Hjælp til opgave


pialouisa
 Share

Recommended Posts

Hvornår gik du i folkeskolen?

Vi bliver netop undervist i bl.a motivation, differentiering mm. netop for at kunne gøre op med myten om "den dårlige lærer".

Hvis vi skal snakke videre, kan jeg da også lige give dig et hint til folkeskolens formålsparagraf, som ordret siger, at man skal give eleverne lyst til at lære...! Det er noget af et arbejde. Som måske er en utopi. Det eneste vi som lærere kan gøre er at forsøge at leve op til lovkravene.

Nu skal det også lige siges, at jeg aldrig nogensinde vil sætte mine ben i folkeskolen - jeg er efterskolelærer og vil altid være det.!

Link to comment
Share on other sites

Hvornår gik du i folkeskolen?

Vi bliver netop undervist i bl.a motivation, differentiering mm. netop for at kunne gøre op med myten om "den dårlige lærer".

Hvis vi skal snakke videre, kan jeg da også lige give dig et hint til folkeskolens formålsparagraf, som ordret siger, at man skal give eleverne lyst til at lære...!

Det gjorde jeg dengang man satens kunne henslæbe en hel idrætstime med at rive sandgraven :blink:

Jeg er da også sikker på, at det er blevet bedre siden da, efterhånden som mange af de gamle dinosaurer går på pension...

Kunne bare ikke la vær ;)

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde jeg dengang man satens kunne henslæbe en hel idrætstime med at rive sandgraven. 

Jeg er da også sikker på, at det er blevet bedre siden da, efterhånden som mange af de gamle dinosaurer går på pension...

Tro om igen!

Ud fra mine egne børn og andre forældres fortællinger er idrætsfaget i folkeskolen fagligt lavstatus, hvor idrætstimerne oftest styres af lærer og vikarer (som typisk tit får idrætstimerne - for det kan jo alle klare!!!), der ikke har en idrætsmæssig uddannelse eller baggrund.

Nogle steder står den derfor på fodbold hver gang eller anden boldspil uden nærmere instruktion. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå dette er det almene billede for der er sikkert mange ildsjæle med idrætsfag, der gør meget ud af undervisningen, men efter mit indtryk er fagligt velfunderede idrætstimer generelt i klart mindretal (velkommen til virkeligheden).

Jeg hører samtidig til dem, der mener at det er dybt uforsvarligt at sætte lærer eller vikarer på idrætstimer uden faglig baggrund bl.a. p.g.a. risikoen for skader, overbelastninger, forkert indøvede teknikker og træningsmetoder etc. Desuden er den såkaldte "fedmeepedimi" jo netop et stigende problem for børn, så det burde være ekstra vigtigt at motivere børnene til at dyrke idræt uder en eller anden form (men hvis man kun kender til fodbold er mulighederne jo begrænsede).

For at vende det til noget positivt, så har du virkelig en mission og kan gøre en forskel, hvis du kan motivere børn til idrætundervisningen og at dyrke sport.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Nogle steder står den derfor på fodbold hver gang eller anden boldspil uden nærmere instruktion. Jeg kan selvfølgelig ikke påstå dette er det almene billede for der er sikkert mange ildsjæle med idrætsfag, der gør meget ud af undervisningen, men efter mit indtryk er fagligt velfunderede idrætstimer generelt i klart mindretal (velkommen til virkeligheden).

Vi vekslede kun mellem, Fodbold, Hockey, Håndbold og Basket. Det var det eneste vi lavede i vores idrætstimer, læreren var aldrig synderligt engageret og sjældent uddannet til formålet. <_<

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere lærervikar må jeg desværre slutte mig til koret. Ja jeg var totalt ukvalificeret til at være ene mand om at lave en "sjov" og "lærerig" gymnastik time for 20 børn. Kender også til flere eksempler på børn der er kommet til skade under timer hvor de har haft vikar.

/D

Link to comment
Share on other sites

Allerup

Vi er vist ved at løbe af sporet. 

Det der efterlyses er gode links og ideer... Så skal vi nok lade være med at spamme den her tråd mere (eller jeg skal)

:teachingfinger:

Yes may be! Eller også fortæller vi blot pialouisa, hvor vigtig opgaven er.

Pu ha links. Kan du ikke bare læse min log :tongue:

Nå ikke. links links, hvad er det nu det er???:confused3:

ok. alvor nu.

Måske kan du finde noget under biblioteket på www.folkesundhed.dk.

Har ikke lige selv tid til at lede.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Vi er vist ved at løbe af sporet ;)

:lol: tænkte det samme- (efter jeg havde skrevet).

Men dybest set viser vi jo bare præcist hvor vigtigt det er at få skrevet netop den slags opgaver! ;)

Nu ryger jeg måske lidt af sporet, men jeg tror, at jeg ville gå ind i noget sociologi og skrive om kompetencebegrebet. Jeg er sikker på, at det kunne vinkles rigtigt fint med motivation. Netop følelsen af at være en kompetent agent, MÅ øge motivationen. Fremfor de endeløse timer af rundbold - som man på ingen måde havde indflydelse på...

Bare et par tanker :)

/D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share