Daarlig smag munden


meadow
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu et par gange til gymnastik ved haarde traeningspas med hoej puls oplevet en smag i munden af jern eller blod. Det er ikke decideret ubehageligt, og der er heller ikke noget blod at se, men smagen er ret tydelig.

Er der nogen der kender den fornemmelse? Er det farligt, eller skal jeg opfatte det som et tegn paa at jeg har formaaet at presse mig selv?

Edit: Overskriften skulle selvfoelgelig vaere: Daarlig smag i munden.

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Meadow, jo, det kender jeg ALT for godt - jeg har den smag i næsten alle de spinningtimer jeg går til..

om det er farligt ved jeg ikke - men behageligt syntes jeg ikke det er. Mit problem er "mindre" hvis jeg har husket min snack inden træning.... træner jeg på tom mave, så er den helt sikker.........

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

Indtil nogen dukker op med et bedre svar kan jeg lige give mit bud.

Hvis jeg husker ret har det noget med kemi at gøre. Når kroppens sukkerdepoter begynder at brænde ud skifter du over til fedtforbrænding, og det giver en anden type duft, og formentlig også smag i munden. Ganske harmløst, og det burde kunne forbygges med rigtig kost inden i starter, dvs lidt ekstra kulhydrater.

Men det her er nu ikke min stærke side, så der er muligvis andre som kan forklare det bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Indtil nogen dukker op med et bedre svar kan jeg lige give mit bud.

Hvis jeg husker ret har det noget med kemi at gøre. Når kroppens sukkerdepoter begynder at brænde ud skifter du over til fedtforbrænding, og det giver en anden type duft, og formentlig også smag i munden. Ganske harmløst, og det burde kunne forbygges med rigtig kost inden i starter, dvs lidt ekstra kulhydrater.

Men det her er nu ikke min stærke side, så der er muligvis andre som kan forklare det bedre  :)

Jeg aner heller intet om det (og kan ikke huske at have oplevet det selv), men når jeg læser dit indlæg tænker jeg: Er fedtforbrænding noget man vil undgå? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender det også. Sidst jeg oplevede det, var da jeg ville teste maxpuls med mit netop indkøbte pulsur. Efter at have spurtet op af en lang bakke nogle gange havde jeg også en tydelig smag af blod i munden <_< (og en fornemmelse af at skulle kaste op, men det er en helt anden sag <_< )

/Des

Link to comment
Share on other sites

Følger i en Atkins diæt, eller noget i den stil?

Jeg har været lidt rundt på nettet for at lede efter svar, og det som bliver ved med at dukke op er at dem som følger en diæt med meget protein og lidt kulhydrat ofte oplever en metallisk / blodsmag i munden når de træner. Samtidig er der mange af dem som snakker om at de lugter lidt af ammoniak, så hvis i har bemærket lignende symptomer er det måske her svaret ligger.

Jeg har ikke fundet noget som skulle indikere at der er noget farligt i det.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Den smag af blod/jern man får i munden efter/under hård træning, skyldes at man overbelaster åndedrættet, så de yderste blodkar i lungerne brister. Har oplevet det rigtig mange gange, men er ikke sikker på hvor vidt det er dicideret usundt eller ej.. Men det lyder ikke overdrevet sundt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share