Spinning 5 gange om ugen


mettekp
 Share

Recommended Posts

Hejsa

:o

Jeg er en pige paa 75 kg og 168 hoj.. Jeg er begyndt at dyrke meget spinning her den sidste maaneds tid, og er helt vild med det.. jeg kan naesten ikke vente til den naeste klasse.. Men her til aften gaar det galt.. Jeg sidder ned op ad en vaeg og ser fjernsyn, men bemaerker at jeg ikke kan sidde med bojet knae laengere tid ad gangen ( jeg har meget svaert ved at beskrive folelsen, da det ikke gore ONDT men foles ubehageligt og gor at man gerne vil aendre stilling saa som straeke benene ud) Men naar saa jeg har sidder 10 min med straekte ben kommer folelsen igen..

Det hjaelper lidt hvis jeg straeker benet ud og spaender laaret samt knaeet et par sekunder..

Jeg vil meget gerne vide om der er nogen der har provet ligende eller ved hvad aarsagen kan vaere??

Mht. indstilling af cyklen saa faar jeg hjaelp hver gang, og foler BEHAG ved at cykle...

DEsvaere har jeg svaert ved at forklare folelsen, men vil gerne prove at uddybe mig hvis det er nodvndigt.. :blink:

Tak

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hejsa Mettekp

Jeg har også kørt spinning 5 gange om ugen, men på et tidspunkt til en spinning time skulle vi køre med ekstrem hård belastning, gik fint nok.

Men vågnede om natten med ekstrem smerter i mit knæ, mit problem er 2 ting.

1 at min krop ikke kan nå at restituere knæ da jeg spinner så meget og kun har gjort siden juni, man skal langsom trappe op over lang tid.

2 at jeg kørte med en ensidig belastning da jeg på det tidspunkt havde droppet min styrketræning af ben (dum ide)

Så husk at styrketræne dine ben eller skift mellen andre cardio maskiner, så du belaster dine ben på andre øvelser end spinning.

Jeg har virkelig haft problemer med mit knæ, men efter jeg har skåret ned på spinning og kombineret det med en del andre cardio maskiner, er det blevet bedre.

Selv om det bedste nok var en måneds pause.

Så tag det lidt med ro og tjek om dine ben stilling er rigtigt at knæene peger ligeud og ikke til siden.

Spis noget glycosamin til dine led og lidt fiskeolie, det vil hæmme inflamtionen.

Brug evt. støttebind, men bliver der problemer søg læge er ALTID en god ide, er jo det vi har dem for. Ellers få vejledning i dit center.

Men fint du får hjælp hver gang, prøv at fortæl dem om problemet.

For mig var det et stort nederlag at skulle gå fra 5 til 2 spinning timer om ugen, da jeg også syntes spinning er nummer 1 :w00t:

held og lykke med det hele

Benjamin

Selvfølgelig skal jeg ikke kunne sige om det er en overbelastning du har fået, men var også sådan mit startede, kan jo være det slet ikke er noget, men vær lidt opmærksom på det, jeg var for dum og tænkte at det skulle bare trænes væk :blink:

Edited by Benjamin64
Link to comment
Share on other sites

Hej Mette

Der er bestemt ike noget i vejen for at træne spinning 5 gange om ugen. Du skal blot være opmærksom på, at du får tilstrækkelig tid til at restituere efter de hårde sæt. Det kan vel tit være et problem med de intense spinningtimer.

Os der træner på landevejen kører normalt ca. 5 gange om ugen, men kun 2-3 gange intervaller, resten er afslappet rulleri eller langdistancetræning.

Det kan også være du går for hurtigt frem, hvis du kun har trænet en måned. Du skal også passe på med at køre de hårde belastninger med meget lav kadence, så må du i stedet holde den gående på en hurtigere kadence mens de andre "tonser".

Hvad angår din fornemmelse i benet; er det så helt afgrænset til knæet, eller er det mere de omkringliggende muskler mm., siden du skriver at det hjælper at stramme musklerne i benet?

Link to comment
Share on other sites

Mette << Skru ned for aktiviterne NU og lad knæet komme til sig selv. Jeg har oplevet præcis det samme, og sidder nu med en kronisk eller semikronisk knæskade, der gør, jeg ikke kan løbe eller springe eller foretage bestemte belastninger af benene.

Der kan være så meget, der går galt i din spinning. Jeg vil spørge: hvordan er din kadence? Forsøg at ligge omkring de 100 omdrejninger i minuttet. Hvis du går lavere, så er det nogle store tryk, dine ben skal foretage.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en pige paa 75 kg og 168 hoj.. Jeg er begyndt at dyrke meget spinning her den sidste maaneds tid, og er helt vild med det.

Skal det forstås således at din spinningtræning først er begyndt for 1 måned siden???

Som begynder bør det være max. 3 timer pr. uge pga. intensiteten i spinning og behovet for hviledage imellem.

Skade? Kunne være overbelastning af muskulaturen omkring knæet, da det ikke rigtigt gør ondt typisk. Tag et par hviledage og start langsomt igen de første gange til spinning.

Ved spinning er de største risikomomenter:

- høje belastninger (der er en tendens til høje belastninger med få omdrejninger)

- for megen stående spinning med belastning (belaster knæene mere end siddende cykling - gå gradvist frem)

- overstrækning af knæleddet (ved stående cykling når foden er nede). Knæleddet skal altid være let bøjet. Har du bare 1 gang overstrukket knæleddet med høj belastning kan det være nok til en skade.

- spinning flere dage i træk (for begyndere)

- Forkert indstilling af cyklen, fodstilling mv.

Fordelen ved spinning er man nærmest piskes frem - omvendt kan dette også være det største risikomoment for skader. Hav derfor altid føling med din krops eventuelle smertesignaler under spinningen (kør også med hovedet ikke kun benene).

I forbindelse med skader eller overbelastninger kan der evt. være inflammation/betændelse (føles som om området er irriteret evt. uden det gør egentligt ondt).

Forsvinder din fornemmelse ikke ved pause inden for 1 uge vil jeg anbefale dig at få en vurdering for lægen (og evt antiinflammatorisk medicin, hvis dette er relevant)

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

hejsa allesammen

Tusind tak for alle jeres gode svar, det saetter jeg virkelig pris paa.. Nu er spm. bare hvad der er vejen frem for mig.. Jeg vil jo gerne tabe mig og har endelig langt om laenge fundet en sport jeg ELSKER, nemlig spinning.Og naar man virkelig nyder hvad man laver er det jo ogsaa meget nemmere at fortsaette..ik??

Men jeg vil prove at faa det ned til 4 dage.. Selvom det bliver haardt at give slip paa det :cry: .....Men har heller ikke lyst til at odelaegge mine knae..

Der var en der spurgte om det kun var knaemusklen, og nej det er det ikke, men primaert knae og de omkringliggende muskler op i laaret..

Jeg overvejer at starte paa basketball naar sesonnen starter, og saa er sporgsmaalet er det for belastende for mne knae?? eller vil det bare vaere godt... Fortsaetter med spinning, dog maaske kun 3 gange om ugen..

Tak igen allesammen..

Jeg har kun dyrket spinning 1 maaned.. Har provet det 1 gang for for 2 aar siden men det sagde mig ikke noget den gang.. Jeg ved godt at det er en haard start... Men ja jeg foler virkelig at jeg lever livet naar jeg sidder i en spinning klasse..

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for alle jeres gode svar, det saetter jeg virkelig pris paa.. Nu er spm. bare hvad der er vejen frem for mig.. Jeg vil jo gerne tabe mig og har endelig langt om laenge fundet en sport jeg ELSKER, nemlig spinning.Og naar man virkelig nyder hvad man laver er det jo ogsaa meget nemmere at fortsaette..ik?? Men jeg vil prove at faa det ned til 4 dage.. Selvom det bliver haardt at give slip paa det  .....
Ja, det er jo meget godt, men så kan det være det kun varer 2 måneder! (men det er jo dit eget valg!). Ved 4 dage pr. uge mangler du en hviledag. Den 2. spinningdag i træk er den mest kritiske. Hvorfor ikke droppe også den 4. dag. Lav evt. noget andet cardio denne dag, der ikke er belastende for de samme led.
Der var en der spurgte om det kun var knaemusklen, og nej det er det ikke, men primaert knae og de omkringliggende muskler op i laaret..

Hvilket tyder på en overbelastning af knæstrækkeren. Smerter/irritation/ømhed omkring knæene kan meget vel skyldes overbelastning af muskulaturen. Tag det stille og roligt de næste gang det kan evt. være en banal mindre overbelastning (se tidligere liste over risikomomenter - undgår du disse vil skadesrisikoen være betydelig mindre).

Jeg overvejer at starte paa basketball naar sesonnen starter, og saa er sporgsmaalet er det for belastende for mne knae?? eller vil det bare vaere godt... Fortsaetter med spinning, dog maaske kun 3 gange om ugen..

Du er meget ambitiøs og det kan let risikere at koste (rusisk roulette). Måske går det godt - måske står du uden idræt om et par måneder.

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. krampe er kommer typisk når man går i gang med at træne efter en længere pause. Prøv at spise noget salt(fx. kims havsalt chips eller spejepølse) samt noget sukker og vand.

Og ellers som de andre siger gå lidt langsommere frem selvom det kan være svært.

Ps så kan det gå grueligt galt fik engang krampe lige efter en juleferie stortset uden træning hvor jeg så var ude og spille turnering. Fik så krampe i begge lår samtidigt og faldt som et bræt ind i en mur :(

Men held og lykke med træningen.

Link to comment
Share on other sites

hmm....

Hvad skal jeg sige :cry: ............ Jeg er meget maerkeligt bygget op........ Enten saa traener jeg ikke eller ogsaa traener jeg for meget..Jeg bliver bare saa bidt af det, og har det bare skide godt bagefter.. I dag traenede jeg 4 timer.. 1 times styrketraening, 1 times spinning, 1 times udstraek mm, og 1 times gaatur paa lobebaand..Ja jeg har det kanon.. Men jeg skal nok hore efter, og prove at ligge et godt program :blink: ..

Hvis nogen har foreslag er i meget velkommen.. Spinning og 2 gangs basketball skal indgaa..

Har lige et spm. mere..

Jeg tog benpres idag og fik den op paa 100 kg m. 2*12gange..Er det ok??Eller hvad burde den vaere paa :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hvad skal jeg sige  ............ Jeg er meget maerkeligt bygget op........ Enten saa traener jeg ikke eller ogsaa traener jeg for meget..Jeg bliver bare saa bidt af det, og har det bare skide godt bagefter

Bare rolig MetteKP du er ikke mærkelig bygget op, du er bare blevet afhængig af gennemtræne din krop og så bagefter bare nyde det endorfin rush man får :bigsmile:

Det er helt normalt og er der virkelig mange som holder af, mig inkl.

Problemet er bare at man ikke får lyttet til sin krop, hvis man begynder at føle smerte.

For er helt klart en tilvænningsperiode som kroppen skal vende sig til, jeg skal selv ha holdt en pause med mit knæ, men kan simpelthen ikke, og prøver alle mulige andre cardio maskiner for at se hvilke som ikke belaster knæet så meget. Min spinning er skåret kraftigt ned.

Så det er helt naturligt og rigtig dejligt.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Edited by Benjamin64
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej Mette

Knæproblemer er en alvorlig sag. Jeg har set mange der har fået skader og er blevet nødt til at stoppe helt med at træne. :cry:

Umiddelbart lyder det til, at der er tale om en begyndende overbelastning, i så fald gælder følgende:

Det må ikke gøre ondt/føle ubehag i selve knæet (gerne i musklerne) hverken under eller efter træning. :thumb_down:

Hvis det gør det, skal du holde pause, til smerterne/ubehagen er væk (14-30 dage).

Når du er smertefri skal du som grundregel træne på følgende måde:

Langsomt øge din trænings mængde (antal af træningsdage og intensiteten)

Aldrig træne hårdt to dage i træk (med samme muskelgruppe)

Helst kun træne hårdt hver 3. dag (med samme muskelgruppe)

Variere din træning styrke, udholdenhed, højpuls, middelpuls, lavpuls, forskellige muskelgrupper osv.

Problemet med os der kan lide at træne er - for det meste - at vi træner for meget og/eller forkert. :unsure:

Cykeltimer i motionscentre er ikke designet til at man skal cykle 5 af dem om ugen, hvis du laver hård spurt træning 5 dage om ugen, ja så bliver du helt sikkert skadet.

Det betyder, at hvis du træner 4-5 dage om ugen, skal du selv tage ansvar for din træning, og selv planlægge hvilke dage du cykler hårdt og hvilke du slapper lidt mere af. <_<

Forslag til cykel program:

1. dag Hård cykel træning 1 time Puls 80%+

2. dag

3. dag Let cykel træning 1-2 timer Puls 65%-75%

4. dag

5. dag Hård cykel træning 1 time Puls 80%+

6. dag Let cykel træning 1 time Puls 65%-75%

7. dag

1. dag osv.

Jeg ved godt at det er svært at lade være med at træne hårdt, for det er det sjoveste, men vi er altså nødt til at passe på vores krop.

Hjælper dette ikke, bør du søge læge eller fysioterapeut med speciale i knæproblemer

Hvis du har spørgsmål så endelig skriv

Med venlig hilsen

Karmaboy ;)

Link to comment
Share on other sites

>>Karmaboy

Alle udmærkede råd.

Dog mener jeg fortsat 3 dage må være max. i opstartsfasen, så der ikke bliver dobbeltdage.

Jeg vil også mene de angivne pulszoner er klart for høje til nybegyndere, idet disse indebærer dels en højere muskelbelastning ift. skadesrisikoen og dels meget høj puls ift. kredsløbsbelastningen.

I startfasen er det vigtigst en relativ let belastning, således at kroppen og leddene tilvænnes træningsformen og der er overskud til fokusering på korrekt kørestilling og udførelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Fuldstændig enig. Beklager hvis jeg har formuleret mig utydeligt. Træningsforslaget skulle bruges efter genoptræningen.

Mht. genoptræningen skal man, som jeg skrev : "Langsomt øge din trænings mængde (antal af træningsdage og intensiteten)"

Det er svært at sige hvor meget og hvor hurtigt man skal går frem. Nogle kan kun holde til en enkelt dag om ugen, andre til tre dage. Jeg foreslår 2 gange om ugen - med lav intensitet.

Det vigtigste er at huske er, at lytte til sin krop, samt at muskelstyrken øges langt hurtigere end ledstyrken. Dvs. at man skal træne med hovedet og ikke med hjertet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Slettet bruger

Og husk Mette at styrketræne dine ben så du belaster dem på andre måder også.

Og har i en swissball i centret, så tag bolden og stil den op af ribberne, stil dig forsigtigt op på den mens du holder i ribberne.

Gå så langsomt i knæ og op igen, det træner dit knæ rigtig godt.

Bruger selv den øvelse og har haft meget glæde af den.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share