kcal beregning


Freja
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ny her i dette forum, så jeg håber at nogen af jer "gamle" kan hjælpe mig lidt.

Jeg skal have tabt mig 5 kilo inden den 16/5. Det er ikke fordi jeg skal noget specielt. Jeg syntes bare det virker motiverende at have en tid på.

Jeg har desværre slet ingen forstand på hvor mange kcal man skal indtage osv. Men er der en der gider at udregne hvor meget jeg skal være i underskud for at nå mit mål?

Håber der er nogen der gider at hjælpe mig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo an på hvor aktiv du er og hvad slags arbejde du laver. Men er du på dit ligevægtsindtag nu og vil tabe 5 kg på 2 måneder skal du indtage ca. 2450 kJ mindre pr dag.

30 kJ pr. g fedt * 5000 g fedt / 61 dage = 2450 kJ pr. dag.

Link to comment
Share on other sites

Tak. Og hvor meget er der omregnet i kcal?

Jeg har tænkt mig at løbe og gå til spinning. 2 gange spinning og 3 gange løb på 5 km om ugen. Men jeg ved ikke hvor meget der forbændes der, det kommer jo vel også an på intensitet. Er der ikke et sted hvor man kan beregne hvor meget man cirka forbrænder ved forskellig motion?

Link to comment
Share on other sites

Hej Freja!!!

På www.Iform.dk kan du gå ind og få dit ligevægtsindtag regnet ud ved blandt andet at indtaste vægt, højde, hvilken form for arbejde du har og hvormeget motion du dyrker. Når du har gjort det, kan du jo selv vurdere, hvormange kcal. du vil indtage. Du kan på samme side se hvormange kcal. du forbrænder ved forskellige aktiviteter, fx. løb og havearbejde. Jeg tror generalt, at du vil finde siden nyttig. Jeg har personligt haft meget glæde af den. Held og lykke med slankekuren og motionen.

-Mette

Link to comment
Share on other sites

Tak. Og hvor meget er der omregnet i kcal?

Jeg har tænkt mig at løbe og gå til spinning. 2 gange spinning og 3 gange løb på 5 km om ugen. Men jeg ved ikke hvor meget der forbændes der, det kommer jo vel også an på intensitet. Er der ikke et sted hvor man kan beregne hvor meget man cirka forbrænder ved forskellig motion?

for at lave kj til kcal skal du dividere tallet med 4,2 - dvs 2450kj = ca 580kcal

En generel tommelfingerregel for løb siger 1kcal pr km pr kg kropsvægt. I dit tilfælde ville det give 5x65 = 325kcal for 5km løb. Spinning er lidt sværere at vurdere, fordi intensiteten kan variere så meget. Måske er det et sted mellem 500 og 800 kcal for en time, men jeg er ikke sikker. Spinningfolket kan nok svare bedre. ;)

Her er en side er kan give et bud på hvor meget energi du bruger på diverse motionsformer. KUN VEJLEDENDE :)

Hej Freja!!!

På www.Iform.dk kan du gå ind og få dit ligevægtsindtag regnet ud ved blandt andet at indtaste vægt, højde, hvilken form for arbejde du har og hvormeget motion du dyrker. Når du har gjort det, kan du jo selv vurdere, hvormange kcal. du vil indtage. Du kan på samme side se hvormange kcal. du forbrænder ved forskellige aktiviteter, fx. løb og havearbejde. Jeg tror generalt, at du vil finde siden nyttig. Jeg har personligt haft meget glæde af den. Held og lykke med slankekuren og motionen.

-Mette

Formler til den slags er desværre hamrende upræcise, uanset hvor mange parametre man har med. Men du kan naturligvis tage udgangspunkt i det tal og se om 580kcal mindre end det giver en passende hastighed på vægttabet. Gør det ikke det og du er sikker på du tæller maden rigtigt sammen, så må du justere lidt. I og med at din vægt falder vil dit stofskifte også falde lidt, men i og med du trods alt kun skal tabe 5kg og det forhåbentlig primært er fedt, er dette næppe noget du behøver at bekymre dig om.

Link to comment
Share on other sites

Hej Freja

Lige for at understrege MaxPowers bemærkning:

KUN VEJLEDENDE

Forbræningstabeller

Beregningerne af forbrændingen af kalorier afhænger nemlig ikke af antallet af minutter man dyrker en given idræt, men primært af træningsmængden. Træningsmængden af hænger ud over tiden af intensiteten. ½ times løb der selvfølgelig ikke samme forbrænding uanset om man løber 4 eller 6 km. For løb er det derfor mere præcist med de 1kcal pr. kg. vægt.

Forbrændingen ved 1 times spinning er også afhængig af intensiteten, så her er kalorieforbruget endnu vanskeligere at opgøre. Hvor en licens-cykelrytter kan nå op på ca. 1.400 kcal pr. time vil en begyndertime i spinning naturligvis ligge væsentligt lavere - formentlig under det halve.

De sammenligninger af forbrændingen ved de forskellige idrætsformer du kan se i tabelberegningerne skal du også tage med et gran salt. Effekten på kalorieforbruget afhænger primært af intensiteten i og mængden af din træning.

Træningsmængde

Det lyder fint med 2 spinningtimer i starten. Hvad angår løb er 3x5 km en klar invitation til skader (man bør gå væsentligt langsommere frem). Normal bør man starte med 2-3 km 2 gange om ugen med mindre man har dyrket idræt med indbygget løb på det seneste.

Med 2 gange spinning + 5 km løb pr. uge i starten når du formentlig i startugerne op på ca. 1.200-1.500 kcal pr. uge svarende til 150 - 200 g fedtvæv pr- uge, så du er også nødt til at gøre noget ved kosten.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan.

Jeg kan godt forestille mig at de der tabeller ikke kan bruges til det store. Men de må da give en idé om hvor meget man nogenlunde kan forbrænde. Jeg regner ikke med dem.

2-3 km løb, det var ikke langt. Men jeg vælger alligevel at lytte til dig...jeg vil ikke risikere skader. Men hvad med om jeg så tog 3 gange 2-3 km? og så bookede en spinning time mere på? Hvor mange uger vil du/i tro der skal gå før jeg kan komme op på de 3 gange 5. Havde ellers fundet den perfekte rute, men den kan jeg så bruge som en god gåtur istedet. :)

Kost, den er jeg med på. den skal ændres, men jeg er sikker på jeg kommer til det automatisk når jeg dyrker mere motion. Har nemlig tendens til at spise usundt når jeg ikke dyrker motion og sundt når jeg gør. Har heller ikke den samme trang til søde sager efter jeg var ud og løbe 5 km i morges som jeg ellers plejer at have. Så det er bare skønt, plus jeg har meget mere energi. SKØNT!

Link to comment
Share on other sites

2-3 km løb, det var ikke langt. Men jeg vælger alligevel at lytte til dig...jeg vil ikke risikere skader. Men hvad med om jeg så tog 3 gange 2-3 km? og så bookede en spinning time mere på? Hvor mange uger vil du/i tro der skal gå før jeg kan komme op på de 3 gange 5. Havde ellers fundet den perfekte rute, men den kan jeg så bruge som en god gåtur istedet. 

LØB:

Min anbefaling svarer nogenlunde til de generelle anbefalinger. Se bl.a. under www.dourun.dk under begynderprogrammer.

Grunden til dette er kort sagt at løb belaster fodled, sener mv. meget. Der kræves derfor en længere tilvæningsperiode og løbelængden bør kun gradvist øges. Se efter andre tråde i konditionsforaer. Her vil dette være forklaret nærmere.

Begrundelsen for 2 gange pr. uge i startfasen er ud fra egen erfaring som løbetræner at dette giver fodled og sener mere tid til restitution/hvile inden næste løb. Går løberiet godt dvs. uden problemer kan du evt. efter et par uger øge til 3 gange pr. uge med samme distance.

Hvornår du kan komme op på 5 km er svært at svare på. Det afhænger af om du kan mærke smerter, ømhed, træthed etc. ved dit løb. For nogen går det smertefrit. Andre må gå meget mere forsigtigt frem. Det er derfor meget vigtigt at lytte til kroppens signaler.

Måske efter 4-6 mdr., hvis alt går godt, men igen dette er meget individuelt.

Selv om du har løbet 5 km i morges kan dine ben ikke nødvendigvis holde til dette, da skader ved overbelastning først kommer gradvist. Nogle kan være heldige at undgå og måske er dine odds lidt bedre end i lotto, men nok ikke så meget.

Spinning:

2 t. spinning kombineret med løb er rigeligt, hvis du ikke indenfor det sidste ½ år har dyrket idræt (hvad du ikke skriver noget om).

Generelt:

Jeg ved godt mange gerne ønsker at tabe sig hurtigt, men vægttab og øgning af træning kræver både tålmodighed og meget tid. Desværre er resultatet ofte at mange går for hurtigt frem og ender med skader.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er den slags formler relativt upræcise, og jeg går heller ikke udfra, at der er nogen, der går efter dem fuldstændigt, men man kan få en nogenlunde ide om det.-og hvis man ikke ønsker, at en slankekur skal være totalt indgribende i ens dagligdag, så er de bedre end ingenting og nemme at anvende, Hvis man tager på, eller taber sig minimalt ved at gå udfra dem, så må man jo justere lidt på det.

Link to comment
Share on other sites

>>Q1983

Generelt ikke uenig bare det ikke anvendes i den tro man kan opstille ligevægts- eller kalorieunderskudsberegninger ud fra det grundlag.

Desuden er pålideligheden af de mange formler meget varierende. Formler baseret på beregninger af forbrændingen som sagt ud fra min. tager slet ikke højde for intensiteten.

For pulsmålere gælder samme upræcished.

Formler for idrætstyper kombineret med forskelle i intensitet vil alt andet lige være væsentligt mere præcise fx. ved løb forskelle i løbehastighed. Kan arbejdet måles i længde som ved løb er det ulige meget lettere nogenlunde at skyde sig ind på via førnævnte standardformel. Omvendt er det fx meget vanskeligt at estimere forbrændingen ved en spinningtime, idet intensiteten ikke kan aflæses.

Link to comment
Share on other sites

Tak for de gode råd.

Jeg vil så slappe af med mit løb. 2 gange ugentligt her i starten. Men jeg vil gerne dyrke motion næsten hver dag. Kan jeg evt. gå de 5 km istedetfor at løbe? så jeg evt. tager to gange 2-3 km løb og 1-2 gåture og så to gange spinning. Jeg går ikke ud fra at gåtur kan skade...? jeg ville ikke bryde mig om at være alt for passiv en helt dag.

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share