angående knæ


Norsk
 Share

Recommended Posts

Hej MOL....

Jeg har et spørgsmål til jer. men jeg ved ikke om i kan svare på det, men jeg prøver på det.

Jeg har for 6 måneder siden blevet opereret i mit venster knæ og det gik helt fint de første 5 måneder efter operation, men her for en måned siden er jeg begyndt at samme problem igen.

Jeg fik fjernet lidt brusk og der blev taget en 3 sener ud af mit knæ som generelde noget i knæet, men knæet det blev sat i balance igen efter operation.

Kan det være samme problem igen, men jeg fik af vide af min egen lege at mit korsbånd ikke havde det alt for godt. det var blevet rykke 5 mm over ved et eller andet ryk.

Kan det måske være problem, men jeg er også begyndt at døje med mit højre knæ. Tror i at det vil være smart at fortsætte med på arbejde, arbejder som souschef i en fakta med en 50 timer om ugen.

Jeg vil håbe at i vil prøve at svare mig med den bedste viden i har fordi jeg ved at i har meget herinde.

Med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Det du hentyder til lyder meget som noget jeg os har følt og stadig gør.

Jeg fik fjernet en slimhinde hvor jeg havde en betændelsestilstand inde knæet, som irriterede min ledkapsel, ledkapslen lukkede en stor mængde lymfevæske ud i knæet. Lymfevæsken medførte at jeg fik et knæ på størrelse med en fodbold, efter jeg var blevet Opereret forsvandt væsken.

Jeg kunne med det samme se, at fordi jeg havde skånet mit dårlige knæ, at der manglede en del muskelmasse på mit højre knæ.

Det betød at når jeg ville skåne mit knæ, blev mit venstre knæ overbelastet som jo aldrig havde fejlet noget.

Så svaret var for mig genoptræning stille og roligt, som har hjulpet utroligt godt, men jeg kan dog stadig føle at jeg har det med at skåne mit dårlige knæ, så går det også ud over det gode.

Edited by bjørn
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Igen

Jeg var ved lægen for 3 uger siden og snakkede med en læge om mit problem. Hans konklusion den blev at jeg bare skulle drøje med det resten af livet fordi han mente at det ville ikke gøre noget gavn ved mit knæ.

Også gav han mig en enkelt øvelse som jeg har lavet 2 gange om dagen morgen og aften inden jeg går i seng. det har jeg så gjort men det gør det kun være for mig.

Men mit spørgsmål det er så. om det virkelig kan passe at man skal gå på arbejde og have ondt i knæet resten af sit liv uden at dyrke noget sport eller noget som helst. Kun arbejde også slappe af så man kan komme på arbejde igen.

Kan dette passe

Med venlig hilsen

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej Igen

Jeg var ved lægen for 3 uger siden og snakkede med en læge om mit problem. Hans konklusion den blev at jeg bare skulle drøje med det resten af livet fordi han mente at det ville ikke gøre noget gavn ved mit knæ.

Også gav han mig en enkelt øvelse som jeg har lavet 2 gange om dagen morgen og aften inden jeg går i seng. det har jeg så gjort men det gør det kun være for mig.

Men mit spørgsmål det er så. om det virkelig kan passe at man skal gå på arbejde og have ondt i knæet resten af sit liv uden at dyrke noget sport eller noget som helst. Kun arbejde også slappe af så man kan komme på arbejde igen.

Kan dette passe

Med venlig hilsen

Christian

Jeg har selv haft problemer med inflammation/irritation på bagsiden af knæskallen. Min erfaring er, at det absolut ikke hjælper at sidde stille. Så bliver musklerne mindre, mindre smidige, svagere. I stedet gælder det om langsomt at oparbejde styrke i musklerne. Det kan tage meget, meget lang tid.

Nu har jeg glæde af forholdsvis tung dødløft - det gavner mit ellers ekstremt sarte knæ fordi musklen trænes uden at knæet i sig selv belastes så hårdt.

Få en tid hos en fysioterapeut eller en idrætsmedicinsk klinik.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man generelt har problemer med knæene, gives der kun få jobs, der er værre end et job i en butik, og nok specielt i dagligvarehandelen. Man står op i mange timer, slæber ting, strækker og bøjer sig i akavede stillinger etc. Jeg er ikke karriererådgiver - men måske sku' du ringe til Stig i Vejle (hvis han stadig er der!) og spørge, om Fakta/COOP ikke har et kontorjob til dig. Så ville dine knæ blive aflastede og du ville få mulighed for en kontrolleret genoptræning.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen....

Jeg har faktisk tænkt på at skifte karriere, og jeg vil gerne på et kontor, men jeg skal lige et år på skole og det har jeg ikke meget lyst til fordi det er så mange år siden jeg har gået i skole. det er vel omkring 8 år siden så jeg har jo glemt alle de ting.

Det er stadig stig som er på hovedkontoret som personalechef. Jeg har snakket lidt med min egen chef om det. Men han siger hvis jeg skal holde en pause på omkring 4 måneder så vil de nok fyre mig, men det er ikke det som jeg er interesset i. jeg vil bare gerne have at mine knæ de bliver iorden også komme tilbage på arbejde igen, men det kan godt være at jeg skal overveje at komme på kontor.

Men synes i herinde at jeg skal gå op til min læge igen og sige at jeg vil indkaldes til ortopædiske klinik. Men har nemlig været ved en fysiskteorput (Staves nok forkert, men er lidt ordblind) og hun sagde at jeg skulle lave den øvelse som min læge sagde men det hjælper ikke noget

Men tak for hjælpen indtil videre...

MVH Christian

Link to comment
Share on other sites

nej det kan jeg desværre ikke.

Det eneste som jeg fik af vide af ham lægen som opererede mig han sagde at de havde taget 3 sener rundt omkring knæet og taget noget brusk ud. også havde jeg en revne i mit korsbånd på 5 mm.

Men ham lægen jeg var til denne gang sagde at min menisk og ledbånd og korsbånd havde det fint nok, men det kunne være nogle slimhinder på bagsiden af knæet som kunne sætte sig fast. Men det er ikke kun mit venster knæ det er også gået over og blevet i det højre.

Det er det eneste som jeg ved...

hilsen

Norsk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen....

NU er jeg endeligt blevet indstillet til ortipædisk klinik i hjørring. Men der vil kun 5 måneder før jeg kan komme til. jeg synes godt nok at det er langtid, men sådan er livet vel.

Jeg ville lige høre hvad i ville gøre hvis i kun kan arbejde 4-6 timer hverdag uden at man i får alt for mange smerter. Jeg ville måske sige 20 timer eller sygemelding.

Er der nogen som ved hvordan man får 20 timer. er det ikke det som hedder delvis sygemeldt. Jeg arbejder i en fakta som souschef. Ville det måske være smart at sygemelde sig også koncenterer sig om at træne sine knæ op i samarbejde med en fsysi.......

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Hej Norsk...

5 måneder????

Det skal du da ikke. Jeg ved der er langt fra Hjørring til Lyngby, men jeg synes alligevel du skal ringe til ham her:

René Cetti

Speciallæge i ortopædkirugi

tlf: 45 933 933

Sportsklinikken A/S

Jægersborgvej 64-66

2800 Lyngby

Det er en privatklinik, så man betaler 500 kr for en tid. Men snak lige med ham, for du kan komme noget hurtigere ind i systemet den vej. Og der er måske mulighed for at få en skanning, så man kan se om korsbåndet er røget. Læger (og ISÆR dem udenfor ortopædkirogisk ambulatorium) tager ofte fejl mht korsbånd... Tro mig!

Klami

Link to comment
Share on other sites

Hej igen...

Jamen tak for det. men min egen læge og ortopæsktisk læge sagde sidste gang jeg snakkede med dem at der ikke var noget galt med mine ledbånd eller korsbånd. men der var vidst nok en fænge der i det venstre korsbånd men det skulle ikke betyde noget sagde han efter opereration.

Det som jeg tror der måske kan være galt det er noget som man skal vokse fra, men det kan jeg ikke forstå fordi nu har jeg haft det i lidt over 8 år, men har først for omkring 2 år siden haft store problemmer med det. jeg kan arbejde omkring 5-6 timer om dagen nu også føles mine ben at det er helt smadret. Så kan jeg gå hjem og sætte mig på sofaen og have ondt resten af dagen. det er ikke sådan et liv jeg har lyst til at have.

Men har ikke lige råd til at droppe mit job også for 5 uger karrentæne så gå på fagforening bagefter så jeg skal næsten have min læge med ind i det.

Nåh men nok for nu.

MVh Christian

Link to comment
Share on other sites

Havde også problemer med ledbånd ved knæne da de er for slappe pga hypermobilitet fik at vide efter 5års problemer at jeg bare skulle styrke mine lår muskler, og det var så hvad jeg gjore og nu har jeg sjællend ondt i dem før kunne jeg knap nok gå op af trapper før det gjore meget ondt.

JPC

Link to comment
Share on other sites

Hej....

Okay jeg har ondt hele tiden. så jeg mærker ikke at jeg går op af trapper eller cykler fordi der er en konstant smerte. men jeg vil gå til min læge i næste uge for at høre ham om hvad jeg skal kunne gøre mod det mest af hensyn til mit arbejde fordi så må de fyre mig hvis det er det de vil. fordi de skal nok ikke regne med at de kan få mig på 37 timer før omkring marts hvis jeg skal 100 % klar igen.

men jeg vil mene at mine knæ er stærke nok fordi jeg cykler 10 km hverdag og laver de øvelser som jeg har fået af vide af min læge og en fsysi.....

MVh christian

Link to comment
Share on other sites

Det er en privatklinik, så man betaler 500 kr for en tid. Men snak lige med ham, for du kan komme noget hurtigere ind i systemet den vej. Og der er måske mulighed for at få en skanning, så man kan se om korsbåndet er røget. Læger (og ISÆR dem udenfor ortopædkirogisk ambulatorium) tager ofte fejl mht korsbånd... Tro mig!

Det er bare af ren nysgerrighed jeg spørger, har aldrig forstået hvordan det hænger sammen ;)

Hvordan forholder det sig med samspillet mellem det offentlige og private. Jeg mener bestiller en person tid hos en privat læge fordi det er hurtigt at komme til og privat lægen konstaterer der er noget galt - hvad så? Skal patienten så alligevel møllen og ventetiden igennem i det offentlige med ortopæd der påny skal vurdere osv. før der kan opereres/skannes whatever? Hvis det er tilfældet er privatlægen i princippet bare et fordyrrene led, der kan have nok så meget viden. Men vægtes denne viden ikke tungt nok af det offenlige hvad så? Så skal den enkelte vel selv afholde alle udgifter til de ofte hamrende dyre operationer hvis det skal foretages i privat regi?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen....

Jeg har et lille spørgsmål til alle de kloge mennesker som er herinde.

Hvordan kommer man på et andet sygehus hvis man skal til en undersøgelse i et andet amt.

Jeg er bare lidt nysgerrig angående det. fordi det kan blive meget aktuelt for mig.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share