivationen - men må jeg løbe en dag og så stepmaskine-træne den næste, eller kan det være skadeligt for mine sener osv. er vist engang i min tidlige ungdom blevet erklæret 'hypermobil' - men jeg kan virkelig godt lide at løbe, så hvis jeg på NOGEN måde kan løbe og beskytte led osv samtidig ville det være perfekt...

HJÆLP!

for øvrigt...jeg løb 4 km på 26 minutter - er det ok for en ikke-løbetrænet?

håber I kan hjælpe mig...fedt med forum for motionsentusiaster!

Link to comment
Share on other sites

Der skulle ikke være noget i vejen med at løbe; sørg for at have en lang tilvænningsperiode (brug evt. begynderprogrammet fra dourun.com eller lign.) og så nogle ordentlige løbesko. Der findes fx løbesko med særlig stabilt svangstykke, og seriøse butikker kan tilbyde en løbestilsanalyse.

Med et begynderløbeprogram går der ganske vist et par måneder inden du når op at løbe 4 km igen, men så er sandsynligheden for, at du slipper for overbelastningsskader i starten også langt større.

Der er ikke noget i vejen med at løbe hver dag - hvis man er i form til det. Ligesom med tung styrketræning kræver det dog en lang tilvænningsperiode (flere måneder, måske halve år). Indtil da kan du bruge stepperen :)

Link to comment
Share on other sites

Armoured female

Der er ikke noget i vejen med at løbe hver dag - hvis man er i form til det. Ligesom med tung styrketræning kræver det dog en lang tilvænningsperiode (flere måneder, måske halve år). Indtil da kan du bruge stepperen 

Løb hver dag giver ikke tilstrækkelig restitutionstid og bør ikke anvendes af utrænede. Selv for trænede motionister er det både konditionsmæssigt og af hensyn til skader en dårlig ide med løbetræning alle ugens dage uden restitutionsdage.

Andre træningsformer der ikke belaster samme led som løbetræning kan derimod godt indpasses på løbefri dage. Brug af stepmaskine vedrører i høj grad belastning af de samme led og muskler.

Hvis du lige er påbegyndt træningen er det program med skift imellem 4 km løb og stepmaskine et dårligt udgangspunkt, specielt hvis du har ankelproblemer.

Jeg vil derfor foreslå dig at du starter med 2-3 x løb ä 2-3 km pr. uge suppleret med styrketræning specielt for benene 1-2 gange pr. uge (bl.a. med fokus på fodled og ankler), samt en eller anden form for konditionstræning 1-2 gange pr. uge (gruppetræning uden high impact eller ankelbelastning).

Din træningsbaggrund for 1 år siden er desværre ikke til megen hjælp nu, så du bliver nødt til at gå langsomt frem i starten. Det er trods alt bedre senere at kunne øge træningen end ufrivillige pauser p.g.a. skader.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke starte med at løbe hver dag. Der skal gå 6 måneder fra da du startede og ikke har løbet før da sener skal vænnes til. Du kan jo starte med 3 gange i ugen. Og så kan du gå op til hver anden dag og til sidst 6 dage i ugen med 1 restitutions dag.

Link to comment
Share on other sites

D' herrer ovenstående, citerer lige mig selv igen:

Der er ikke noget i vejen med at løbe hver dag - hvis man er i form til det.
- hvor jeg så efterfølgende nævner noget om månedslange-halvårlige optræningsperioder...

Jeg ville faktisk gå mere forsigtigt frem i starten end Jan D.'s forslag, på grund af anklernes skadespotentiale. Begynderprogram 1 fra dourun.com er meget (næsten latterligt) mildt i starten, men til gengæld næsten idiotsikkert mht. skader :)

Iøvrigt ville jeg som løbeunderlag i starten vælge en faststampet, jævn grussti, for ikke at risikere for mange småvrid i anklerne som man risikerer i fx blød skovbund.

Link til Begynderprogram 1. Tallene er minutters sammenhængende løb/pause.

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Helt enig jeg vil dog også klemme lidt styrketræning af ben ind.

Startede i juli med 1 gang spinning om ugen

Og har været oppe på 5 gange, men selv efter 7 måneder blev det for hårdt for mig så måtte drosle ned.

God træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

D' herrer ovenstående, citerer lige mig selv igen:

Der er ikke noget i vejen med at løbe hver dag - hvis man er i form til det.

- hvor jeg så efterfølgende nævner noget om månedslange-halvårlige optræningsperioder...

Løb alle dage:

Jeg havde skam læse dit forbehold. Grunden til mit svar og fremhævning af din tekst er netop længden af den tidsperiode du anvender i dit forbehold (måneder eller halvår). Vi taler om flere års træning før løbetræning alle ugens dage overhovedet kan være relevant. Og her vel at mærke med flere restitutionsløbedage (såkaldt jogging) og med indbygget variation i træningen (jf. blot dourun, hvor løbeprogrammer alle ugedage niveaumæssigt er ved træningsmængder på ca. 80 km pr. uge).

Begynderråd:

For alle begyndere handler det om max. 3 gange pr. uge. Det er altid svært at finde et fornuftigt startniveau. For nogle er 1 km rigeligt. For andre 2 km relativt enkelt. Og indrømmet for at være på den sikre side er 2 km pr. gang måske nok her det bedste startniveau. Det handler dog også i høj grad om hvordan man løber. Mange har en tilbøjelighed til at løbe i 1 stræk så hurtigt som muligt, hvilket klart er mere belastende end en løbetur i meget let tempo med indlagte gå-pauser.

Den grundlæggende tilvænning af sener og led tager typisk 1-2 måneder, hvorefter træningsmængden langsomt kan øges. Mange føler at de godt kan løbe længere, men skader komme sjældent ved første løbetur, men derimod ofte efter 1-3 ugers træning med for høj belastning. I startfasen kan der evt. komme smerter i fodleddet. Det er her vigtigt at give kroppen tid til at vænne sig til belastningen. Vær derfor ikke slave af et bestemt program. Opstår der smerter - hold pause, tag evt. en cykeltur og prøv igen 2-3 dage efter.

Styrketræning:

Styrketræning af fodled, ankler og ben i det hele taget er en god måde at forebygge skader og styrke muskulaturen omkring de forskellige led. Det er dog vigtigt også her at gå meget gradvist frem.

Anden konditionsidræt:

Som det fremgår af ovenstående er løb en motionsform der kræver en meget gradvis øgning. Ønsker man hurtigere at øge træningsmængden kan man supplere med anden konditionsidræt, som ikke belaster de samme sener og led (dvs. her primært fodled og ankler).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share