motionscykling


huh
 Share

Recommended Posts

Jeg har cyklet en del i de sidste par år – i 2003

blev det til ca. 9000 km.

Jeg kan cykle ca. 30 km på en time på en rute

med enkelte bakker, hvis der ikke er for meget vind,

men vil gerne have mere fart på cyklen og har spekuleret

over, om vægttab vil være en mulighed.

Hvor meget hurtigere kan jeg forvente

at kunne køre – med samme træningstilstand –

hvis jeg taber mig 10 kg. ?

Jeg er 48 år vejer 88 kg og måler 180 cm.

Håber nogen har erfaring eller viden om spørgsmålet.

Mange hilsener Hans Ulrich Hansen

Link to comment
Share on other sites

På en flad rute gør vægten ikke nogen meget stor forskel, sammenlignet med vægtens betydning for en løber. Det skyldes, at du ikke på samme måde skal overvinde tyngdekraften skridt for skridt. Hjulet er en genial opfindelse! Hvis du har et stort frontareal, kan det medføre, at vindmodstanden bliver højere - men frontarelaet påvirkes ikke særlig meget af et vægttab.

Helt anderledes stiller sagen sig, hvis det går op! Derfor er de fleste gode bjergryttere små eller i hvert fald lette. En tommelfingerregel (hentet fra "Tour") siger, at hvert kilo ekstra koster 3 sekunder pr. km på stejle bakker/bjerge. Jeg har selv et par gange kørt Mont Ventoux. Fra Bedoin til toppen er der 22 km. Det vil altså sige, at jeg ved at tabe 5 kg skulle kunne køre 330 sekunder hurtigere, alt andet lige.

Det er i øvrigt tankevækkende, at forskellen på Bjarne Riis (stærk hjælperytter) og Bjarne Riis (Tour de France - vinder) var ca. 5 kg..............

Link to comment
Share on other sites

Interessant spørgsmål og godt svar!

Da spørgsmålet er højaktuelt for mig kan jeg dog ikke lade være med at uddybe.

BJERGE.

Ved en hurtig udregning svarer dette vel til ca. 1,5 % for en tour-rytter. Med al ære og respekt for CoqRouge tror jeg næppe han kan holde tempoet for en tourrytter op ad Mont Ventoux (bare det at komme op ville være en rigelig udfordring for mig). 1,5 % af ens gennemsnitshastighed er nok derfor et bedre udtryk. Kender selv en tommelfingerregel der siger 1 % på stejle stigninger, men kan ikke lige huske referencen (umiddelbart synes jeg 1,5 % lyder højt, da dette svarer nogenlunde til 1 kg/vægten af en tour-rytter – rulle- og vindmodstand må vel fortsat have en vis betydning).

DANSK LANDEVEJ.

Jf. CoqRouge bemærkninger er den vigtigste faktor her vindmodstanden (jo højere fart jo mere vindmodstand). Vægten her altså her umiddelbart mere marginal betydning. Kører man alene vil man dog miste noget på stejle bakker. Korte bakker er oftest et mindre problem, da man allerede ved høj fart er halvvejs oppe inden der skal trædes til.

Kører man i gruppe eller til cykelløb kan vægtfaktoren dog være en meget kritisk faktor. Da vindmodstanden er den mest kritiske faktor kan en lidt mindre stærk rytter som bekendt godt hænge på et felt/gruppe ved at lægge på hjul (vindmodstanden reduceres væsentligt). Det er derfor tit afgørende at hænge på op over bakkerne, da der netop her tit rykkes igennem i feltet/gruppen. Hænger man ikke på over bakken er vindmodstanden efter toppen nu på max. (mens fronten af feltet ved skift af føringer ”deles” om ”kampen mod vinden”). Det kan derfor være umuligt eller meget hårdt arbejde at køre feltet/gruppen op igen. Man betaler på en måde dobbelt for overvægt i cykelløb/gruppetræning etc.

Jeg er selv overvægtig og kender problemstillingen (desværre alt for godt :( ) fra træning af drenge, da de grundet deres væsentligt lavere vægt ”flyver” over bakkerne, mens jeg må kæmper mig over de stejleste bakker og kører hullet op efterfølgende (hvilket jeg dog næsten altid var i stand til sidste år :) ).

ANDRE MÅDER AT ØGE FARTEN (ud over cykeltræning).

Frontarealet er meget afhængig af kørestillingen. Ved oprejst kørsel øges frontarealet og omvendt ved mere foroverbøjet kørsel. Det er derfor en god investering at søge at forbedre kørestillingen optimalt. En anden mulighed er ”trådteknik”. Ved at køre med et ”rundt tråd” frem for en traditionel ”stampeteknik” sikres en mere konstant og optimal kraftoverføring. Endelig er det en god ide med styrketræning eller bakkeintervaller for at forbedre kraftudviklingen på bakkerne.

Link to comment
Share on other sites

Sidst jeg kørte turen op ad Mont Ventoux var 1 uge inden Virenque vandt i 2002. Nej, jeg kan ikke holde hans hastighed :lol: Jeg har dog med udgangspunkt i ovennævnte tommelfingerregel beregnet, at jeg ville kunne køre lige op med ham, hvis jeg reducerede min vægt til 32 kg!

Min kilde var som nævnt det tyske magasin "Tour". En tommelfingerregel skal man jo kun tage for det, som den er - noget, der giver en idé om en størrelsesorden. Jeg vil derfor ikke kaste mig ind i en diskussion om 1 % versus 1,5 % og en absolut forskel versus en relativ. Imidlertid argumenterede "Tour" for, at man godt kunne opnå en gevinst, der var større end den relative vægtreduktion, idet man ved en lavere vægt 1: Kunne begrænse anvendelsen af de mindre udholdende mulskefibertyper og 2: Fik større frihedsgrader med hensyn til valg af gear.

Jeg er i øvrigt fuldstændig enig i betragtningerne om vindmodstand, danske bakker og gruppekørsel. Jeg er selv konstant i den situation, at den gruppe, der passer mig ved kørsel i fladt terræn, hvor jeg vel at mærke har overskud til at tage mine føringer, næsten uden undtagelse hakker mig af på de (efter danske forhold) lange bakker. Sjovt nok er jeg blandt de bedste, hvis gruppen møder en kort, stejl "væg".

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Hej Hans Ulrich Hansen

Hvis du taber dig 10 kg. UDEN at miste noget af den muskelmasse du bruger til at drive cyklen vil du nok kunne mærke forbedring - for 10 kg. er meget, MEN - du vil nok få forholdsvis lidt ud af vægttabet i forhold til indsatsen det vil kræve at tabe dem - desværre.

Vejen frem er at forbedre formen. - Og se lidt på dig selv - er du en rimelig robust bygget type er det dumt at satse på at blive lille og tynd, brug din styrke som din fordel.

Selvfølgelig - hvis der sidder 10 kg. "for meget" på maven ville jeg satse på vægttabet, bl.a. fordi det kan forhindre dig i at sidde rigtigt på cyklen.

Men din vægt og højde lyder det da helt fornuftigt.

Man kan altså sagtens være en stor rytter og VIRKELIG træde ud af lige vej - de rigtige enkeltstartsspecialister er ofte store ryttere som VIRKELIG kan træde et stort gear.

Link to comment
Share on other sites

Fast legs

Selvfølgelig - hvis der sidder 10 kg. "for meget" på maven ville jeg satse på vægttabet, bl.a. fordi det kan forhindre dig i at sidde rigtigt på cyklen.

Jeg må indrømme at i mit svar er det underforstået at de kg., der tabes er dødvægt (fedtvæv og ikke muskelvægt). Men er der tale om flere kg og fedtvæv kan det have meget stor/afgørende betydning i cykelløb (jf. ovenfor).

Nu vil jeg nødig vurdere i hvilket omfang huh er overvægtig, det afhænger selvsølgelig af kropbygningen, men umiddelbart kan en BMI på 27,2 vel ikke siges at være normal (24,1 ved tab af 10 kg.). Jeg kender ingen professionelle cykelryttere - enkeltstart eller ej, der ligger over 25 (måske Ulrich efter en julemiddag). Mit eget langsigtede mål er klart at nedbringe vægten fra de nuværende ca. 26 i BMI til 23-24 (8-9 kg).

Er effekten 10-15 pct. på stejle bakker er det klart noget jeg mener der er værd at gå efter.

Det er dog klart vægttab kun er en måde at øge hastigheden. Træning og træning skal der til.

Link to comment
Share on other sites

>>CoqRouge

1: Kunne begrænse anvendelsen af de mindre udholdende mulskefibertyper og

2: Fik større frihedsgrader med hensyn til valg af gear.

Meget interessant. Den med udholdenhed vil jeg godt købe, da tiden for opkørslen på stejle stigninger vil være længere ved forøget vægt. Længere tid vil alt andet lige reducere farten yderligere.

Mulighederne for gearvalg må afhænge af gearingen for os mere dødelige (her vil jeg nok mest være bekymret for om der overhovedet findes et tilstrækkelig lavt gear :( ).

Jeg vil også tro tourrytterne til en vis grad betaler en bod for at forsøge at hænge med feltet/føregruppen mv. op ad de stejle stigninger.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan D, Fast legs og Coqrouge

Tusind tak for jeres gode svar. Det har været mægtigt spændende for

mig at læse.

Jeg troede et vægttab ville give større gevinst m.h.t. fart – også på lige vej.

Men jeg vil alligevel prøve at tabe mig. Derudover vil jeg ændre kørestilling, jeg

sidder tit for oprejst på cyklen. Jeg havde ikke tænkt over, at det betød så meget,

men det er jo selvfølgelig klart, at det gør.

Jeg træner mest i pulsområdet 60-70 % af max. puls. Det vil jo nok også hjælpe

at træne med en større intensitet.

Mange hilsener

Hans Ulrich Hansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner mest i pulsområdet 60-70 % af max. puls. Det vil jo nok også hjælpe at træne med en større intensitet.

Ja, det kan du bande på :)

Jeg kører i en væddeløberklub og kan gang på gang se hvor stor fremgang nye medlemmer, som ikke tidligere har trænet struktureret og højintenst, oplever på ganske få måneder. Når det bliver lidt varmere, så kan du jo selv forsøge dig med intervaltræning et par gange eller 3 om ugen. Kør f.eks. 2-3 intervaller a 5 minutter med 1 eller 2 minutter imellem. Når det går hen og bliver for lille en udfordring, så kan du forlænge intervallerne eller antallet af intervaller. Det skal nok virke og lur mig, om ikke også det kaster et mindre eller større vægttab af sig. Effekten af højintens træning på forbrændingen er rigtig god og godt beskrevet her på MOL.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share