Løbebånd


churros98
 Share

Recommended Posts

Hej andre motionister

Jeg har fornyligt haft den onde skinnebensbetændelse, hvilket gjorde at jeg måtte holde pause fra min marathon træning. Efter et par ugers pause er jeg startede igen, og er begyndt at løbe lidt indendørs på løbebånd, da jeg fik at vide at det var mindre belastende for benene. Til min store overaskelse viser det sig at man løber langsommere på løbebånd.

Det er vigtigt for mig at vide hvor meget en tur på løbebåndet svarer til. Er der nogen der ved det? F.eks. kunne 8 km på løbebånd måske svare til 10 km i naturen. Nogen må vide noget??

MVH David

Link to comment
Share on other sites

har overvejet det sammen og vil gerne høre nærmere... Mener du ikke at 8 km på løbebånd skulle til mindre udendørs, når man løber langsommere?

Min løbehastighed er ca. 11 km/t udendørs. Hvis jeg løber på løbebånd og anstrenger mig til hvad der svarer til 11 km/t udendørs, så løber jeg kun ca. 9 km/t. Derfor holder jeg fast i at man løber "langsommere" på løbebånd.

En løsning kunne selvfølgelig være at sammenligne tid og puls i en opmålt rute udendørs, med løb på løbebånd. Men jeg er bare nysgerrig for at høre om der er nogen der har et bud, enten fra eget erfaring eller andet information. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Uden at vide det med nogen form for sikkerhed, så vil jeg da sige, at det er meget hårdere at løbe i naturen end på løbebånd. Dette baserer jeg kun udfra egen erfaring, jeg kan ihvertfald løbe både hurtigere og længere på løbebånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også at det er meget nemmere at løbe på løbebånd. Det fjedrer mere end et stykke asfalt, og man skal ikke bruge energi på at bevæge sig fremad. Endvidere bliver ens ben "kørt tilbage" til opsparket.

Men handler vel i bund og grund om smag og behag. Hvis man kan lide at løbe i naturen, har man nok også lettere ved at presse sig selv der. :)

Link to comment
Share on other sites

man kan efter min bedste overbevisning og mangeårige erfaring med træning både på løbebånd og udenfor løbe hurtigere på løbebånd. mine tider på 10 km er ca 2 min hurtigere på løbebånd end til konkurrence. man kan dog ikke direkte bruge pulsmåleren til at estimere om løbebånd eller asfalt er hurtigst da pulsen bør ligge højere ved løb på løbebånd ved samme relative hastighed som udenfor. dette fordi vi ikke har samme køling fra vindmodstanden som udendørs - og da der oftest er varmere indenfor - vel omkring de 20'C.

det er også den manglende vindmodstand der gør at vi bør løbe hurtigere indendørs ( når man først har vænnet sig til varmen, monotonien og den uvante følelse af at underlaget bevæger sig under en). hvis man vil kunne sammenligne direkte med udendørs løb skal man jævnfør Runers World og nedenstående artikel enten sætte løbebåndet med 1% stigning eller lægge 4% til den opnåede tid. eksempel kan du løbe 10 km på 35min siger du (35*60s)+1.04=2184s= 36min 24s.

se b.la. Jones AM, Doust JH. A 1% treadmill grade most accurately reflects the energetic cost of outdoor running.J Sports Sci. 1996 Aug;14(4):321-7.

mvh zatopek

Link to comment
Share on other sites

Min løbehastighed er ca. 11 km/t udendørs. Hvis jeg løber på løbebånd og anstrenger mig til hvad der svarer til 11 km/t udendørs, så løber jeg kun ca. 9 km/t. Derfor holder jeg fast i at man løber "langsommere" på løbebånd.

Hvis det der er marathon træning må jeg le, no offence :unsure: 9km/t er ikke andet end noget som ligner kapgang, marathon løbere kommer ikke under 20 km/t.

Personligt føler jeg at jeg kan holde en højre gennemsnits løbehastighed på løbebånd når jeg selv træner løber jeg med omkring 14-15 km/t, og når jeg løber i naturen ligger den vel på en 13-14 km/t.

Edited by HenneStar
Link to comment
Share on other sites

Hvis det der er marathon træning må jeg le, no offence  9km/t er ikke andet end noget som ligner kapgang, marathon løbere kommer ikke under 20 km/t.

vil det sige at der til dato kun har været 17 (nedenstående) personer som har løbet et maraton - og at resten inkl danske henrik jørgen, allan z osv er at betragte som kapgængere  . sådan må dit indlæg forståes hvis 20km/t er grænsen for løb kontra kapgang.  for mig ville dine 13-15 km i timen føles som let løb, mens min løbehastighed for mr Tergat formodentligt ville være latterligt og fornærmeligt let. hvor går din gærnse for hvornår man løber kontra går?

2:04:55 Paul Tergat KEN 17 06 1969 1 Berlin 28 09 2003

2:04:56 Sammy Korir KEN 12 12 1971 2 Berlin 28 09 2003

2:05:38 Khalid Khannouchi USA 22 12 1971 1 London 14 04 2002

2:05:42 Khalid Khannouchi 1 Chicago 24 10 1999

2:05:48 Paul Tergat 2 London 14 04 2002

2:05:50 Evans Rutto KEN 08 04 1978 1 Chicago 12 10 2003

2:05:56 Khalid Khannouchi 1 Chicago 13 10 2002

2:06:05 Ronaldo da Costa BRA 07 06 1970 1 Berlin 20 09 1998

2:06:15 Titus Munji KEN 1979 3 Berlin 28 09 2003

2:06:16 Moses Tanui KEN 20 08 1965 2 Chicago 24 10 1999

2:06:16 Daniel Njenga KEN 07 05 1976 2 Chicago 13 10 2002

2:06:16 Toshinari Takaoka JPN 24 09 1970 3 Chicago 13 10 2002

2:06:18 Paul Tergat 4 Chicago 13 10 2002

2:06:33 Gert Thys RSA 12 11 1971 1 Tokyo 14 02 1999

2:06:33 Michael Rotich KEN 26 10 1982 1 Paris 06 04 2003

2:06:35 Haile Gebrselassie ETH 18 04 1973 3 London 14 04 2002

2:06:36 António Pinto POR 22 03 1966 1 London 16 04 2000

2:06:36 Benoit Zwierzchiewski FRA 19 08 1976 2 Paris 06 04 2003

Link to comment
Share on other sites

OK jeg skulle måske have skrevet top marathon løbere... men kommer faktisk ikke sagen ved, gang betegnes ved omkring 7 km/t meget let løb omkring de 10 km/t. Og nej hvis du læste korrekt skrev jeg intet omkring at 20km/t er grænsen mellem kapgang og løb, jeg finder 20 km/t meget hurtigt over 40 km. men jeg føler ikke at som han skriver til hans marathon træning kan bruge 9-11 km/t til noget overhovedet da han ville være omkring 4 timer om en marathon.

Zaptopek hvor strækt løber du da når du træner :)?

Link to comment
Share on other sites

halløjsa så fandt jeg minsandten et seriøst forum, hvor jeg kan finde en masse gode svar.

Med hensyn til løbebånd kan jeg kun sige at jeg har løbet meget både i naturen og på løbebånd,efter at have løbet 50 til 60 kilometer om ugen på løbebånd var det et kæmpechok at komme på asfalt og løbe igen alt gjorde ondt, så for mig er løbebånd at foretrække så længe jeg ikke skal træne til marathon eller noget i den stil.

Som en skrev tidligere er det meget mindre belastende at løbe på løbebånd og der er vist også et eller andet med at der er en muskel der ikke bliver brugt i forhold til du løber i naturen, pga. løbebåndet laver denne bevægelse for dig.

PS vil lige sige jeg ikke har trænet seriøst i 3 år er blevet 31 kilo tungere siden da, men er blevet meget motiveret igen, håber i herinde kan hjælpe mig med at bibeholde det. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

men jeg føler ikke at som han skriver til hans marathon træning kan bruge 9-11 km/t til noget overhovedet da han ville være omkring 4 timer om en marathon.

Zaptopek hvor strækt løber du da når du træner :)?

jeg forståer ikke helt hvad du mener med at et maraton på 4 timer ikke kan bruges til noget overhovedet. hvis dit præmis er at man deltager for at vinde kan jeg godt se at 4 timer er forholdsvist ubrugeligt. til et maratonløb som berlin hvor der er nogle og tredivetusinde deltagere løber vinderne omkring 2:05 og der er vel 5-8 personer der kan gøre sig forhåbning om at komme på podiet. kan de resternde løbere så ikke bruge deres løb til noget - evt som personlig sejr, som målopfyldelse eller bare som en fantastisk stemningsfyldt løbetur eller skal man ligge til at vinde før end dette kan opnåes. hvad er din grænse for at kunne bruge maratonløbet til noget, 2 timer, 3 timer, 4 timer eller den klassiske lukkegrænse på 5 timer?

med hensyn til mine løbehastigheder afhænger det af træningsformen

på løbebånd:

korte intervaller. 22km/t

lange intervaller 19-21 km/t

bakketræning - afhængigt at stigning

lange ture (som jeg dog nødigt løber på bånd) 14-16km/t

tempoløb. 17-19km/t

Link to comment
Share on other sites

jeg forståer ikke helt hvad du mener med at et maraton på 4 timer ikke kan bruges til noget overhovedet. hvis dit præmis er at man deltager for at vinde kan jeg godt se at 4 timer er forholdsvist ubrugeligt. til et maratonløb som berlin hvor der er nogle og tredivetusinde deltagere løber vinderne omkring 2:05 og der er vel 5-8 personer der kan gøre sig forhåbning om at komme på podiet. kan de resternde løbere så ikke bruge deres løb til noget - evt som personlig sejr, som målopfyldelse eller bare som en fantastisk stemningsfyldt løbetur eller skal man ligge til at vinde før end dette kan opnåes. hvad er din grænse for at kunne bruge maratonløbet til noget, 2 timer, 3 timer, 4 timer eller den klassiske lukkegrænse på 5 timer?

med hensyn til mine løbehastigheder afhænger det af træningsformen

på løbebånd:

korte intervaller. 22km/t

lange intervaller 19-21 km/t

bakketræning - afhængigt at stigning

lange ture (som jeg dog nødigt løber på bånd) 14-16km/t

tempoløb. 17-19km/t

Haha nej ok hvis du stiller det op på den måde kan jeg godt se en poiente, men ja personligt ville jeg stille op for at vinde :lol: hvis det nu var. Og sådan ser jeg altid på træning der skal være et formål med det, helst en konkurence eller lign. :) Men jeg tænkte nu ikke lige over at denne person ville bruge det som et personligt mål eller bare for sjov.

Sådan ser jeg desværre ikke på tingene endnu, men kan være det kommer med alderen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share